GoUdVisKe
Legacy Member
Hoi,
Van plan fileservertje te maken, iets waar toch een beetje storage op kan, ik had gedacht aan een pcke met Debian linux erop en deze hardware:
Mobo: bord met intel 810 chipset (ligt hier nog)
CPU: Intel pIII 1.0 (ligt hier nog)
RAM: 512Mb SD (max op bord en ligt hier nog)
OS HD: 10 Gb 7200 rpm WD HDke (ligt hier nog)
DVD: DVD Lezertje (ligt hier nog)
Data Disken: 16x WD 320 Gb IDE
Raid Controllers: 2x Highpoint RocketRaid 464 (elk kan 8 disken bedienen)
En dit alles in een Lian Li S-V2000 of V2100 kastje (als ik ze in Be kan vinden)
Voeding: Iets van een 400W ofzo, lijkt me meer dan voldoende
Bedoeling is om de 2 Raid controllers te gebruiken in RAID 5 (striping & parity), dan kan er toch iets op, en is de data beetje veilig.
K zou een Debian linux erop gaan draaien, met de data disk encrypted (on the fly decrypt) met usb dongleke als key om te unlocken na't booten.
Nu de vraag is, ziet dit er volgens jullie een beetje netjes uit? Dingen veranderen? Idee waar ik die LianLi kast kan vinden, of iets gelijkaardig waar 18 drive bays in zijn. Opmerkingen over die rocketraid, en ervaringen hierin bij gebruik met een Linux of BSD besturingssysteem?
Alle nuttige info is welkom
Cheers,
Steven
Van plan fileservertje te maken, iets waar toch een beetje storage op kan, ik had gedacht aan een pcke met Debian linux erop en deze hardware:
Mobo: bord met intel 810 chipset (ligt hier nog)
CPU: Intel pIII 1.0 (ligt hier nog)
RAM: 512Mb SD (max op bord en ligt hier nog)
OS HD: 10 Gb 7200 rpm WD HDke (ligt hier nog)
DVD: DVD Lezertje (ligt hier nog)
Data Disken: 16x WD 320 Gb IDE
Raid Controllers: 2x Highpoint RocketRaid 464 (elk kan 8 disken bedienen)
En dit alles in een Lian Li S-V2000 of V2100 kastje (als ik ze in Be kan vinden)
Voeding: Iets van een 400W ofzo, lijkt me meer dan voldoende
Bedoeling is om de 2 Raid controllers te gebruiken in RAID 5 (striping & parity), dan kan er toch iets op, en is de data beetje veilig.
K zou een Debian linux erop gaan draaien, met de data disk encrypted (on the fly decrypt) met usb dongleke als key om te unlocken na't booten.
Nu de vraag is, ziet dit er volgens jullie een beetje netjes uit? Dingen veranderen? Idee waar ik die LianLi kast kan vinden, of iets gelijkaardig waar 18 drive bays in zijn. Opmerkingen over die rocketraid, en ervaringen hierin bij gebruik met een Linux of BSD besturingssysteem?
Alle nuttige info is welkom
Cheers,
Steven
)