Archief - Muziekinstallatie?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zazzoo

Legacy Member
Na het goeie advies over Lcd tv's, had ik nog graag één keer jullie deskundig advies gehad over de mij nog te kopen muziekinstallatie.

Het zou een 5.1 systeem moeten zijn met satellietboxen, appart. is te klein en hou niet van draden overal, het moet kunnen aangesloten worden op deze tv Samsung LE32R72.

Wat de prijs betreft, niet echt een idee, ik had al aan dit gedacht, maar ik hoor hier en daar dat bose sterk overdreven is qua prijs/kwaliteit?
http://www.vandenborre.be/ECOM/app/ECOM.vdb?Np=KqqaM29beeTXze6ab6qaPi9nMmtm en dit zijn dan nog maar alleen boxen ik zou dus ook een cd player en radio moeten hebben dus de hele zooi:p

TekkaBlade

Legacy Member
Bose is niet slecht maar iedereen denkt dat het zoveel beter is... Omwille van de gigantische prijs vermoed ik...

Een draadloos systeem zal je trouwens een pak kwaliteitsverlies bezorgen + er loopt nog steeds een stroomkabel naar die speaker, tenzij je met batterijen kan werken :/

Ik raad je dus af om weg te blijven van draadloze speakers en in mindere mate van bose.

apa

Legacy Member
Een tijd geleden stelde ik hier dezelfde vragen.

Op aanraden van forumgangers kocht ik toen een JBL SCS 178 set (van de webshop waarnaar ik link; goede service daar trouwens!).
Achteraf gezien, denk ik dat het slimmer was geweest om de speakerset eerst zelf te beluisteren. Niet dat ik echt ontevreden ben over deze set, maar ik denk dat je snel een kat in een zak koopt als je ze niet beluistert. Het probleem was dat JBL sets vrijwel nergens beluisterd kunnen worden: in shops zie ik meestal B&W, Bose en Sony... In het beste geval staan er 1 of 2 JBL sets opgesteld.

Ik zocht ook naar een passende versterker. Er werd mij aangeraden om zelf een aantal versterkers te beluisteren omdat geluid erg subjectief ervaren wordt. Bovendien luistert niet iedereen naar dezelfde soorten geluiden: ik luister bijvoorbeeld meestal naar rock-muziek en bekijk actiefilms. Ik hou van "warme" geluiden met wat meer nadruk op bass. Luister je graag naar klassieke muziek, dan zal je vermoedelijk veel meer nadruk willen leggen op middentonen en hoge tonen (en zal een 5.1 setje je vermoedelijk niet kunnen bekoren ;)).
Ik ben dan een aantal speciaalzaken binnengelopen waar ik telkens even wou luisteren naar de versterkers die binnen mijn budget vielen.

Mijn persoonlijke voorkeur ging uiteindelijk uit naar een Marantz versterker. De SR 5600 viel binnen mijn budget (adviesprijs van EUR 599,00 in België), maar op Ebay Duitsland kon ik de (duurdere) SR 7500 voor dezelfde prijs krijgen (en dat heb ik dan ook gedaan). Verder had ik nog geluisterd naar een aantal versterkers van Pioneer en Sony.

Wat Bose betreft is het zo dat velen die kopen om een van 2 redenen:
  • De naam.
  • Design.
Bose is, IMHO, niet echt slecht, maar wel overpriced (net als Denon als het op versterkers aankomt trouwens).

Nog een interessante informatiebron over geluidsystemen, is de geluid-sticky.

Thorens

Legacy Member
Draadloos: no-go
Bose: no-go

Waarom? Dat leg ik nog wel eens uit maar daar heb ik nu even geen tijd voor. Voorlopig hou ik het dat beiden nefast zijn voor de kwaliteit van uw geluid.

Zazzoo

Legacy Member
Ik bekijk meestal actie-films en luister ook wel graag muziek, maar het is nu wel niet zo dat ik een muziekkenner ben en zelf ga experimenteren, ik wil gewoon iets degelijks en zonder draad, want ik ken mijn eigen ik had een technics installatie en die boxen waren niet satelliet en dan komt het er gewoon niet van om die boxen omhoog te hangen, ik vind er maar niks aan dat die draden over de muur of het plafond lopen, ook kan ik niet beginnen kappen in de muren om alles weg te steken aangezien het mijn appartement niet is, dat is de reden. Wat ook nog belangrijk is, het mogen géén grote boxen zijn, klein appart. dus :(

Dakantochnie

Legacy Member
Mss is semi-surround voor jou wel een oplossing? (check de geluidssticky)

Dakantochnie

Legacy Member
Ik dacht dat Denon niet zo slecht was, maar wel te duur.

apa

Legacy Member
Qua soort geluid, lijken Denon en Marantz vrij sterk op elkaar moet ik zeggen (beide merken zijn trouwens eigendom van D&M - Denon & Marantz)... Denon is wel een stukje duurder wanneer je vergelijkbare receivers met elkaar vergelijkt wat, voor mij, betekent dat Denon zijn prijs niet waard is.

Wat betreft het samenstellen van een degelijke set, denk ik dat de mensen met meer kennis hier akkoord zullen gaan wanneer ik zeg dat je best een speciaalzaak binnenstapt om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Wat ik mooi klinken vind, kan voor jou immers zeer slecht klinken. Ik heb mij een Marantz versterker met JBL speakerset gekocht. Beiden produceren vrij warm geluid (iets meer nadruk op bass). Sony receivers vind ik persoonlijk vrij blikkerig klinken; anderen zeggen dan weer dat Sony een vrij vlakke weergave geeft van het geluidsspectrum...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan