Archief - [HULP] aankoop laptop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tah_b00nz0r

Legacy Member
Kga dit posten voor men vriendin omda ze er ni zo'n supergrote kennis van heeft...

ze gaat volgend jaar grafische en digitale media volgen, en ze wil graag een laptop ter beschikking hebben. ze is vandaag is in de mediamarkt gaan zien voor wa modellekes en een zicht op prijzen te zien... nu viel haar oog o.a. op de sony vaio's en iBook

ik vind dat ge bij sony nu eenmaal een "te" hoge prijs/kwaliteitsverhouding betaalt en bij apple mis je nu eenmaal Windows.

op school gaan ze haar leren werken met mac, zodat ze een basiskennis hebben en er mee kunnen werken. Zo werd ook gevraagd om eventueel huiswerk op een mac pc op school te maken. Ze geeft als argument dat het handig is een macbook te hebben zodat ze beide besturingssystemen heeft om mee te werken(windows op pc).

de laptop die ze wilt kopen gaat hoofdzakelijk gebruikt worden voor multimediale toepassingen zoals photshop, illustrator, flash, dreamweaver en het nodige vertier @ home zoals muziek, internet, irc, film... haar budget is 1600-1800 maximum.

waar is ze dus eigelek naar op zoek:
1. een laptop met toch wel wat een mooi design (ze is namelijk verliefd op het gladde witte design van apple)
2. compact, klein en "licht", geen laptop van 10 kilo bij wijze van spreken.
3. moet tegen een "stootje" kunnen (er gaat niet opzettelijk mee op de grond gesmeten worden)
4. een deftige die die multimediatoepassingen na een 3tal jaar toch nog deftig kunnen draaien, toch zeker 1gig ram dan...
5. qua schermgrootte toch een min van 13", aangezien het compact moet zijn maar niet irritant klein :p


mijn bedenkingen bij hetgeen waar ze naar op zoek is en wat haar interesseert:
1. wat denken jullie van een 13" scherm voor multimediatoepassingen als photoshop, scherm niet te klein misschien?
2. hoe zit het met de software voor mac, ik denk da je veel naar alternatieven moet gaan zoeken voor software
3. overhaalt de hoge prijs/kwaliteit jullie om toch een sony te kopen?

kunnen jullie hier ook wat uitleg over geven vermits dit ook wel belangrijk is voor haar eventuele latere aankoop.


Raden jullie één van de bovengenoemde notebooks aan of weten jullie eventuele nog andere die geschikt zijn ivm hetgeen wat zij zoekt?

tnx

Jense777

Legacy Member
Aangezien ze er veel mee gaat sleuren zou een Sony, anders dan meestal, hier toch wel vrij goed geinvesteerd geld zijn denk ik. Ze worden overal aangeraden als zijnde "zéér stevig" dus daar zit je wel goed. Een model met 2 GB RAM en deftige Centrino ofzo moet zeker te vinden zijn voor dat (hoge) budget.

Qua scherm zou ik toch voor een 15" gaan, da's zowat de standaard bij laptops en de gulden middenweg.

Een iBook zou ik niet nemen, maar da's puur persoonlijke smaak.

Tah_b00nz0r

Legacy Member
mjah en nu da ik er aan denkt... voor die 4cm dat u scherm kleiner is en voor het zoveel meer da het kost (die klein laptopkes zijn ferm duur tov de gewone 15.4")

Lashknife

Legacy Member
met performance hit ja :)

15.4" want als ge er anders photoshop gaat op draaien, dan gaat ge ni weten waar uw canvas te zoeken wegens al die kleine menuvenstertjes :p

Babs

Legacy Member
Ik ben dus de vriendin in kwestie :)

Ik ga deze middag naar de apple store gaan in Gent om mij toch eens deftig te informeren over een macbook. Het is een feit dat in de grafische sector veel met macs gewerkt wordt, en ik *denk* dat het een voordeel kan geven als ik beide besturingssystemen ter beschikking heb thuis.

Ik ben zeker nog mijn hoofd aan het breken over de beslissing, aangezien ik toch OOK wel een laptop met windows wil hebben.

Tis kwestie van de voor- en nadelen een beetje te wegen.

Allesinds hoop ik op nog wat meer reacties die mij zouden helpen met mijn beslissing :)

Bedankt alvast voor de hulp!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan