Archief - high-end laptop voor werk (virtualisatie van netwerk)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

rentmeister

Legacy Member
Voor mijn werk als ICT-coördinator mag ik een laptop uitkiezen. Er is om praktische (administratieve) redenen een lichte voorkeur voor Dell, maar andere merken zijn ook mogelijk.

Vereisten:
  • minstens 8 GB geheugen (nodig om verschillende computers tegelijk virtueel te laten draaien, ik prefereer zelfs 16GB)
  • een vrij goede processor (een i7 processor of eventueel een goede i5-processor)
  • hogere autonomie van de batterij is een belangrijk pluspunt
  • voorkeur voor kleinere laptops (ik denk aan 13,3" of 14", maar bekijk van 11,6" tot 15") wegens draagbaarheid en het feit dat ik een 11,6" gewoon ben voor dagelijks gebruik op alle plaatsen
  • voorkeur voor duurzamere laptops/producenten
  • ssd van minstens 128GB (of dual systeem met flash gedeelte voor OS en andere snellere noden)

Prijs is niet echt van belang, maar 'k wil ook niet overdrijven in wat ik "vraag" aan mijn bazen. Ik zou de grens rond de 1500 leggen, maar een heel goede laptop die me kan overtuigen kan dus ook wel iets meer kosten. Als het een Dell is, is de prijs nog minder van belang.

Grafische kaart: de laptop is niet bedoeld om spellen op te spelen, maar een redelijke grafische kaart is natuurlijk wel meegenomen.

'k Ben geen voorstander van Apple, maar ook niet echt tegen... Ergens wil ik het wel eens een kans geven, alleen weet ik niet goed of het slim is om deze test dan ineens mijn werklaptop te maken... Ik blijf ook de indruk hebben dat ik op die manier mijn werkgever (Vlaamse regering, dus u allen) teveel zou laten betalen voor wat ik nodig heb. Maar 'k hoop hier geen pro- en anti-Apple discussie te zien verschijnen :D

Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met een type laptop dat aan al mijn vereisten voldoet en me een beetje info kan geven over zijn ervaring met dat type.

Verder moet ik nog vermelden dat ik duurzaamheid belangrijk vind, dus duurzame laptops (lager energiegebruik, minder vervuilende materialen en degelijke onderdelen) en duurzamere merken (HP staat bovenaan de lijst met groene producenten van Greenpeace) hebben bij mij een streepje voor.

Wie kan er me een goed type suggereren? :)

maxime_vhw

Legacy Member
Dell Precision M4600 mobiel werkstation | Dell België
Dit is wat jij zoekt!
Tot wel 32gb ram(aan 1333) mogelijk
of 16 gb(1600)



Enige is dat deze niet met een ssd geleverd wordt maar ik zou zeggen koop die er apart bij want zowieso die standaard ssd's die bij laptops komen zijn niet zo goed.

Edit
Scherm is ook wat groter dan jou voorkeur...

rentmeister

Legacy Member
Dank je.
Heb je zelf ervaringen met Dell Precisions?

16GB @1600 kost meer dan 100 euro meer dan 16GB@1333... Dat lijkt me het niet waard te zijn, (al komt het geld niet uit eigen zak...)?

Je kan bij de opties op de Dell site trouwens wel voor een SSD kiezen. (Of 2 SSD's, blijkbaar is er plaats voor 2 harde schijven en zit er een raid-controller in die laptop!)

Hij lijkt me wat duur voor die specs, maar wel een pareltje precies... :)

rentmeister

Legacy Member
@Bestgamer: 'k Heb geen flauw idee waarom ik mijn "baas" op deze manier zou willen kloten...

BTO biedt inderdaad interessante producten aan. Ik had ook al gekeken naar de 13,3". Maar als ik me niet vergis moeten deze Nederland besteld worden (buitenland voor mij), wat ze i.v.m. administratieve moeilijkheden normaal liever niet doen...

Dell biedt onder de merknaam Alienware ook leuke dingen aan, waarvan de kleinste op het eerste gezicht min of meer kan vergeleken worden met deze die je net suggereerde. Maar daarbij stoort het design me wel wat... Het is namelijk wel voor mijn werk en niet om op te gamen... ;)

Ik was ook aan het kijken naar de Dell XPS 14z, die er schitterend uitziet (zowel qua specs als qua uiterlijk), behalve het feit dat hij blijkbaar max. 8GB ram kan bevatten...

ALF 2.0

Legacy Member
rentmeister zei:
BTO biedt inderdaad interessante producten aan. Ik had ook al gekeken naar de 13,3". Maar als ik me niet vergis moeten deze Nederland besteld worden (buitenland voor mij), wat ze i.v.m. administratieve moeilijkheden normaal liever niet doen...

BTO is ook verkrijgbaar bij enkele Belgische webshops, zoals bv. Hiteco.be

rentmeister

Legacy Member
Oh, thanks... (Maakt mijn keuze wel nog wat moeilijker, maar toch leuk om te weten ;) )

maxime_vhw

Legacy Member
Ik heb zelf geen ervaring met die laptop maar ik ken iemand die hem heeft en gebruikt voor zware 3d dingen...
Heb geen flauw idee wat hij daar allemaal deed... ;p
Maar hij zei zelf dat het zware programma's waren.

rentmeister

Legacy Member
Thanks. Hij schijnt idd ook qua kwaliteit heel degelijk te zijn. Mag ook wel voor die prijs ;)

Nog een vraagje waar waarschijnlijk de meesten onder u wel kunnen op antwoorden: eenzelfde laptop met 8GB RAM of met 16GB RAM. Zou dit een merkbaar verschil geven wat betreft de autonomie van de batterij?

mdgf

Legacy Member
Neen, ram verbruikt zeer weinig, het zijn de cpu en de gpu die stroom zuipen.

Yank

Legacy Member
En het scherm ook niet vergeten.
GPU gaat ook maar veel verbruiken als het een relatief zwaar model is en hij zwaar belast wordt (games, video met DXVA decoderen, CUDA e.d.), quasi alle recente modellen hebben toch ingebouwde GPU in de CPU die quasi niets verbruikt.

rentmeister

Legacy Member
Ja, heel weinig, maar toch wel iets.
Is er iemand van op de hoogte of het in dat opzicht interessanter zou zijn om 2 latjes van 8GB te steken ipv 4 latjes van 4GB? Zijn er hier nadelen bij?

Het is inderdaad misschien ook interessant om toch eens te kijken naar een goede dualcore processor en zijn verbruik, in vergelijking met een redelijke quadcore en zijn verbruik... Ik was bij die Dell M4600 aan het denken aan een i7-2760QM, maar zal eerst eens de benchmarks bekijken om deze quadcore goed te kunnen vergelijken met een i7-2640M of i5-2540M.

R3L4X

Legacy Member
En de Sony Vaio SA 13 laptop? 13.3", 1600*900, AMD 6630, mogelijkheid tot i7, standaard met 128GB SSD. Begint vanaf 1130 euro.

rentmeister

Legacy Member
Dat zijn prachtige laptops he... Inderdaad!
Enkel spijtig dat er zo'n grote voorkeur is voor Dell. Een ander merk wordt mogelijks pas in september geleverd, en dat zou er wat over zijn voor mij ;)
(Ik sta in het onderwijs, ict-coördinator, en 'k zou de laptop wel graag voor de grote vakantie hebben uiteraard.)
Maar ik kan er misschien toch nog eens naar informeren. Er is nog niets besteld...

edit: oh, en voor wie het interesseert: ik heb beslist om toch voor de quadcore te gaan aangezien die volgens benchmarks aanzienlijk sneller is dan de dualcore processor die er net onder zat (in de opties voor de Dell precision M4600). Volgens wat ik gevonden heb online en zelf afgeleid heb verbruiken quadcores inderdaad wel meer, maar zal een snellere quadcore uiteraard ook iets sneller in idle komen dan een iets tragere dualcore die dus over dezelfde taak wat langer doet. Dit zou kunnen betekenen dat bij gebruik van de laptop er in sommige gevallen geen (of nauwelijks) verschil van autonomie merkbaar is...

edit: Het is beslist, het wordt de Dell Precision M4600 met een quadcore processor, 16GB ram, basis grafische kaart met 1GB GDDR5, SSD van 128GB én HDD van 500GB, 90Wh-batterij, ... :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan