Archief - Onderzoek UGent naar de sociale implicaties van Internet-gebruik

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

crOss_

Legacy Member
Ik ben niet zeker of ik in het juiste subforum zit, maar gezien de mensen van 9lives niet op mijn e-mails lijken te antwoorden (ondanks mijn deal met de oude Telenet Games crew), moet ik het hier maar eens proberen. Ik ben namelijk specifiek op zoek naar de mensen uit de 9lives/Telenet Games community voor mijn onderzoek naar de sociale implicaties van Internet-gebruik.

Het moet de eerste keer zijn dat dergelijk onderzoek gebeurt door iemand die zélf nog actief is geweest in de scène, en het lijkt me dan ook voor jullie de uitgelezen kans om van jullie te laten horen in het hele gamedebat. Zijn jullie allemaal Hans van Themsche's in spe of is het allemaal maar een spelletje? Kan je vriendschap vormen via de kabel of blijft het bij vluchtig, oppervlakkig contact? Tijd om de clichés te toetsen. Vul de vragenlijst in en verspreid ze indien mogelijk! Ik waarschuw u, 't is vrij saai allemaal, maar we hebben die cijfertjes nu eenmaal nodig! Bovendien ben ik er sterk mee geholpen.


Je vindt de vragenlijst op http://bas.colazero.be/limesurvey/index.php?sid=98584&lang=nl

Alvast bedankt,

Bas "CROZZON" Feys
Thesisstudent UGent

puni

Legacy Member
Voila, kheb er 10 kostbare studieminuten Spaans voor opgeofferd. :p

Killertux

Legacy Member
Heb het ook ff vlug ingevuld...
1ste bach biomedische Ugent trouwens ;)

baronius

Legacy Member
voilà, hoop dat ge er iets mee zijt.
Nu terug met de hand in de broek ;)

HighWire

Legacy Member
zo, eventjes ingevuld :) wel vrij negatieve vragen op sommige stukken vond ik...

Killer Queen

Legacy Member
'k Vind het maar subjectieve vragen hoor.
De uren die ik online spendeer kloppen helemaal niet met de tijdspannes die ik heb ingevuld voor chatten en fora bezoeken, ik doe bvb veel tegelijkertijd, fora en msn zijn bvb dingen die altijd opstaan en waar je makkelijk tussen kan switchen.
Ik vind "vriend" ook al een moeilijke definitie, de ene noemt iemand sneller een vriend dan de andere.
Ook in de kwestie hoe je vrienden je steunen, als ze bvb vaak zeggen dat je overdrijft, heb je geen objectiviteit of zelfs geen feedback of je dat zelf ook wel vind / vond nadien....

crOss_

Legacy Member
Er is wel degelijk nagedacht over de vragen, al is je kritiek terecht. In principe kan je de tijd waarin je multitasked opsplitsen naar de activiteiten die je doet, bijvoorbeeld. De definitie van "vriend" is inderdaad subjectief, maar in de literatuur gaat men er van uit dat, als jij iemand als "vriend" ziet, dat voldoende is, en een objectieve definitie overbodig.
De vragen rond steun van je vrienden komen van een specifiek instrument voor het meten van die steun, da's een geëikte schaal, en daar moet dan afgebleven worden (helaas...).

@HighWire: da's waar, maar tenslotte willen we wat clichés toetsen, en die zijn nu eenmaal vrij negatief.

Tha_nOn

Legacy Member
bach kvind dat zo moeilijk:sop: want in het tweede deel moogt ge ook praten over mensen die ge irl kent nadat ge ze online leerde kennen

en daarvoor ging het over uw speciaal persoon irl en nu vragen ze of dat er een is virtueel, maar das dezelfde:sop: en ik zie die niet meer virtueel :sop:

ander speciaal persoon dan zeker?:p

Doggiedog

Legacy Member
Voila, ingevuld. Die lijst heeft nog eens zwart op wit aangetoond dat ik zwaar verslaafd ben aan het internet :p Ik zal er eens een oplossing voor moeten vinden ...

ashraa

Legacy Member
hoppa, nu maak ik eens echt deel uit van de statistieken:ironic:

GIJ NU

:p

tb-303

Legacy Member
Zoveelste onderzoek dat in dezelfde lijn ligt, allemaal larie en apekool, ben begonnen en gestopt na de zoveelste cliche (kweet het je zegt zelf een antwoord te zoeken op cliche vragen maar die doen meer slecht dan goed is mijn mening) vraag:
(hoeveel echte vrienden heb je?) Hoe kan je nu een link leggen met zo een vraag, ik ken mensen die nog nooit een muis hebben vastgehad en geen echte vrienden hebben en ken er die alle dagen online zitten en er veel te veel hebben lol!
Ook u vraagstelling in deze thread , zijn we allemaal van temsches in spe??
Er is zelfs maar niet de kleinste kans dat iemand zo iets doet omdat ie games speelt, als je nu nog in vraag stelt of het er iets mee te zien heeft ben je slecht bezig denk ik...
Enigste dat je bereikt met zon studies is dat er nog wat meer mensen "bang" worden van sommige resultaten omdat ze geen grip hebben op het internet/game gebeuren en afgaan wat de "studies" zeggen...

crOss_

Legacy Member
Ik ben niet verantwoordelijk voor de berichtgeving in de media. Ik stel vast dat, bijvoorbeeld in de zaak Van Themsche, bepaalde kranten de schuld bij 'gewelddadige' games steken. Denk ik dat dat klopt? Hell no. Maar 't is wel actueel.

Wie jij kent en hoeveel vrienden die hebben interesseert mij niet bijster, want er vallen geen zinnige wetenschappelijke conclusies te trekken op basis van zo'n anekdotes. De instrumenten in deze vragenlijst zijn zeker niet perfect, maar de empirische ervaring leert dat ze goede resultaten opleveren, en dat er dus iets substantieels mee aan te vangen valt.

Ik heb zelf jarenlang competitief CS:S gespeeld, LAN's en alles d'r op en d'r aan, dus ik ben wel de laatste om met vooroordelen naar gamers te kijken. Maar dat betekent niet dat een aantal van die vooroordelen, die leven in de bevolking, eens aan de realiteit getoetst kunnen worden. Wat is het probleem dan?

Het lijkt mij dat u persoonlijk bang bent voor de resultaten van dit onderzoek. Dat verbaast me een beetje - als iedereen eerlijk op deze vragen antwoordt, dan blijkt toch vanzelf hoe de vork min of meer in de steel zit? Op die manier hoeven we niet af te gaan op "ik ken zoveel mensen met x aantal vrienden en die zijn zus en zo".

denk

Legacy Member
Hoeveel mensen beschouwt u als uw vriend?

Gelieve niet te schatten, maar te tellen.

komaan? kbedoel... - ONMOGELIJK é :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan