Archief - Zalman CNPS9500 LED vs. CNPS7700-Cu

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Samadhi

Legacy Member
Ik heb nu een ZALMAN CNPS7700-Cu.
Ik ga mijn CPU upgraden van een 3500 winchester naar een X2 4800.

ZALMAN CNPS7700-Cu behouden of overschakelen naar een Zalman CNPS9500 LED ?

:help:

saikoboarder

Legacy Member
zalman heeft al een tijdje niet meer de beste prestaties. En goedkoop zijn ze zeker niet.
die 7700 -cu gaat uwe x2 zeker kunnen koelen. Maar als je echt geld wilt uitgeven om enkele graden lager te komen zoek dan eerst wat reviews enzo voor je een zalman 9500 koopt.

SMa

Legacy Member
ik zou ook niets veranderen,
maar als je echt je cooler beu bent raad ik je wel een Arctic Freezer 64 pro aan ;)

en idd, Zalman geeft al een tijdje niet meer de beste prestaties, en hun prijzen zijn ook niet altijd even mild
imo is Arctic Cooling nu de betere (zeker op gpu vlak)

Samadhi

Legacy Member
sheep zei:
ik zou ook niets veranderen,
maar als je echt je cooler beu bent raad ik je wel een Arctic Freezer 64 pro aan ;)

en idd, Zalman geeft al een tijdje niet meer de beste prestaties, en hun prijzen zijn ook niet altijd even mild
imo is Arctic Cooling nu de betere (zeker op gpu vlak)

K thx, k'denk dak toch m'n zalman ga houden ...
Weer wa geld gespaard ...

Van GPU koeler ga ik denk ik geen nodig hebben.
Normaal word et een XFX 7800 GTX 512 MB XXX edition en die standaard koeler lijkt goed/voldoende te zijn.

Heb ook thread geopend welk merk best is van die 7800 GTX 512MB om nog eens andere opinies te horen ...

SMa

Legacy Member
in feite zou ik enkel een andere cooler nemen als je een grote outtake fan hebt langsachter

dan zou ik een Arctic Freezer 64pro of een Zalman CNPS9500 nemen
temps zullen dan wrs wel een 5 tot 10tal graden dalen, doordat de opgewarmde lucht meteen naar buiten gezogen wordt

Davion

Legacy Member
5-10° is ZEER optimistisch imo.
Eerder 3° ofzo, en ik zou der geen geld insteken, ge hebt al nen goede koeler.

JMke

Legacy Member
Yankee zei:
Thermaltake Big Typhoon (die er jammer genoeg niet bij komt daar),.

dit zit bij de top :)
niet de beste, maar very close.

staat binnekort mee in de lijst

JMke

Legacy Member
er is niet echt een "de" beste; want verschil tussen de "top crop" is te klein 1-3°C.. wat in mijn margin of error valt. BT zit mee in die "crop" ;)

Yank

Legacy Member
Davion zei:
En welke is dan wel de beste?
't Is ook te zien wat je ziet als de beste he. Spelen prijs, geluid, omvang,... ook een factor of gaat het enkel over prestatie,...

Davion

Legacy Member
Imo speelt vooral omvang en gewicht ook mee ja, prijs ook een beetje en prestatie op de eerste plaats natuurlijk, daarom vind ik de Arctic Freezer PRO 64 een zeer goede koop, die zit vast en zeker mee in die 'crop', is goedkoop en heeft bovendien een handig design.

SMa

Legacy Member
probleem bij het grootste deel van de tests is dat ze het mobo gewoon open laten liggen op een tafel
ik versta wel dat dit handiger is enzo (zeker als je meerdere coolers moet testen)
maar je kan imo enkel de echte prestatie meten wanneer alles in een case zit, en dan liefst vanal met slechts 1*120mm fan als intake en 1*120mm als outtake (12v)
vooral coolers die richting mobo blazen halen hier hun grote voordeel uit

ook ligt het mobo meestal plat, dus hebben coolers met verticale heatpipes dan ook een serieus voordeel,
en ik ben zeker dat zowat 95% vn de pc gebruikers zen case laat rechtstaan (dan zijn die verticale heatpipes die voordeel gaven in een horizontale positie)

imo zullen de verschillen stukken groter zijn als er getest wordt in realtime omstandigheden
dat coolers zoals de Thermaltake Big Typhoon bij de "top crop" zit ligt enkel en alleen aan het feit dat dit niet altijd gebeurt
(ik zeg hier niet dat deze cooler slecht is, het is gewoon een voorbeeld)

saikoboarder

Legacy Member
een heatpipe werkt volgens het verdringings principe. dus de regel hitte stijgt gaat hier niet volledig op.dit komt door gesloten omstandigheden en grote druk.
ze zullen er voordeel uithalen maar meer dan 1° zal het niet zijn denk ik

SMa

Legacy Member
ik heb 1.5° als ik men case plat leg :)
en bij een vergelijking van de betere coolers maakt dit wel degelijk het verschil

een heatpipe werkt toch zo:
koude toestand: vloeistof binnenin vloeibaar
warme toestand: vloeistof wordt gas, gas stijgt, koelt af, wordt vloeibaar, valt weer naar beneden
=> voordeel bij verticale heatpipes

en zeg nu niet dat het geen waar is! :D
ik heb de werking van heatpipes gezien (informatie verstrekt door het producerend bedrijf zelf),
men nonkel moet lampen (spotjes) ontwerpen, en een maand geleden wou hij experimenteren met heatpipes
hij heeft dan enkele meters besteld in de vs,
en hij heeft me dan eens al die documenten getoond :p

JMke

Legacy Member
sheep zei:
wanneer alles in een case zit, en dan liefst vanal met slechts 1*120mm fan als intake en 1*120mm als outtake (12v)

imo zullen de verschillen stukken groter zijn als er getest wordt in realtime omstandigheden
dat coolers zoals de Thermaltake Big Typhoon bij de "top crop" zit ligt enkel en alleen aan het feit dat dit niet altijd gebeurt


BT zit bij TOP CROP en is tested like you said; even better :)
want 120mm fan op 12v is luidruchtig; silence is golden

zo test ik
http://www.madshrimps.be/gotoartik.php?articID=384
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan