Archief - auteursrechten op analoge tv?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Moloch

Legacy Member
hm, vandaag factuur gekregen van telenet voor den tv.. en wat staat daar nu ineens op? 30€! auteursrechten, nu moet er mij iemand eens uitleggen waarom wij als analoge kijkers in godsnaam auteursrechten moeten betalen? dat ze dat doen bij digikijkers met die muziekposten akkoord, maar waarom analoge kijkers? waar gaat die hier ffs naartoe in dat apenland, overal worden er wel elke dag nieuwe belastingen of foefkes uitgevonden om de mensen nog wa meer te doen betalen.. en da mag zomaar allemaal? sabam/auvibel/whatever zit er toevallig voor niks tussen zeker?

altijd maar betalen en meer betalen.. wa zeggen ze tleven wordt duurder.. :doh:

killgore

Legacy Member
ehm, waarom zouden er geen auteursrechten op films mogen gelegd worden :p?

Hoewel ik het niet snap dat telenet u dit aanrekent eigenlijk. Normaal gezien betaalt de zender een copyright en verrekent die dat in zijn gewone abbonement. Dat nog eens doorrekenen is raar.

Moloch

Legacy Member
tis da é, waarom nu ineens? da heeft er in jaren nog nie opgestaan :wtf: kzal keer gaan luisteren bij tik ook

Epyon

Legacy Member
Wat heeft analoge TV daar nu mee te maken? Auteursrechten hebben betrekking op de aangeboden televisieprogramma's, als dat analoog of digitaal is maakt 0,0% uit.

De kost van de auteursrechten staan zwart op wit in het contract met Telenet of gelijk welke andere provider. Zie prijslijst. De opbrengsten gaan overigens rechtstreeks naar SABAM.

Moloch

Legacy Member
Wat heeft analoge TV daar nu mee te maken? Auteursrechten hebben betrekking op de aangeboden televisieprogramma's, als dat analoog of digitaal is maakt 0,0% uit.

mss omdat digikijkers muziek/filmzenders hebben die wij analoge kijkers niet hebben?

De kost van de auteursrechten staan zwart op wit in het contract met Telenet of gelijk welke andere provider. Zie prijslijst. De opbrengsten gaan overigens rechtstreeks naar SABAM.

nogmaals, waarom nu ineens? als ze er jarenlang niet opgestaan hebben? endie prijslijst dateert van mei dit jaar, heb zo een vaag gevoel dat dat er vorig jaar niet bijstond (maar dus nie zeker)

Cycloon

Legacy Member
Waarschijnlijk zet telenet dat nu gewoon apart op de factuur. Normaal betaalt iederen dat die TV kijkt. Lijkt me logisch toch? Je betaalt niet enkel auteursrecht op muziek hoor, ook op films, kunst, games, etc...

Epyon

Legacy Member
Moloch zei:
mss omdat digikijkers muziek/filmzenders hebben die wij analoge kijkers niet hebben?
Dat valt eigenlijk niet echt onder auteursrechten omdat dit 'secundaire kanalen' zijn, beetje vergelijkbaar met radio of internet. Er is daar geen auteursrechtenregeling voor.

Cyc1oon zei:
Waarschijnlijk zet telenet dat nu gewoon apart op de factuur. Normaal betaalt iederen dat die TV kijkt. Lijkt me logisch toch? Je betaalt niet enkel auteursrecht op muziek hoor, ook op films, kunst, games, etc...
Idd, wss zet Telenet het bedrag nu gewoon apart ipv vroeger gewoon in het abonnementsgeld te verrekenen. Bovendien wordt dit bedrag maar één keer per jaar vermeld, uiteraard staat het dus niet op voorgaande maandelijkse facturen.

Gavin

Legacy Member
Wilt dat dan ook zeggen dat het 'abonnementsgeld' op zich daalt?

Cycloon

Legacy Member
Gavin zei:
Wilt dat dan ook zeggen dat het 'abonnementsgeld' op zich daalt?

Bel eens naar telenet daarvoor? Precies of wij weten hoe telenet hun kosten verwerkt en aanrekent.

virtualdude

Legacy Member
Moloch zei:
hm, vandaag factuur gekregen van telenet voor den tv.. en wat staat daar nu ineens op? 30€! auteursrechten, nu moet er mij iemand eens uitleggen waarom wij als analoge kijkers in godsnaam auteursrechten moeten betalen? dat ze dat doen bij digikijkers met die muziekposten akkoord, maar waarom analoge kijkers? waar gaat die hier ffs naartoe in dat apenland, overal worden er wel elke dag nieuwe belastingen of foefkes uitgevonden om de mensen nog wa meer te doen betalen.. en da mag zomaar allemaal? sabam/auvibel/whatever zit er toevallig voor niks tussen zeker?

altijd maar betalen en meer betalen.. wa zeggen ze tleven wordt duurder.. :doh:

Omdat dit al jaaaaaaren op de factuur staat en je dit al jaren betaald.
Het is je waarschijnlijk niet opgevallen.

Gavin

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Bel eens naar telenet daarvoor? Precies of wij weten hoe telenet hun kosten verwerkt en aanrekent.
De vorige vraag wist je toch ook 'waarschijnlijk' op te lossen? Maar ja, die kon je beantwoorden. :)

Epyon weet meestal die zaken wel. Het zou me niet verbazen moesten ze dat abonnementsgeld gewoon laten en dan plots die auteursrechten er apart bijtellen. Het is nu in totaal al €13,75, straks eens een factuur vragen aan de moeder want ik geloof dat het nu ergens rond de €11 is.

Moloch

Legacy Member
virtualdude zei:
Omdat dit al jaaaaaaren op de factuur staat en je dit al jaren betaald.
Het is je waarschijnlijk niet opgevallen.

uiteindelijk nog een oude factuur gevonden en nu word het idd apart berekend, als het er vroeger nie opstond viel dat idd nie op :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan