Archief - Advies nodig ivm Lcd scherm

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zazzoo

Legacy Member
Sorry mannen ik weet dat jullie hier al veel moeten over uitleggen hebben, maar ik zou mij binnenkort een Lcd tv willen kopen, binnen de drie maanden ongeveer en ik heb totaal géén idee welke ik mij moet kopen, waar ik moet op letten enz.

Mijn budget is tussen de 1500 en de 2000euro.

Dikke merci op voorhand voor het nog te komen advies.:)

Insaniacx

Legacy Member
Heb mij overlaatste de Samsung LE32R72B gekocht, zalig scherm. Kost ongeveer 1400€ denk in de winkel.

Zazzoo

Legacy Member
bedankt mannen maar wat zijn de zaken waarop je moet letten? Is die contrast ratio en brightnes belangrijk of is dat te verwaarlozen?

Insaniacx

Legacy Member
Is wel vrij belangrijk ja, beste is dat je naar een winkel loopt en gewoon kijkt wat het beste beeld geeft... Probeer ook de schermen eens te bekijken in een "donkere" kamer. Bv bij Vandenborre in wijnegem shopping center daar staan ze zo in een hoek met weinig verlichting. Bij goedkopere merken zie je soms heldere vlekken in het beeld (meestal de hoeken) en dit kan wel hinderlijk zijn. Die samsung dat ik zei heeft een dynamisch contrast van 5000:1 dwz dat de backlight helderheid zich aanpast aan de scene => donkere scène => minder backlight en een donkerder beeld (over het hele scherm dus he niet enkel de donkere stukjes). Soms merk je wel dat de backlight zich net iets te laat aanpast maar is niet direct hinderlijk tenzij je nu echt een scène hebt die continu van een donker naar een licht beeld springt. Verder nog letten op de reactiesnelheid. Maar de meeste LCD tv's zijn daar al goed in (12Ms of minder is al zeer goed). Let ook op de aansluitmogelijkheiden => S-Video, composiet, component, vga,DVI, scart, HDMI ... hoe meer mogelijkheden hoe liever ;)

Dx-Solutions

Legacy Member
Hey,

Zoiezo is de kwaliteit van LCD minder dan een CRT.
CRT heeft een contrast ratio van 100.000:1 terwijl je met LCD al blij bent met 5000:1. Het stroomverbruik is ongeveer maal 2 :s en de reactiesnelheid laat ook meestal de wensen over. Wil je een mooi beeld en snelheid en moet die echt plat zijn, neem dan een plasma (LET OP: verbruik * 3). Houd er wel rekening mee dat die na +/- 7 jaar z'n kleuren gaat verliezen. Maar kwalitatief zal je zeker een beter resultaat hebben dan LCD.
Als je naar een shop gaat, vraag dan ook dat ze er een normaal PAL signaal (gewone analoge TV) op zetten. Want het upscalen van sommige is een echte ramp! Ze tonen dan ook meestal een DVD'ke ...

Anyway, ik denk dat een breedbeeld 100Hz CRT voor een +/- 750€ nog steeds de beste keuze is ;)

Binnenkort komt de SED panel op de markt, deze heeft de specs van CRT en de look van LCD, prijskaartje valt nog af te wachten ;)

succes met je aankoop

Insaniacx

Legacy Member
LCD verbruik x2??? De mijne verstookt 150w in gebruik terwijl de philips crt van beneden 220w verstook en die is nog iets kleiner.... Kleurverschil tussen Plasma en LCD is ook al bijna te verwaarlozen als je een deftige LCD neemt. De resolutie van plasma is dikwijls ook aan de lage kant... Akkoord dat er nog qua kleur/contrast een verschil is tussen CRT en LCD maar zolang je ze niet naast elkaar ziet valt het best erg mee. En op SED hoef je niet te wachten, laatste wat ik ervan heb gehoord is uitgesteld tot ergens 2009. OLED zou ook nog leuk kunnen worden maar ze geraken momenteel nog niet groter dan 12"... Plasma wordt pas interessant vanaf 3000€ ofzo als je 720p-1080p schermen hebt (nu zijn de meeste 480p). Voor de moment is die HDTV nog niet zo interessant maar als'k mij niet vergis komt telenet met een HDTV digibox in de zomer ergens, als de blu ray spelers dan nog eens komen dan wordt dit wel interessant.

Zazzoo

Legacy Member
bedankt al voor de uitleg, ik zet hieronder een paar schermen die ik wel zie zitten, kunnen jullie ze eens bekijken en mij zeggen welke voor- en nadelen ze hebben en wat de beste lijkt volgens jullie of jullie mogen ook zeggen welke jullie zouden kopen. :D

http://www.vandenborre.be/ECOM/app/ECOM.vdb?Np=KqqaM29beuJ2ve6ab6qaNqNmSy9m#

http://www.vandenborre.be/ECOM/app/ECOM.vdb?Np=KqqaM29beuJ2ve6ab6qaNqNmSudn

http://www.vandenborre.be/ECOM/app/ECOM.vdb?Np=KqqaM29beuJ2ve6ab6qaNqdmP6do

http://www.vandenborre.be/ECOM/app/ECOM.vdb?Np=KqqaM29beuJ2ve6ab6qaNqdoP2dm#

Iets dat ik vergeten te vermelden was, ik had er graag mijn pc op aangesloten, zodat ik film via de pc op tv kan kijken :D

-Timo-

Legacy Member
Volgens mij heeft de samsung de beste specs. Je kan best gewoon een keer gaan kijken en dan uitmaken welke het beste beeld heeft ;)

Insaniacx

Legacy Member
Kan je beter de LE32R72(1) nemen, kan zo goed als evenveel, heeft 12Miljard kleurweergevens tov 8 voor de M61 dachtek, niet dat dat nu hard gaat opvallen :) en is een pak goedkoper. Anders zou ik wachten op de LE32M71 of de LE40M71 versie nemen (wel 2500€ ong...)

Zorcky

Legacy Member
Wat is nu eigenlijk het messt interessant.
Een LCD TV of Plasma TV?

Vrallie

Legacy Member
Alles onder de 37 inch => LCD
Alles boven de 42 inch => Plasma

Plasma verbruikt meer electriciteit en gaat minder lang mee, voordelen zijn wel dat een plasma goedkoper is dan een lcd (een 50 inch plasma scherm is zeker 25% goedkoper dan een lcd scherm in dezelfde afmetingen), heeft warmere kleuren en het contrast ligt stukken hoger.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan