Archief - draadloos

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-I-

Legacy Member
Hallo,

de situatie is als volgt:
-Internet van telenet (maar weldra scarlett)
-we hebben reeds een router die beneden staat (mag dus hergebruikt worden)
-3 PC's met eene op gelijkvloers en 2 op het 2de verdiep (dus gelijvloers, eerste, tweede verdiep)
-Hoge netwerksnelheden vereist (54Mbps is toch geen overbodige luxe meer)
-Draadloos bereik moet goed zijn


We zoeken achter een draadloos netwerk voor de 2 computers van boven (beneden hoeft niet maar mag als dit beter is), wat raden jullie ons aan ?
Prijs is 100€ ongeveer maar meer kan ook. Tevens heeft eene computer van boven een draadloos netwerkkaartje nodig (andere computer is een notebook), wat raden jullie hier voor aan ? OS op dat systeem is Suse 10.0

thx

edit: ik ga alles wrsch bij tones kopen maar als iemand een goedkopere winkel kent die aan huis levert (voor de spullen die je mij aanraadt), mag je dat altijd zeggen natuurlijk

cool_boy_ke

Legacy Member
Wacht tot je scarlet hebt => is een andere aansluiting dan Telenet

-I-

Legacy Member
mja, ma ik heb dan geen internet op de computers boven !
Ik geloof dat de scarlet modem wrsch via USB of via RJ-45 gaat nee ?
dan is er toch geen probleem ?

Feignasse

Legacy Member
Je moet een ethernetmodem kiezen (voor adsl dus), geen usb-model.
Daar gaat de telefoon lijn in (RJ11) en 't komt er terug uit als RJ45 (gewone netwerkkabel dus).

Vraagje vooraf: die router beneden, is dat een draadloze?

-I-

Legacy Member
Ulixes zei:
Je moet een ethernetmodem kiezen (voor adsl dus), geen usb-model.
Daar gaat de telefoon lijn in (RJ11) en 't komt er terug uit als RJ45 (gewone netwerkkabel dus).

Vraagje vooraf: die router beneden, is dat een draadloze?
nope, de router die we reeds hebben is geene draadloze :p

Feignasse

Legacy Member
Dan heb je (oa) de volgende mogelijkheden:

1
ethernetmodem (adsl) --- bestaande router --- draadloos access point (via netwerkkabel aangesloten op de router)
Pc op gelijkvloers sluit je ook via netwerkkabel op die router aan.
Pc's boven laat je draadloos verbinden met het access point

2
Je koopt een all-in-one toestel: adsl-modem en draadloze router tesamen.
Pc op gelijkvloers sluit je ook hier via netwerkkabel aan op de router.
En pc's boven laat je draadloos verbinden.
Let erop dat die modem adsl2+ ondersteunt, dit met het oog op de toekomst.

En je zorgt er ook best voor dat het draadloze netwerkkaartje voor de pc boven van hetzelfde merk is als access point / router.

Ten slotte nog dit: of die draadloze verbinding goed zal werken kan je niet op voorhand weten. 't Hangt oa af van de bouw van je huis. Oplossing 1 is misschien wel de betere: als je het draadloze accesspoint op het eerste verdiep zet zal je wschl een betere verbinding hebben op het tweede verdiep.

En die 54Mbps is ook maar een theoretisch maximum, meestal ligt de snelheid wat lager. Goed genoeg om te surfen, printers te delen of wat kleine bestanden uit te wisselen, maar om echt grote files over te zetten gaat er imo nog steeds niets boven een bedraad netwerk.

-I-

Legacy Member
bedankt voor de reply, ik opteerde dus al van te voren voor optie 1

nu, kan iemand me aanraden welke draadloze router ik best kan kopen ?
Snelheid, bereik (contact) en easy install zijn de belangrijkste argumenten
Prijs hoger zijn dan 100€ maar 200€ is al te veel vind ik.

edit: ik dacht aan deze http://tones.be/shop_product.php?idx=101173

a168441

Legacy Member
die router heb ik hier thuis, werkt goed
3pc's via kabel aangesloten en 1 laptop draadloos heb +/- 50 meter buite nog goed berijk (surfen gaat vlot en netwerk +/- 2-3 mb/s

Feignasse

Legacy Member
Da's geen router he, da's een access point :p
Om aan te sluiten op de router die je al hebt.

Geen ervaring met US-robotics though :)

-I-

Legacy Member
mja, ik heb geene draadloze kabelmodem he, we gaan binnekkort toch overstappen naar scarlet

Lashknife

Legacy Member
imo gaat gij een dure access point moeten aankopen om coverage tot op uw zolder te behalen.

WLAN werkt uitstekend naar opzij en van boven naar beneden, echter van beneden naar boven uitzenden is een pak minder quality.

Dus kijk uit dat je zeker niet meer dan 1 verdiep hebt liggen tussen je accesspoint en de pc's op het verdiep erboven want je signal gaat serieus droppen. (Ook een tip, een access point zal beter signaal geven bovenaan in het hoekje tegen het plafond dan op zelfde hoogte als je pc. (zelfde reden als daarjuist dat het beter neerwaarts is dan opwaarts)

Da Nick

Legacy Member
Lashknife zei:
imo gaat gij een dure access point moeten aankopen om coverage tot op uw zolder te behalen.

WLAN werkt uitstekend naar opzij en van boven naar beneden, echter van beneden naar boven uitzenden is een pak minder quality.

Dus kijk uit dat je zeker niet meer dan 1 verdiep hebt liggen tussen je accesspoint en de pc's op het verdiep erboven want je signal gaat serieus droppen. (Ook een tip, een access point zal beter signaal geven bovenaan in het hoekje tegen het plafond dan op zelfde hoogte als je pc. (zelfde reden als daarjuist dat het beter neerwaarts is dan opwaarts)

Zet de antennes dan ondersteboven of plat dan heb je hetzelfde effect.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan