KaasKroket
Legacy Member
Hey luidjes,
Al jaren ben ik niet meer op de hoogte van hardware in het algemeen en kwam ik de dag door op mijn 5 jaar oude PC totdat hij gisteren de geest gaf. Op zich niet zo erg omdat dit het noodzakelijke duwtje in mijn rug was om eindelijk eens een nieuwe PC te kopen. Misschien zit mijn vriendin er wel voor iets tussen omdat ik 1)er teveel op zat of 2)teveel zaagde dat het ding zo traag was, either way, die nieuwe bak komt er.
Omdat ik er zelf niet genoeg van ken ben ik geneigd om de meeste recente hardware te kiezen, zolang de prijs niet extreem de hoogte in schiet. Jullie kunnen mij waarschijnlijk wel al een paar slechte ideeën uit mijn hoofd praten.
Er is budget, maar graag zou ik niet boven de 1500 euro incl. BTW willen gaan. Randapparatuur zoals monitor, muis en toetsenbord heb ik nog. De resolutie waarop ik speel is 1920 x 1080. Tevens ben ik ook geen overclocker.
Zijn er bepaalde zaken die gewoon overkill zijn omdat die bv eigenlijk enkel voor overclockers voordelig zijn of bedoeld zijn om meerdere schermen tegelijk aan te sturen, ...
Bedankt alleszins om zover te lezen!
Al jaren ben ik niet meer op de hoogte van hardware in het algemeen en kwam ik de dag door op mijn 5 jaar oude PC totdat hij gisteren de geest gaf. Op zich niet zo erg omdat dit het noodzakelijke duwtje in mijn rug was om eindelijk eens een nieuwe PC te kopen. Misschien zit mijn vriendin er wel voor iets tussen omdat ik 1)er teveel op zat of 2)teveel zaagde dat het ding zo traag was, either way, die nieuwe bak komt er.
Omdat ik er zelf niet genoeg van ken ben ik geneigd om de meeste recente hardware te kiezen, zolang de prijs niet extreem de hoogte in schiet. Jullie kunnen mij waarschijnlijk wel al een paar slechte ideeën uit mijn hoofd praten.
Er is budget, maar graag zou ik niet boven de 1500 euro incl. BTW willen gaan. Randapparatuur zoals monitor, muis en toetsenbord heb ik nog. De resolutie waarop ik speel is 1920 x 1080. Tevens ben ik ook geen overclocker.
- Processor: Ik dacht aan een I7 2600K. Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat voor gamen een I5 2500K minstens dezelfde prestaties kon neerzetten. Is dit zo? Doe ik er fout aan om een I7 2600K te kiezen?
- Grafische kaart: AMD heeft zonet zijn nieuwe HD7000 reeks gelanceerd en dan heb ik het moeilijk om voor een HD6000 kaart te kiezen als de HD7000 reeks ook beschikbaar is. Ik heb schrik dat als ik eentje uit de HD6000 reeks neem, de kloof tussen deze kaart en een HD7000 reeks pas echt duidelijk wordt na een tijd wanneer ook de drivers op punt zijn. Langs de andere kant meen ik ook ergens gelezen te hebben dat 3GB RAM overkill is als je maar op 1 monitor met resolutie 1920x1080 speelt. Ik dacht dus aan een HD7970 omdat dit de enige HD7000 kaart op de markt is momenteel. Als het past binnen het budget, zouden jullie het doen? Of is het verschil in prestatie te minimaal met andere goedkopere kaarten om hiervoor meer te betalen? Dit blijft dus mijn grootste twijfel. Is er een verschil trouwens qua merk (Asus, Saphire, Club 3D)?
- Moederbord: Hier ken ik echt weinig van. Het belangrijkste is dat de processor en graka optimaal past. Verder heb ik niet meer als de standaard features nodig. Advies?
- Geheugen: Ik zou dan voor 8GB RAM gaan, maar van merk/type heb ik echter geen verstand. Het zou moeten passen op het moederbord en compatibel zijn met de processor.
- Harde schijf: Ik heb nog een harde schijf van mijn vorige PC waar ik mijn data op kwijt kan en aangezien de hd prijzen door de overstromingen in Thailand gestegen en onvoorspelbaar zijn, dacht ik voor een solid state disk te gaan. Eentje van 120 GB is voldoende. Welk merk/type zouden jullie aanraden?
- Case: Voorkeur van case die bij het moederbord past? Er is te veel keuze op de markt waardoor ik het zelf niet goed weet. Dag mag vrij standaard zijn.
- Voeding: Met al die krachtpatserij onder de motorkap zal er ook wel voldoende voeding moeten zijn. Welke voeding heeft voldoende Watt om bovenstaande te kunnen voeden en is niet te luid?
Zijn er bepaalde zaken die gewoon overkill zijn omdat die bv eigenlijk enkel voor overclockers voordelig zijn of bedoeld zijn om meerdere schermen tegelijk aan te sturen, ...
Bedankt alleszins om zover te lezen!
Daarnaast zul je hier al veel aan hebben :
