Archief - Sony P200 of Canon Ixus 750

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SenSor

Legacy Member
Beste mensen

Ik ben van plan om een digitaal fototoestel aan te kopen maar ik twijfel tussen 2 toestellen.

De Sony CyberShot DSC-P200. Hier meer info
De Canon Digital Ixus 750. Hier meer info

Op Digicamshop.be staat de Sony voor € 324,36 en staat de Canon voor € 426,04. Dat is een 100 tal euros verschil.
De vraag is nu, welke van deze twee zouden jullie kopen? Waar zit het verschil? In kwaliteit? In wat?

Een groot verschil heb ik vastgesteld, dat is zijn de geheugenkaartjes. Bij de Sony zijn dat speciale, langwerpige, kaartjes. Deze kaartjes zijn vrij zeldzaam te gebruiken. De canon daarentegen gebruikt de SD kaartjes die je voor zo veel andere zaken kunt gebruiken zoals voor een pda, TomTom Go, ...
Prijzen van de kaartjes op Digicamshop.be:
- Dane Elec SD 1024 MB (1GB) Card = € 70,16 (=> voor de Canon)
- SanDisk Memorystick PRO 1024 MB = € 84,39 (=> voor de Sony)

Van de Sony P200 heb ik een review gevonden hier

Welk een van deze twee zouden jullie kiezen en waarom?

Robain

Legacy Member
ik heb de Canon Digital Ixus 750...

Moet zegen dat ik er enorm content van ben, op 1 iets na. De batterij gaat niet echt lang mee, dus als je die canon koopt zou ik aanraden om er onmiddellijk een reservebatterij bij te kopen!

Heb in de winkel ook getwijfeld om voor de p200 te gaan. Dit is een al ietwat ouder toestel. Persoonlijk vind ik de buld quality echt lag van dit toestel. Als je hem in je handen hebt lijkt het een cheap plastieken dingetje...

Bottom line: Ixus 750 is een absolute aanrader!

Reviews van bijde toestellen vind je ook hier http://www.dpreview.com/

mcR

Legacy Member
beiden zeer goeie camera's, maar ik zou toch voor de Canon gaan..

SenSor

Legacy Member
Robain zei:
De batterij gaat niet echt lang mee, dus als je die canon koopt zou ik aanraden om er onmiddellijk een reservebatterij bij te kopen!
Hoe lang gaat ze dan wel ongeveer mee?

mcR zei:
beiden zeer goeie camera's, maar ik zou toch voor de Canon gaan..
Waarom zou je dan voor die Canon gaan?



Ik heb op Pixmania ook eens gekeken en daar is de prijs van de Sony € 284 en voor de Canon € 419. Dat € 135 verschil. Dit vind ik toch wel veel geld. Is er dan zo veel verschil in kwaliteit ook?

Ik zou waarschijnlijk het toestel kopen op Pixmania. Heeft iemand met deze winkel al ervaring? Is het betrouwbaar om hier een toestel te kopen?

eniac

Legacy Member
Verschillen:
- Canon begint op ISO50, de Sony op ISO100 (toch wel een voordeel voor de Canon, ook praktisch gezien)
- Canon heeft een iets bredere hoek compleet uitgezoomd -> ga je iets minder ver achteruit moeten gaan staan om een groep mensen (of een mooi monument) te fotograferen. Veel scheelt het echter niet.
- Sony heeft manuele focus -> handig
- Canon heeft een iets snellere lens aan het tele-uiteinde (-> gaat iets beter zijn als er wat minder licht aanwezig is)
- Flash van de Canon draagt verder en kan ook beter worden gebruikt vlakbij
- Met de Sony kan je diafragma iet of wat instellen
- Burst mode van de Canon is veel sneller en veel langer vol te houden
- Compressie is groter bij de Sony (-> in theorie meer kwaliteitsverlies in de pics)
- Scherm van de Canon is groter (dit vind ik niet direct noodzakelijk)
- Sony heeft USB2.0

Overall gezien, als ik moest kiezen, dan denk ik dat ik toch voor de Sony zou gaan. En dat wil verdomd veel zeggen, want ik ben Canon-aanhanger in hart en nieren.

Robain

Legacy Member
eniac zei:
Verschillen:
- Canon begint op ISO50, de Sony op ISO100 (toch wel een voordeel voor de Canon, ook praktisch gezien)
- Canon heeft een iets bredere hoek compleet uitgezoomd -> ga je iets minder ver achteruit moeten gaan staan om een groep mensen (of een mooi monument) te fotograferen. Veel scheelt het echter niet.
- Sony heeft manuele focus -> handig
- Canon heeft een iets snellere lens aan het tele-uiteinde (-> gaat iets beter zijn als er wat minder licht aanwezig is)
- Flash van de Canon draagt verder en kan ook beter worden gebruikt vlakbij
- Met de Sony kan je diafragma iet of wat instellen
- Burst mode van de Canon is veel sneller en veel langer vol te houden
- Compressie is groter bij de Sony (-> in theorie meer kwaliteitsverlies in de pics)
- Scherm van de Canon is groter (dit vind ik niet direct noodzakelijk)
- Sony heeft USB2.0

Overall gezien, als ik moest kiezen, dan denk ik dat ik toch voor de Sony zou gaan. En dat wil verdomd veel zeggen, want ik ben Canon-aanhanger in hart en nieren.

Uit jouw opsomming kan ik eignelijk maar 3 voordelen voor Sony t.o.v. de canon vinden, namelijk:
- Met de Sony kan je diafragma iet of wat instellen
- Sony heeft USB2.0
- Sony heeft manuele focus -> handig

En dan tel ik 7 (!) voordelen van de Canon t.o.v. de Sony. Ik vind het vrij raar dat je dan toch zou beslissen om voor de Sony te gaan? Kan je dit misschien even toelichten? (mss zijn er voordelen voor jou die je hier niet opgesomd hebt)

Onze ervaring was in feite zeer simpel. Ik weet niet of dit mogelijk is voor je maar ga gewoon eens naar een winkel en vraag of je de 2 toestellen eens in je hand kan hebben. Ik ben er eigenlijk vrij hard van overtuigd dat je onmiddellijk voor de Canon zal kiezen.. Onze voorkeur ging -na het lezen van many many reviews- ook uit naar de Sony P200, totdat we in de winkel stonden en beide toestellen in onze handen hadden.
De sony komt echt onhandig over!

Om ook even SenSors vraag te beantwoorden:
De batterij gaat 1 normale vakantiedag mee. Hiermee bedoel ik dus dat je zo rond 10u smorgens vertrekt en dan zo savonds rond 23u ofzo terugbent. Je moet dan wel niet te veel de foto's dat je al getrokken hebt bekijken. Dus zo eens zeggen van we gaan eens een halfuurtje al onze foto's bekijken terwijl je op een terrasje zit is niet aan te raden. Tenzij je een 2e batterij hebt (zoals wij hebben gedaan).
Maar als je hem 's avonds vergeet op te laden moet je er niet op rekenen om zelfs maar de middag van de volgende dag te halen.

Verder ben ik zeer blij met onze aankoop van de Ixus 750. Waarom:
- Uitstekende nachtfoto's, zelfs zonder statief (dit is toch vrij uitzonderlijk voor zo'n compact toestel)
- Zeer snel toestel, zo goed als geen shutterlag.
- Zeer mooie foto's algemeen, in vergelijking met toestellen van vrienden en familie.
- MyColors functie is echt leuk!

Wat je ook moeten weten is dat dit zo een toestel is voor dummies in feite. Dat is ook de reden dat er zo weinig manuele controls aan mogelijk zijn...


EDIT.: wij hebben het toestel bij het DUitse Top-Foto gekocht ( http://www.top-foto.de ) waar hij nu voor €399 staat. Zijn zeer content van deze winkel, ze staan je trouwens in het Nederlands te woord als je belt!



Greetz

apa

Legacy Member
Robain zei:
Uit jouw opsomming kan ik eignelijk maar 3 voordelen voor Sony t.o.v. de canon vinden
[...]
En dan tel ik 7 (!) voordelen van de Canon t.o.v. de Sony. Ik vind het vrij raar dat je dan toch zou beslissen om voor de Sony te gaan? Kan je dit misschien even toelichten? (mss zijn er voordelen voor jou die je hier niet opgesomd hebt)
Als ik de 2 reviews nalees die ik opgegeven heb hoger, dan zou ik persoonlijk ook eerder voor de Sony kiezen.

Je koopt zo'n toestellen namelijk niet enkel op basis van de lijst van features op papier... De kwaliteit van de genomen foto's kan je niet afleiden uit de feature-lijsten, hetzelfde geldt voor de manier waarop het toestel in de hand ligt...

Om de kwaliteit van die meer subjectieve punten te kunnen beoordelen, zijn er eigenlijk 2 mogelijkheden: onafhankelijke reviews nalezen of het zelf allemaal uittesten. De laatste manier is eigenlijk de beste, maar dat is praktisch meestal ondoenbaar (je zou het toestel in alle situaties testen waarin je die effectief wil gebruiken, ...).

Als ik naar de reviews van beide toestellen kijk, dan vind ik de foto's van de Sony er net beter uitzien... Dat is voor mij altijd het belangrijkste punt.

eniac

Legacy Member
Robain zei:
Ik vind het vrij raar dat je dan toch zou beslissen om voor de Sony te gaan? Kan je dit misschien even toelichten?

Wel, 2 van de voordelen van de Sony vind ik de rest overheersen, en dat is de mogelijkheid om manueel te focussen en de mogelijkheid om het diafragma in te stellen. Ik hecht veel belang aan manuele instellingen.

Burstsnelheid en schermgrootte vind ik er zelf niet echt toe doen, de iets snellere en bredere lens van de Canon is verwaarloosbaar.

Nu, ik spreek hier uiteraard enkel van specs op papier, goed mogelijk dat ik in het echt anders spreek.

MrPropre

Legacy Member
Toch prefereer ik de canon ixus 750, simpelweg omdat ik de foto's vergeleken heb op die bovenopgenoemde sites.
Zo zie je wel dat dit allemaal persoonlijk is.
Ik vind dat de canon de kleuren nog net iets realistischer weergeeft.

apa

Legacy Member
MrPropre zei:
Toch prefereer ik de canon ixus 750, simpelweg omdat ik de foto's vergeleken heb op die bovenopgenoemde sites.
Zo zie je wel dat dit allemaal persoonlijk is.
Ik vind dat de canon de kleuren nog net iets realistischer weergeeft.
Let daar dan wel bij op, want dat kan ook sterk afhankelijk zijn van de standaardinstellingen op de toestellen. Zo kan je in de review lezen dat Sony het subject ietwat onderbelicht en dat gebruik wordt gemaakt van vrij matte kleurinstellingen.
Bij Canon is de standaardinstelling voor kleurverzadiging wat hoger waardoor de kleuren er wat feller uitzien.

Voor zover je die standaardinstellingen kan wijzigen, mag dit geen invloed hebben op je beslissing om een toestel te kopen of niet. Zaken als ruisgevoeligheid, vervorming en vignettering kan je echter niet middels instellingen wegwerken en zijn bijgevolg van groter belang...

SenSor

Legacy Member
Amai, al die voor- en nadelen van de beide toestellen.

Ik weet echt niet wat ik moet kiezen.

Als ik puur naar de prijs kijk dan ga ik voor de Sony.
Want € 135 voor een studentje is een pak geld :p

Zo veel verschil kan er toch niet zijn.
Enkel in extreme situaties zal idd hier en daar wat schelen en zal de Ixus 750 er beter uit komen.

Wat MrPropre zei over die kleuren, idd, viel mij ook een beetje op.

Ik weet het echt niet.

Nog een puntje zijn de geheugenkaarten.
Die van Sony kan ik enkel gebruiken voor die Sony.
Die van Canon kan ik overal gebruiken. Pda, ....

MrPropre

Legacy Member
ja idd, die kleuren.

Je mag idd niet vergeten als je die camera veel meeneemt die Canon veel compacter is. Dit zal ook de reden zijn waarom die 135 euro duurder is vermoed ik.
Ja uw keuze is grotendeels afhankelijk van uw budget, maar om nog eens terug te komen op die kleuren en de standaardinstellingen.
Deze twee camera's zijn twee point en schoot camera's waarvan het toch de bedoeling is om hem gewoon aan te zetten en een foto te trekken dacht ik.
Het is niet de bedoeling eerst nog eens 100 instellingen aan te passen in verschillende situaties alvorens een foto te nemen.

mvg
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan