Archief - Asus K8N-LR Server mobo

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Violator

Legacy Member
Waar zou ik dit mobo kunnen kopen in Belgie?

Ik zou het graag kopen ter vervanging van mijn A8N-VM CSM.
T'is ideaal voor mijn data server: Socket 939, PCI-e en PCI-X sloten. Onboard VGA en 2x Gigabit netwerk.

Violator

Legacy Member
Winkelsticky is niet voorzien voor server materiaal winkels. :)

Het moet niet noodzakelijk een internetwinkel zijn.

apa

Legacy Member
Het kan zijn dat je dat mobo niet meteen in het assortiment van de shops vindt, maar je kan het zeker steeds vragen in een shop die ook andere ASUS producten levert... MPL heeft gewoonlijk een breed scala professionele produkten (maar dat mobo staat er blijkbaar niet bij): misschien kan je daar eens vragen?!

Het bord waar je naar verwijst is trouwens helemaal geen server-mobo; het is een workstation-mobo... Ik zie niet meteen in waarom je precies zo'n mobo zou willen: iedereen weet ondertussen dat Opteron 1XX en Athlon64 CPU's op dezelfde mobo's passen. Of heb je per-sé de PCI-X sloten nodig?

RealFlub

Legacy Member
ik denk het niet apa, want dat vorig mobo heeft geen PCI-X slot, enkel PCI-E slot

Violator

Legacy Member
Dit A8N VM CSM mobo dat ik nu heb is verre van stabiel, en bios updates komen er ook niet of nauwelijks voor uit.

+ De meeste (snelle) raid 5/6 controllers zijn op PCI-X

Met het K8N LR mobo ben ik voor een tijdje goed PCI-X en PCIe uitbreidmogelijkheden.

Ik heb ahead-it al aangesproken maar die kunnen het nog niet bestellen bij hun leveranciers.

Misschien eens proberen bij MPL, maar das dan weer zo ver voor eventuele support.

apa

Legacy Member
Violator zei:
Dit A8N VM CSM mobo dat ik nu heb is verre van stabiel, en bios updates komen er ook niet of nauwelijks voor uit.
Zowel het A8N-VM CSM als de K8N-LR zijn gebaseerd op de nForce4 chipset van nVidia... Over welke stabiliteitsproblemen heb je het precies? De A8N-VM CSM is immers gericht op het integreren in bedrijfs-PC's en zou daartoe op zijn minst stabiel moeten zijn.

Violator zei:
+ De meeste (snelle) raid 5/6 controllers zijn op PCI-X

Met het K8N LR mobo ben ik voor een tijdje goed PCI-X en PCIe uitbreidmogelijkheden.
Mjah... PCI-X is gericht op professioneel gebruik. RAID-controllers en NIC's zijn zowat de enige devices die daarvoor bestaan. Je moet ook weten dat PCI-X eigenlijk ook vervangen wordt door PCI-E (net als PCI en AGP). Als ik jou was en ik wou een high-end RAID-controller, dan zou ik toch uitkijken naar een PCI-E controller hoor (die beginnen her en der toch te verschijnen).

Violator zei:
Ik heb ahead-it al aangesproken maar die kunnen het nog niet bestellen bij hun leveranciers.

Misschien eens proberen bij MPL, maar das dan weer zo ver voor eventuele support.
In Gent kan je anders ook eens proberen bij Codima.

Violator

Legacy Member
apa zei:
Zowel het A8N-VM CSM als de K8N-LR zijn gebaseerd op de nForce4 chipset van nVidia... Over welke stabiliteitsproblemen heb je het precies? De A8N-VM CSM is immers gericht op het integreren in bedrijfs-PC's en zou daartoe op zijn minst stabiel moeten zijn.

Telkens je probeert hem aan te zetten slaan al de fans aan, brand het groene ledje maar voor de rest gebeurd er niets. Geen boot.

Dan moet je ff de pc terug afzetten en hem opnieuw aanzetten dan pas is hij vertrokken. -> met bios versie 0702 is het nog veel erger gesteld tot 5 keer toe moet je daar je pc afzetten en terug aanzetten.

Bij het opnieuw opstarten precies hetzelfde. Hij sluit af, alles blijft draaien kwa fans, en dan niets meer geen reboot. Je dan ook eerst terug de stroom afschakelen en dan opnieuw gewoon opstarten.

Kheb al 2 verschillende cpu's getest. Verschillende HD's, verschillende latten ram. Boot disk op andere sata poort, enz. Niets helpt.

Op GoT en het Asus forum lopen er ook verschillende draadjes met mensen die hetzelfde probleem hebben, maar een echte oplossing is er nog niet voor. Ik heb zelf mijn probleem al voorgelegd op het asus forum maar geen van de mogelijke antwoorden dat ik gekregen heb heeft gewerkt.

apa zei:
Mjah... PCI-X is gericht op professioneel gebruik. RAID-controllers en NIC's zijn zowat de enige devices die daarvoor bestaan. Je moet ook weten dat PCI-X eigenlijk ook vervangen wordt door PCI-E (net als PCI en AGP). Als ik jou was en ik wou een high-end RAID-controller, dan zou ik toch uitkijken naar een PCI-E controller hoor (die beginnen her en der toch te verschijnen).

Met dit mobo kan ik kiezen welke raid controller ik ga kopen.
Areca heeft de beide versies. Maar de meeste server onderdelen werken nog op PCI-X. Bv 1000Mbit kaartjes zijn rapper in PCI-X versie dan gewone PCI versie. 1000Mbit op PCIe heb ik nog niet echt gezien.

En met mijn A8N VM CSM heb ik maar 1 deftige uitbreidingsslot. Het PCIe 16x slot. Voor de rest heb ik 2 pci sloten en nog 1 pci-e 1x slot.

apa zei:
In Gent kan je anders ook eens proberen bij Codima.

Heb ik ook al gemaild. Nog geen antwoord gekregen.

Lan

Legacy Member
Wil je persé een Asus mobo. Anders kan een MSI of Tyan board ook wel goed zijn. vb. Tyan S2895A2NRF Tiger K8WE heeft zowel PCI-E als PCI-X sloten. Prijs valt ng mee. 't is wel een dual opty bord. Hangt af van wat voor data server je gebruikt. Is het file serving of database serving ...

apa

Legacy Member
Violator zei:
Telkens je probeert hem aan te zetten slaan al de fans aan, brand het groene ledje maar voor de rest gebeurd er niets. Geen boot.
Ik dacht idd al van die problemen te hebben gehoord. Ik dacht dat die ondertussen verholpen zouden zijn... Blijkbaar niet dus :(

Gewoonlijk duidt zo'n probleem eerder op een probleem met de voeding. Al lijkt jouw voeding mij meer dan voldoende voor dat systeem. Toch kan het probleem daar nog aan liggen, maar dan aan de stroom-aansluiting op het moederbord. Dat zou kunnen verklaren waarom BIOS-fixes daar niets aan veranderen: die zaken zijn immers niet regelbaar.

Violator zei:
Met dit mobo kan ik kiezen welke raid controller ik ga kopen.
Areca heeft de beide versies. Maar de meeste server onderdelen werken nog op PCI-X. Bv 1000Mbit kaartjes zijn rapper in PCI-X versie dan gewone PCI versie. 1000Mbit op PCIe heb ik nog niet echt gezien.
Het klopt dat de meeste server-adaptors tegenwoordig nog op PCI-X werken, maar een erg veilige aankoop durf ik dat toch nog niet te noemen.

Wat betreft de bandbreedte is het zo dat PCI slechts 133 MB/s levert. Dat is idd te weinig voor GigaBit NIC's of high-end RAID adaptors... Maar PCI-E 1x moet wel voldoende zijn (250 MB/s).

Gigabit-ethernet adaptors voor PCI-E bestaan trouwens wel al hoor: bijvoorbeeld deze van Intel.

Violator

Legacy Member
Lan zei:
Wil je persé een Asus mobo. Anders kan een MSI of Tyan board ook wel goed zijn. vb. Tyan S2895A2NRF Tiger K8WE heeft zowel PCI-E als PCI-X sloten. Prijs valt ng mee. 't is wel een dual opty bord. Hangt af van wat voor data server je gebruikt. Is het file serving of database serving ...

Ik heb enkel socket 939 Opteron/Athlon64 (X2) Cpu's liggen.
Dus ben ik niet veel met een socket 940 mobo.


Toch bedankt

Violator

Legacy Member
apa zei:
Ik dacht idd al van die problemen te hebben gehoord. Ik dacht dat die ondertussen verholpen zouden zijn... Blijkbaar niet dus :(

Gewoonlijk duidt zo'n probleem eerder op een probleem met de voeding. Al lijkt jouw voeding mij meer dan voldoende voor dat systeem. Toch kan het probleem daar nog aan liggen, maar dan aan de stroom-aansluiting op het moederbord. Dat zou kunnen verklaren waarom BIOS-fixes daar niets aan veranderen: die zaken zijn immers niet regelbaar.


Het klopt dat de meeste server-adaptors tegenwoordig nog op PCI-X werken, maar een erg veilige aankoop durf ik dat toch nog niet te noemen.

Wat betreft de bandbreedte is het zo dat PCI slechts 133 MB/s levert. Dat is idd te weinig voor GigaBit NIC's of high-end RAID adaptors... Maar PCI-E 1x moet wel voldoende zijn (250 MB/s).

Gigabit-ethernet adaptors voor PCI-E bestaan trouwens wel al hoor: bijvoorbeeld deze van Intel.

Ik zal eens zien of ik veel goesting heb om mijn PSU te switchen. Kzal dan laten weten of het probleem zich dan nog voordoet. (20pins PSU vs 24pins PSU)

Zijn dit Intel PCIe NIC's al ergens te koop? En kwa kostprijs hetzelfde als PCI-X?

boostah

Legacy Member
apa zei:
Gewoonlijk duidt zo'n probleem eerder op een probleem met de voeding. Al lijkt jouw voeding mij meer dan voldoende voor dat systeem. Toch kan het probleem daar nog aan liggen, maar dan aan de stroom-aansluiting op het moederbord. Dat zou kunnen verklaren waarom BIOS-fixes daar niets aan veranderen: die zaken zijn immers niet regelbaar.

is dacht ik ook een probleem met de voeding, asus had ook een desktop bordje met zulke wierde problemen, uiteindelijk bleek, dat een andere voeding hielp

als je je pc aanzet, geeft het mobo een signaal naar de voeding, en dan moet de voeding stroom geven, bij sommige voedingen duurt het iets langer voor die het geeft, als binnen een bepaalde tijd (zeer kort hoor) het mobo geen signaal van de voeding ontvangen heeft, dan weigerd het mobo op te starten
tis misschien raar uitgelegd , maar ik ben zeker van bepaalde mobo, voeding combo's die zo slecht na enkele keren aan-uit-aan-uit enzovoort wouden werken

zie eens of je een voeding van iemand kan lenen en probeer zo eens

apa

Legacy Member
Violator zei:
Ik zal eens zien of ik veel goesting heb om mijn PSU te switchen. Kzal dan laten weten of het probleem zich dan nog voordoet. (20pins PSU vs 24pins PSU)
Je kan dat zeker eens proberen; maar schiet mij niet neer als het niet dat zou zijn he ;) Intuïtief zou ik zeggen dat je huidige voeding (460W) voldoende moet zijn...

Violator zei:
Zijn dit Intel PCIe NIC's al ergens te koop? En kwa kostprijs hetzelfde als PCI-X?
Zeer zeker... Ik heb ze o.m. bij MPL gevonden (hier) voor EUR 54,00...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan