Archief - Evolutie prijzen HDs komende 2-3 maanden?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kuroneko

Legacy Member
Voor m'n werk moet ik een aantal HDs voor kleine NASjes aanschaffen. Ik dacht aan WD Reds of zo.

De prijzen van HDs zijn terug wat gezakt na de Thailand ramp en lijken redelijk stabiel na een piekje begin juli.

Aangezien de aankoop niet dringend is vraag ik me af of de prijzen verder dalen zullen of met het einde van de vakantie en stijgende vraag weer omhoog zullen gaan in september-oktober.

Heeft iemand ergens wat gefundeerde prognoses gelezen?

ZiggyBe

Legacy Member
Ik denk dat het Thailand-effect nu wel helemaal door de markt heen is gewaaid, maar wie weet...

Kuroneko

Legacy Member
Mogelijk, maar we zitten nog altijd 30% en meer boven het niveau van voor de ramp.

Normaal zouden de prijzen lichtjes kunnen stijgen in september, om dan weer te zakken, en weer aan te trekken met xmas. Zo loopt het typisch. Maar met de crisis wordt dit allemaal overhoop gehaald - hoeveel vraag is er nog? En is de capaciteit weer dezelfde als voor Thailand of hebben Seagate en Western Digital de productie wat verminderd?

Dat kunnen enkel analysten die voldoende toegang tot alle economische rapporten hebben beoordelen, vandaar mijn vraag of iemand ergens hieromtrend wat gelezen had of - mag ook - geruchten gehoord heeft.

toco8400

Legacy Member
Niemand kan dit met zekerheid voorspellen, je kan altijd wachten en kijken wat er gebeurt met de prijzen de komende weken.
Deze kunnen nog zakken, maar evengoed stijgen; september staat gekend als een maand waarin er veel schoolgaande jeugd een pc kopen: dwz hogere vraag --> hogere prijs of het omgekeerde, als de fabrikanten terug een hoge stock hebben kunnen ze hun prijs verlagen om er meer te verkopen.

Alhoewel, volgens dit artikel van seagate zal er gedurende gans 2012 een tekort aan hdd's zijn. (of dit waar is, dat is een andere zaak)

En dit artikel van 2 dagen geleden zegt dan weer iets anders.

Dus, niemand weet het zeker ;)

Kuroneko

Legacy Member
Ja, maar het meer recente artikel heeft de recentste data en dat andere artikel is van vlak na de ramp, nog in het begin van het jaar toen niemand kon voorspellen hoe snel de fabrikanten hun productie weer op peil kregen.

Het Forbes artikel is het soort info dat ik zocht, bedankt!

kevinbog

Legacy Member
Wat ik hier en daar heb opgevangen is dat de prijzen niet meer zullen dalen tot het niveau voor de ramp. Reden is dat de fabrikanten van de "gelegenheid" gebruik gemaakt hebben om hun productie te verminderen. Dat was nodig door de dalende vraag en daarmee gepaarde overproductie. Op het einde (voor de ramp) waren ze hun harde schijven zelfs bijna zonder winstmarges aant verkopen omdat ze ze anders niet kwijtgeraakten.

Kuroneko

Legacy Member
Heb ik ook opgevangen. Het Forbes artikel bevestigt het min of meer, het ziet er naar uit dat de prijzen voorlopig op dit niveau zullen blijven, en pas volgend jaar de produktie - indien de crisis wat mindert en Windows 8 de ultrabookmarkt aanzwengelt (fat chance) - weer zal opgevoerd worden.

Bovendien zijn we nu nog maar met 2 grote spelers. Als het verleden ons iets leert is dat die nu in achterkamertjes prijsafspraken aan het maken zijn...

Musk

Legacy Member
wordt het geen tijd om die HDD's gewoon af te schaffen en naar betaalbare SSD's van 1Tb te gaan?

Kuroneko

Legacy Member
Schijfjes besteld, enkele 10tallen Western Digital Red.

Musk, zodra de SSDs 3-4TB halen en even duur zijn schakel ik graag over :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan