Archief - Aankoop digitale camera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BamBamsChica

Legacy Member
Ik heb al 2 jaar een Nikon Coolpix 3200, ben hier redelijk tevreden mee, maar de laatste tijd gaat de flash verschrikkelijk traag, er is iets mis met de microfoon, en basicly, hij is wat versleten... Dus ik zou graag een nieuwe camera kopen. Maar ik heb geen idee welke, dus als er hier iemand tips heeft..

Ik zou graag het volgende hebben:

- liefst niet zo'n minicamera, ik wil em kunnen vasthouden (beetje zoals mijn vorige dus)
- anti-shock functie (dus dat als je hand beweegt, de foto nog altijd scherp is)
- genoeg megapixels (hoewel 5 wel zal volstaan denk'k)
- moet goed werken binnen/met weinig licht (ik heb de review op dpreview gelezen, de nikon 7600 scoorde daar blijkbaar slecht op, anders had ik die mss nog gekocht)
- min. 3x optische zoom
- liefst zelf de shuttertijd kunnen instellen.. maar is ook niet 100% noodzakelijk


eigenlijk dus liefst zoiets als ik had, maar dan wat meer megapixel, beetje sneller, anti-shock, en beter bij weinig licht..

Alvast bedankt

p.s.: als dees topic verkeerd staat, verplaats het dan maar, wist niet echt waar het te zetten

beemer

Legacy Member
Ik heb zelf onlangs een Nikon Coolpix P4 gekocht. Als je tevreden bent/was van je coolpix dan is zo een nieuw model zeker iets voor jou, heeft alles aan boord wat je verlangt. Als tweede keuze zou ik ook eens rondkijken voor een canon ixus.

eniac

Legacy Member
beemer zei:
Als tweede keuze zou ik ook eens rondkijken voor een canon ixus.

Hij wil juist geen minitoestel... Dan moet je naar de Powershot-reeks gaan kijken bij Canon.

Ik zou eens goed kijken naar de Canon Powershot A620. 270 euro bij digitalo.de, zo enorm duur is dat dus niet meer. Heeft een truckload aan manuele instellingsmogelijkheden (ook een shutter priority mode dus, die jij wil). Image stabilisatie zit er echter niet op (vind je niet op goedkopere camera's), en om echt goede foto's te trekken bij weinig licht moet je sowieso een dure SLR kopen. Voor de rest is dit een erg goed toestel: review: http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a620-review/index.shtml


Misschien kan je meer klaarheid geven over je budget?

BamBamsChica

Legacy Member
beemer zei:
Ik heb zelf onlangs een Nikon Coolpix P4 gekocht. Als je tevreden bent/was van je coolpix dan is zo een nieuw model zeker iets voor jou, heeft alles aan boord wat je verlangt. Als tweede keuze zou ik ook eens rondkijken voor een canon ixus.

hoe zit het met de laadtijd van de flash van die P4? en werkt die goed bij minder licht? Dat waren eigenlijk de voornaamste dingen waar ik bij mijne vorige niet zo content van was.. voor de rest was ik best tevreden over Nikon..

Ik heb net een aantal samples gezien van een canon powershot S500, ook wel impressive, dus ik ga die andere canons eens bekijken..

eniac

Legacy Member
Die P4 is wel vrij beperkt op vlak van instellingsmogelijkheden. Geen shutter priority, geen manuele mode, niet manueel focussen... Nikon mag dit echt eens in hun camera's beginnen steken. Ze laggen hiermee al jaren hopeloos op Canon.

BamBamsChica

Legacy Member
ja, der mankeerden nog wat dingetjes aan geloof ik.. en ook redelijk duur..

ik weet niet echt wat mijn budget is, aangezien ik em voor mijn verjaardag krijg, maar ik zou zeggen rond de 300euro..

die canon A620 ziet er nog wel goed uit.. maar wel een wreed ingewikkeld batterijensysteem :) en waarom heeft die der zoveel? ik heb 4 batterijen die ik 2 aan 2 gebruik, dan moet ik der nog 4 kopen ^^
en wel veel noise op ISO hoger dan 100.. zelf ervaring met die camera?

en het mag een klein toestel zijn, als dat echt veel beter presteert dan die andere, so be it.. maar gewoon liefst een iets groter, als het kan

msn797204

Legacy Member
De fuji finepix serie is ook een 'grote reeks' (die je kan vasthouden) ... De onze (fuji finepix s3000 heef 6x optische zoom)

eniac

Legacy Member
BamBamsChica zei:
die canon A620 ziet er nog wel goed uit.. maar wel een wreed ingewikkeld batterijensysteem :) en waarom heeft die der zoveel? ik heb 4 batterijen die ik 2 aan 2 gebruik, dan moet ik der nog 4 kopen ^^
en wel veel noise op ISO hoger dan 100.. zelf ervaring met die camera?

Ervaring met de A80, wat zowat zijn grootvader is. Enorm tevreden van, fotokwaliteit is uitmuntend, erg veel manuele instellingen en dat schermpje is superhandig (klapt uit en draait rond, handig voor overhead shooting, om het hoekje, vanuit een menigte, ...).

Batterijen vind ik het grote pluspunt. Met m'n A80 trek ik moeiteloos 300-400 foto's op 1 oplaadbeurt, dus je laad dat op en je hoeft je zelfs op weekenduitstappen waarbij je de hele tijd foto's maakt nog geen zorgen te maken.

Qua noise... Tja, ISO400 is op weinig compacte digicams bruikbaar :) (met m'n A80 heb ik er wel al vrij deftige shots mee gemaakt, na noise reduction software natuurlijk).

apa

Legacy Member
Digicams gebruiken een sensor die het inkomend licht omzet in een elektrisch signaal die sterker is naarmate er meer licht op valt. Een A/D converter vertaalt de sterkte van het elektrische signaal dan in een bit-waarde die de intensiteit van de pixel vertegenwoordigt. De sensor is echter niet perfect en geeft eveneens stroom wanneer er geen licht op valt (we noemen dit "ruis"). Het verhogen van de ISO-waarde in een digicam gebeurt door het elektrische signaal van de sensor te versterken vóór het vertaald wordt naar een bit-waarde. Spijtig genoeg zorgt die versterking er ook voor dat het ruissignaal versterkt wordt waardoor het beter zichtbaar wordt in het digitale beeld.

De raad die algemeen gegeven wordt is dan ook om de ISO-waarde zo laag als mogelijk te houden bij het trekken van de foto. Het verlagen van de ISO-waarde kan je op volgende manieren:
  • Een objectief gebruiken die meer licht doorlaat. Objectieven beperken de hoeveelheid licht die invalt omdat het invallend licht deels weerkaatst wordt door de lenzen, deels geabsorbeerd door de wand van het objectief. De lichtdoorlaatbaarheid van een objectief kan je in de cijfergegevens van compact-cam's terugvinden: het wordt aangeduid door de F-waarde (hoe lager deze waarde, hoe meer licht er wordt doorgelaten). Meestal vindt je in de specificaties 2 F-waarden terug: de laagste F-waarde is de minimale F-waarde bij de laagste zoom-instelling en de hoogste is de minimale F-waarde bij de sterkste zoom-instelling.
  • Langere belichtingstijd waardoor er meer licht kan invallen op iedere pixel. Nadeel hiervan is dat beweging kan optreden waardoor het uiteindelijke beeld wazig wordt. Je kan 2 soorten beweging onderscheiden: beweging van het getrokken onderwerp en beweging van de camera. Beweging van de camera kan je beperken door de camera op een statief te monteren of met een beeldstabilisator; beweging van het onderwerp kan je niet tegenhouden.
  • Grotere sensor gebruiken waardoor er meer fotonen op iedere pixel vallen. Er zal in dit geval een sterker signaal uit de sensor komen waardoor die minder versterkt moet worden.
    De totale oppervlakte van de sensor is voor iedere compact-cam ongeveer gelijk. Dat betekent dat de sensoroppervlakte voor een individuele pixel kleiner is naarmate er meer pixels op de sensor zijn. Dit verklaart waarom digicams met een lager aantal megapixels in de regel beter presteren dan cams met een hoger aantal pixels.
    Er bestaan ruwweg 2 types sensoren in digicams: CMOS en CCD. Op een CMOS sensor is de oppervlakte voor iedere pixel kleiner dan op een overeenkomstige CCD wat verklaart waarom CCD's in de regel beter presteren bij hogere ISO's dan CMOS-sensoren. In compact-cam's kom je echter vrijwel nergens CMOS-sensoren tegen. Canon is zowat de enige fabrikant van CMOS-sensoren, maar die sensoren vindt je enkel in D-SLR's.
Een beeldstabilisator laat je toe om een foto te trekken met 1 à 2 shutter-stops lager dan je zonder beeldstabilisator zou kunnen. Dat is dan ook vooral handig in omstandigheden met weinig licht (vooral wanneer je trekt zonder statief) en voor toestellen met een sterke optische zoom (omdat die objectieven minder licht doorlaten wanneer je sterker inzoomt).

IMHO ben je veel beter af met een toestel met een lens die veel licht doorlaat (t.t.z. met een lage F-waarde).

Het voordeel van die 4 batterijen (i.p.v. 2) is dat je meer foto's zal kunnen trekken. Met de 620 hier kan je 500 foto's trekken (met 4x 2300 mAh batterijen) tegen 400 foto's met de 700 hier (met 2x 2500 mAh batterijen).

BamBamsChica

Legacy Member
ja, ISO 400 is idd overal wel wat zo, maar bij die viel het vanaf 200 al sterk op...

da was een beetje probleem bij mijne Nikon, veel ruis op minder belichte foto's.. en ge kon die shuttertijd niet instellen, dus ge kon die niet meer laten belichten.. en zonder statief of zonder die ergens op te zetten kon ge het al helemaal vergeten natuurlijk.. ook een reden waarom ik die beeldstabilisator wou..

met mijn 2 AA Batterijen heb ik daar wel nooit problemen gehad, die gingen echt wel lang mee, en had er altijd 2 reserve bij

eniac

Legacy Member
BamBamsChica zei:
met mijn 2 AA Batterijen heb ik daar wel nooit problemen gehad, die gingen echt wel lang mee

Zal toch geen 400 shots geweest zijn ;)

Soit, ik vind het een sterk punt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan