Bij mijn asus bord heb ik in de bios een optie en die heet smart q-fan. Wanneer ik deze enable (deze was bij mij niet standaard enabled) dan kan ik een start voltage kiezen voor mijn cpu koeler (scythe mugen 2). Ik heb als startvoltage 5v gekozen. Dan moet je een range instellen waarin de fan dan automatisch geregeld wordt. Ik heb van 25°c-60°c ingesteld. Het enige echte 'probleem dat ik heb is dat mijn moederbord nu begint te flippen (maakt beepende geluidjes bij de postscreen) met als ik mijn pc opstart met als warning 'low cpu-fan speed'. Dan moet je op F1 duwen om door te gaan (je kan de 'wait for F1 on error' wel uitzetten in de bios, dit heb ik zelf ook gedaan). Dit heeft mijn pc een pak stiller gemaakt. Je moet wel checken in windows of je temps nog goed zijn. Dit kan je met speedfan nagaan. Voor het 'stressen' van de cpu om te kijken wat de max. temps. zijn gebruik ik prime95.
Je zegt dat je casefans mogelijk niet aangesloten zijn op je moederbord. (Dit wil zeggen dat ze rechtstreeks op je voeding zitten en constant vollenbak draaien, dit was vroeger ook mijn probleem). De fans die op je voeding zitten hebben wel een molex aansluiting. Om deze aan te kunnen sluiten op je moderbord heb je een klein converterkabeltje nodig.(
Revoltec 4-Pin To 3-Pin Converter @ Azerty). Eens de fans aangesloten zijn op je moederbord kan je met speedfan de fans regelen. Wil je niet zitten knoeien met speedfan om de juiste snelheid te vinden. Dan kan je een fancontroller kopen. Zelf heb ik deze :
Scythe Kaze Q 3.5" KQ01-BK-3.5 @ Azerty . Met zo'n fancontroller kan je met een simpele draai aan de knop de snelheid v/d casefans vertragen of versnellen. (om de casefans op een fancontroller aan te sluiten heb je ook
die converterkabeltjes nodig)
Moest het geluid van de GPU afkomstig zijn dan kan je met een programmatje zoals MSI afterburner of ATI tray tools (
http://www.techpowerup.com/articles/109/images/atitool.gif) een fan control profile maken die bij een bepaalde temperatuur de snelheid van de fan van je GPU aanpast.
(Bij mij maakte dit zeker wat uit want mijn gpu draait idle op 50% v/d fan. Dit is zeer vreemd maar de officiële drivers voor mijn GPU (4870) doen dit :/)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
edit: Volgens vele mensen is de fan die in je PSU zit ZEER stil. Dus ik denk dat het daar al niet aan ligt.
edit2: Misschien heb je
hier iets aan. Heeft dezelfde case.