Archief - Eenvoudigste/goedkoopste manier om PC stiller te maken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Roald

Legacy Member
Ik zou graag weten wat de makkelijkste en goedkoopste manier is om mijn huidige pc stiller te maken. Niet dat die luid te noemen is, maar ik stoor me er af en toe toch aan, bijvoorbeeld bij een stille scene in een film ofzo.

Huidige setup is (met standaard fans erop, staan op medium stand denk ik):
Antec Three Hundred
OCZ ModStream 500W
Asus M4A79XTD EVO
AMD Phenom II X4 955
Scythe Mugen 2
Corsair XMS3 4Gb DDR3 1333 MHz
Western Digital Caviar Black 1TB
Sapphire HD 4890 Vapor-X
Samsung SH-S223B

Casefans: Scythe Slip Stream 800

Ik denk dat er misschien stillere fans in de case kunnen?

FlameDB

Legacy Member
scythe slipstreams 800 rpm zijn al stil, dus daar zal het niet aan liggen. Tijdens een film idlet u GPU dus die fan kan het ook niet zijn. Tenzij die standaard al zeer luid is.

Ook nog standaard casefans? Ik weet dat die op medium ook al "luid" zijn (geluidsterkte is relatief). Probeer ze allemaal te vervangen door slipstreams 800 rpm?

Scythe mugen 2 - de fan - staat die in de bios ook goed ingesteld (dat ie zijn cpu fan speed automatisch aanpast?) - die is op laagste stand quasi onhoorbaar.

Voeding - ken het type niet dus mss luide fan?

Die case zit vol met mesh en laat dus alles door. Een case-upgrade zal ook al veel helpen - Fractal design Define R3 of coolermaster silencio of antec performance one series (wel iets duurder).

bosiwollig

Legacy Member
Heb je cpu-fan regeling ingestelt in bios?

Heb je programma dat gpu-fan regelt?

Is die casefan aangesloten op je mobo? If so, dan kan je de snelheid/geluidsproductie daarvan regelen met een progje.

phate_13

Legacy Member
Belangrijkste om eerst te doen : Zoek wat er het meeste lawaai maakt in je case. Anders zal het weinig nut hebben. :)

McGregor

Legacy Member
Zet ten eerst al uw fans op het traagst. Ik heb ook een 300 en ik doe dit ook. Kijk dan wel of uw temperaturen nog in orde zijn. Nog altijd te luid? Probeer dan andere stappen.

Roald

Legacy Member
Ik heb de cpu fan niet ingesteld in de bios en ik denk niet dat de casefan aangesloten is op het mobo. Zal die zaken morgen eerst eens doen en dan kijken hoeveel geluid er is. Is dat makkelijk te vinden in de bios en hoe moet ik het dan instellen, op een bepaalde waarde of staat het daar ook als low, med, high?

Welk programma zou ik voor de gpu-fan moeten gebruiken en maakt dat wel uit als de pc idle draait?

Ik zal morgen ook eens nagaan of er iets duidelijk meer geluid maakt, maar wat ik bedoel is een soort van zoemend constant aanwezig geluid, dus ligt dat niet eerder aan fans? Het is trouwens ook niet echt erg hoor, want als er bijvoorbeeld muziek aanstaat, stoort het me niet.

Om ook nog op andere vraag te antwoorden, neen geen andere case fan.

Psy

Legacy Member
Zoemend geluid kan eventueel aan het geluid van de HDD liggen die resoneert door het metaal van de case, al zou je dit enkel mogen horen als er niks van geluid is, als je zoiets nog hoort tijdens een film zal het daar wel niet aan liggen. (raak eens de hdd aan & kijk of het geluid eventueel overeenkomt met het "gevoel")
Kan eventueel ook de fan zijn van de voeding?

bosiwollig

Legacy Member
Roald zei:
Ik heb de cpu fan niet ingesteld in de bios en ik denk niet dat de casefan aangesloten is op het mobo. Zal die zaken morgen eerst eens doen en dan kijken hoeveel geluid er is. Is dat makkelijk te vinden in de bios en hoe moet ik het dan instellen, op een bepaalde waarde of staat het daar ook als low, med, high?

Welk programma zou ik voor de gpu-fan moeten gebruiken en maakt dat wel uit als de pc idle draait?

Ik zal morgen ook eens nagaan of er iets duidelijk meer geluid maakt, maar wat ik bedoel is een soort van zoemend constant aanwezig geluid, dus ligt dat niet eerder aan fans? Het is trouwens ook niet echt erg hoor, want als er bijvoorbeeld muziek aanstaat, stoort het me niet.

Om ook nog op andere vraag te antwoorden, neen geen andere case fan.

Bij mijn asus bord heb ik in de bios een optie en die heet smart q-fan. Wanneer ik deze enable (deze was bij mij niet standaard enabled) dan kan ik een start voltage kiezen voor mijn cpu koeler (scythe mugen 2). Ik heb als startvoltage 5v gekozen. Dan moet je een range instellen waarin de fan dan automatisch geregeld wordt. Ik heb van 25°c-60°c ingesteld. Het enige echte 'probleem dat ik heb is dat mijn moederbord nu begint te flippen (maakt beepende geluidjes bij de postscreen) met als ik mijn pc opstart met als warning 'low cpu-fan speed'. Dan moet je op F1 duwen om door te gaan (je kan de 'wait for F1 on error' wel uitzetten in de bios, dit heb ik zelf ook gedaan). Dit heeft mijn pc een pak stiller gemaakt. Je moet wel checken in windows of je temps nog goed zijn. Dit kan je met speedfan nagaan. Voor het 'stressen' van de cpu om te kijken wat de max. temps. zijn gebruik ik prime95.

Je zegt dat je casefans mogelijk niet aangesloten zijn op je moederbord. (Dit wil zeggen dat ze rechtstreeks op je voeding zitten en constant vollenbak draaien, dit was vroeger ook mijn probleem). De fans die op je voeding zitten hebben wel een molex aansluiting. Om deze aan te kunnen sluiten op je moderbord heb je een klein converterkabeltje nodig.(Revoltec 4-Pin To 3-Pin Converter @ Azerty). Eens de fans aangesloten zijn op je moederbord kan je met speedfan de fans regelen. Wil je niet zitten knoeien met speedfan om de juiste snelheid te vinden. Dan kan je een fancontroller kopen. Zelf heb ik deze : Scythe Kaze Q 3.5" KQ01-BK-3.5 @ Azerty . Met zo'n fancontroller kan je met een simpele draai aan de knop de snelheid v/d casefans vertragen of versnellen. (om de casefans op een fancontroller aan te sluiten heb je ook die converterkabeltjes nodig)

Moest het geluid van de GPU afkomstig zijn dan kan je met een programmatje zoals MSI afterburner of ATI tray tools (http://www.techpowerup.com/articles/109/images/atitool.gif) een fan control profile maken die bij een bepaalde temperatuur de snelheid van de fan van je GPU aanpast.
(Bij mij maakte dit zeker wat uit want mijn gpu draait idle op 50% v/d fan. Dit is zeer vreemd maar de officiële drivers voor mijn GPU (4870) doen dit :/)

:)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

edit: Volgens vele mensen is de fan die in je PSU zit ZEER stil. Dus ik denk dat het daar al niet aan ligt.

edit2: Misschien heb je hier iets aan. Heeft dezelfde case.

Roald

Legacy Member
Heb net gezien dat in mijn pc blijkbaar wel nog andere casefans van Antec zitten, ik dacht dat het er ook van Scythe waren :$ Ik heb deze wel op 'low' gezet, dus ik denk niet dat die echt voor veel geluid zorgen.

Ik kan het op dit moment nog niet controleren omdat ik thuis zit en ik straks pas terug naar mijn kot ga, waar ik de pc terug kan aansluiten. Ik had hem mee naar huis gepakt om eens schoon te maken :p

bosiwollig zei:
Bij mijn asus bord heb ik in de bios een optie en die heet smart q-fan. Wanneer ik deze enable (deze was bij mij niet standaard enabled) dan kan ik een start voltage kiezen voor mijn cpu koeler (scythe mugen 2). Ik heb als startvoltage 5v gekozen. Dan moet je een range instellen waarin de fan dan automatisch geregeld wordt. Ik heb van 25°c-60°c ingesteld. Het enige echte 'probleem dat ik heb is dat mijn moederbord nu begint te flippen (maakt beepende geluidjes bij de postscreen) met als ik mijn pc opstart met als warning 'low cpu-fan speed'. Dan moet je op F1 duwen om door te gaan (je kan de 'wait for F1 on error' wel uitzetten in de bios, dit heb ik zelf ook gedaan). Dit heeft mijn pc een pak stiller gemaakt. Je moet wel checken in windows of je temps nog goed zijn. Dit kan je met speedfan nagaan. Voor het 'stressen' van de cpu om te kijken wat de max. temps. zijn gebruik ik prime95.

Je zegt dat je casefans mogelijk niet aangesloten zijn op je moederbord. (Dit wil zeggen dat ze rechtstreeks op je voeding zitten en constant vollenbak draaien, dit was vroeger ook mijn probleem). De fans die op je voeding zitten hebben wel een molex aansluiting. Om deze aan te kunnen sluiten op je moderbord heb je een klein converterkabeltje nodig.(Revoltec 4-Pin To 3-Pin Converter @ Azerty). Eens de fans aangesloten zijn op je moederbord kan je met speedfan de fans regelen. Wil je niet zitten knoeien met speedfan om de juiste snelheid te vinden. Dan kan je een fancontroller kopen. Zelf heb ik deze : Scythe Kaze Q 3.5" KQ01-BK-3.5 @ Azerty . Met zo'n fancontroller kan je met een simpele draai aan de knop de snelheid v/d casefans vertragen of versnellen. (om de casefans op een fancontroller aan te sluiten heb je ook die converterkabeltjes nodig)

Moest het geluid van de GPU afkomstig zijn dan kan je met een programmatje zoals MSI afterburner of ATI tray tools (http://www.techpowerup.com/articles/109/images/atitool.gif) een fan control profile maken die bij een bepaalde temperatuur de snelheid van de fan van je GPU aanpast.
(Bij mij maakte dit zeker wat uit want mijn gpu draait idle op 50% v/d fan. Dit is zeer vreemd maar de officiële drivers voor mijn GPU (4870) doen dit :/)

:)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

edit: Volgens vele mensen is de fan die in je PSU zit ZEER stil. Dus ik denk dat het daar al niet aan ligt.

edit2: Misschien heb je hier iets aan. Heeft dezelfde case.
Danku voor de info. Ik zal straks eerst eens kijken naar de fan van mijn CPU en GPU :)
Ik zag daarnet wel dat ik inderdaad mijn casefans niet zomaar op het mobo kan aansluiten. Zal ook eens kijken voor zo'n fancontroller als het geluid me straks nog stoort.

bosiwollig

Legacy Member
Je zegt dat je die casefan op low hebt gezet. Hoe heb je dat precies gedaan? Via een fancontroller of via je bios?

FlameDB

Legacy Member
de antec tricool fans hebben drie standen, low-mid-high. Op low zouden die idd vrij stil moeten zijn, tenzij er een met een defect zit en zoemend geluid veroorzaakt.

Praktisch alle andere fans zijn makkelijk aan te sluiten via 3 pins op het moederbord: veel minder kabels, betere airflow en makkelijke bediening van de snelheid via bijv. SpeedFan. Hierbij moet je ook nog eens geluk hebben met u mobo: bij mij is het maar mogelijk 2 vd 4 fans te besturen via software, de andere twee SYSFAN connectoren op mijn moederbord draaien gewoon vollebak.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan