Archief - dB's verminderen.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sibi

Legacy Member
Yow,


Ik zou graag een PC een pak stiller laten werken, want nu is 't eigenlijk niet te doen wil ik 'm laten draaien tijdens de blok.

Specs:
case: CoolerMaster Centurion 5, 120mm fan achteraan en 80mm fan vooraan (standaard exemplaren)
mobo: MSI K8N Neo4-FI met een ambetante Northwood-cooler...
CPU: AMD Athlon64 3000+, stable @ 2565MHz met de boxed cooler
VGA: MSI Nvidea GeForce 6600GT 128MB

Ik had gedacht aan:
-Arctic Freezer 64 Pro voor de CPU
-Zalman VF-900-Cu LED voor de graka
-Zalman ZM-NBF47 voor de Northwood

Maar, ik vrees dat de Northwood niet zo'n heatsinkje kan hebben, want de graka komt er toch wel nét voor zeker ?! :help:
Dus had ik gedacht om er een andere cooler op te plaatsen, namelijk de Akasa AK-210. Alleen weet ik niet of 'ie qua dB's aanvaardbaarder is dan de stock cooler.
Iemand ervaring ? :)

Dan had ik ook nog bedenkingen bij 't formaat van de Arctic Freezer, want de geheugenslots staan wel héél dicht bij de socket... .
Dus kwam de Zalman CNPS7700-Cu of de Zalman CNPS9500 LED tevoorschijn. Beter koelen doen die twee volgens mij wel, maar hoe zit 't met de dB's in vgl. met de veel goedkopere Arctic Freezer ? En hoe verhouden die twee Zalmans zich tot elkaar, welke is de stilste van de twee ?


Als jullie nog andere aan te raden betere, stillere, goedkopere,... coolers weten, dan mogen jullie dat ook posten, uiteraard. ;)


Alvast bedankt !

n0sTRa

Legacy Member
Ik heb hier de 7700 en die is niet echt stil te noemen op 12v; op 7 volt natuurlijk een pak beter. Koelprestaties zijn wel dik inorde. Als case fans heb ik 2 x nexus fans en die zijn wel erg goed. Op m'n DFI heb ik de Evercool VC-RE als chipset cooler, onhoorbaar en top koel prestaties, normaal past dit ook wel op een MSI. Vroeger had ik de NEO4 van MSI samen met ZM-NBF47. M'n vga was ook een 6600GT en ik heb vier pinnetjes er af gehaald

Kenshi

Legacy Member
ik heb op mijn graka een zalman VF700-AlCu staan en op northbridge zo een NB47J blokje en past werkelijk perfect.
Enkel 1 ram heatsinkje van de graka raakte dat zalman blokje, dus 2 pinnekes wa moeten verbuigen en twas opgelost

Pastte dus eigenlijk nog beter dan op mn A8N-SLI mobo

Voor de rest ziet da der idd wel goe uit met die freezer64 koeler.

Misschien ook eens zien door wat andere fans tegen te houden, hoe luid die 80 en 120mm zijn in het geheel.

DT-

Legacy Member
oorstopkes, tenzij ge nog uw hele pc wilt gaan openhalen tijdens de blok

SMa

Legacy Member
Sibi zei:
Ik had gedacht aan:
-Arctic Freezer 64 Pro voor de CPU
-Zalman VF-900-Cu LED voor de graka
-Zalman ZM-NBF47 voor de Northwood
Ik zou het zo laten.


9500 is evengoed/-stil als die Arctic Freezer, enige verschil is dat hij dubbel zo duur is

voor de northbridge:
stille actieve koelers zul je onmogelijk vinden.
neem zo'n Zalman blokje of een Thermalright HR-05, kijk eerst of ze zullen passen (kun je opmeten)

Sibi

Legacy Member
Denk ik eindelijk te weten wat ik ga kiezen, zijn er nog andere coolers in mijn gedachten opgekomen zeker ? :help:

CPU: Arctic Freezer 64 Pro vs. Zalman CNPS9500 vs. Thermaltake Big Typhoon
VGA: Zalman VF-900-Cu vs. Arctic NV Silencer 6 rev. 2 (vs. Zalman VF-700-Cu)


Ik ben geneigd om voor de TT in combinatie met de Silencer 6 te gaan.
Die TT blijkt volgens enkele reviews immers stiller én efficiënter te koelen dan de duurdere Zalman.
Dan de Silencer 6: is die wel effectief "silent" ? De prijs is aantrekkelijk, en volgens sommigen is 'm stiller dan de Zalman VF-900-Cu, die op zijn beurt dan weer stiller is dan de VF-700-Cu. Ook de onmiddelijke afvoer van de warme lucht uit de case spreekt me aan.


Moeilijke keuze, moeilijk. :sad:

Kenshi

Legacy Member
Ik heb bv mijn freezer64 (non pro) vervangen door een big typhoon. Grote verschil is dat ik die Typhoon op 12V kan laten runnen en die nog zeer stil is. Die Freezer64 en zalman coolers enzo hoor je nog steeds vrij duidelijk aan 12V dus meestal zet je die nog steeds temp controlled op mobo.

Dat zorgt er dus voor, omdat je die koeler toch op zijn maximum laat draaien da je veel betere temperaturen behaald dan bv een freezer64/zalman die je aan 7V bv moet laten draaien om dazelfde geluidsniveau te evenaren

SMa

Legacy Member
Mijn voorkeur gaat uit naar de Silencer, ik heb die ook nog gehad. Onhoorbaar, koelt goed, koelt mem mee, blaast warme lucht meteen naar buiten (wat invloed heeft op alle temps)

Voor de cpu:
Thermaltake Big Typhoon als het niet op een euro aankomt
Arctic Freezer 64 Pro als je het wat goedkoper wilt
Vergeet de Zalman CNPS9500

Sibi

Legacy Member
Mijn graka ga ik toch niet oc'en, dus daar is 't 'm vooral om de stilte te doen. De Silencer ziet er dan perfect uit, vind ik.
Mijn cpu draait 24/7 wel geoc'ed (zie sig), dus daar moet 'm én goed koelen én stil zijn. Ik vermoed dat de TT dan 't beste is.

Oorspronkelijk had ik de AF Pro 64 en de VF-900-Cu in gedachten. De TT + de Silencer 6 gaan even duur uitkomen, denk ik.


Oh ja, de voorste fan van mijn case ga ik ook vervangen door een stiller exemplaar. Papst schijnt goed te zijn, maar 't is volgens velen ook zwaar overroepen.
Welke 80mm-fan zouden jullie aanraden ? 't Komt niet op een €5 hoor, ik wil gewoon 't beste/stilste.

duploxxx

Legacy Member
Sibi zei:
Mijn graka ga ik toch niet oc'en, dus daar is 't 'm vooral om de stilte te doen. De Silencer ziet er dan perfect uit, vind ik.
Mijn cpu draait 24/7 wel geoc'ed (zie sig), dus daar moet 'm én goed koelen én stil zijn. Ik vermoed dat de TT dan 't beste is.

Oorspronkelijk had ik de AF Pro 64 en de VF-900-Cu in gedachten. De TT + de Silencer 6 gaan even duur uitkomen, denk ik.


Oh ja, de voorste fan van mijn case ga ik ook vervangen door een stiller exemplaar. Papst schijnt goed te zijn, maar 't is volgens velen ook zwaar overroepen.
Welke 80mm-fan zouden jullie aanraden ? 't Komt niet op een €5 hoor, ik wil gewoon 't beste/stilste.

de silencer heeft het grote voordeel dat hij de warmte naar buiten doet, de zalman niet.....

voor die 80mm van voor... simpel ge hebt maar 1 hd. gewoon afzetten of nog beter eruithalen

TT is een heel goei keus, budgetair is er niks boven de arctic

voor de NB kan je iets zelf maken, of een combinatie van 2 passieve blokken

http://users.telenet.be/duploxxx/pc_mod/case met NB2.JPG

draaid op 2700 max load geeft 44gr de nb geeft een gemiddelde van 32
dit is de sonic tower btw.

SMa

Legacy Member
Davion zei:
Enermax, kunde zeer stil zetten, of zeer hard laten gaan.
Over die zeer stil moet ik je wel teleurstellen...
De mijne is onmogelijk stil te zetten, enkel minder luid

Davion

Legacy Member
Kheb hier der met fancontroller van Enermax (UC-A8FATR4), en ik regel die zo half ongeveer, da blaast nog goe en da hoorde zo goed als nie ze, tzijn wel 120mm'ers, ma normaal zijn de 80 en de 92'ers even goed, en ge kunt ze zelfs met ne schroevendraaier regelen.

SMa

Legacy Member
Ik heb een UC-12FAB-BN, en die blaast zichzelf omver op 12v.
Hou er 1 vinger voor en je hoort hoe hij de lucht aanzuigt.
1500RPM ~2300RPM ; 63CFM ~95CFM

Die Enermax die bij Jaha.be verkocht wordt is dus echt wel supergoed, al is hij niet stil te noemen.

Kenshi

Legacy Member
Mja als je zo nen enermax eerst op stil draait en derna nog eens aansluit op ne fancontroller op een 7V, dan pas zijn ze werkelijk stil.

Ik had zelf ook nog een vraagje, voor ne maat van mij.
Em heeft nen Aopen nvidia 6800LE.
Bestaat er software om die fan snelheid aan te passen, want dat is veruit het luidste onderdeel van zijn pc. Voor ati wist ik dat het met Ati Tool ging, maar voor nvidia ken ik zoiets niet.

Davion

Legacy Member
nVidia, RivaTuner of PowerStrip, maar kdenk niet dat het mogelijk is, andere koeler kost ook zoveel niet, een Zalman VF700-Cu of 900-Cu.

duploxxx

Legacy Member
Kenshi zei:
Mja als je zo nen enermax eerst op stil draait en derna nog eens aansluit op ne fancontroller op een 7V, dan pas zijn ze werkelijk stil.

Ik had zelf ook nog een vraagje, voor ne maat van mij.
Em heeft nen Aopen nvidia 6800LE.
Bestaat er software om die fan snelheid aan te passen, want dat is veruit het luidste onderdeel van zijn pc. Voor ati wist ik dat het met Ati Tool ging, maar voor nvidia ken ik zoiets niet.

uhh enermax op 6v draaien met de regelaar en dan nog es op 7v zetten, ben niet zo zeker dat die dan nog opstart.....

op die 6800le gewoon een silencer zetten, of zelf koelblokje maken met grotere fan

Kenshi

Legacy Member
Dunno hoeveel volt die regelaar doet dat derbij zit, maar die draai ik toch opt minste + staat op fancontroller op 7V.

Op 5V start fan niemeer op, maar nu wel alt nog.

@Davion yep vreesde er al wa voor. Zal dan wel zo ne zalman koeler derop gaan plaatsen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan