Archief - Toepassingen voor snelspansystemen gezocht

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

driesel

Legacy Member
Hallo,


Voor een schoolproject ben ik op zoek naar originele toepassingen voor snelspansystemen.
Onder deze noemer worden alle systemen gerekend die snel spannen, klemmen, regelen mogelijk maken. Het komt erop neer dat er één of andere (of meerdere) mechanische krachtoverbrenging(en) bij te pas komt; dit kan gebeuren door hefboomwerking, tandwielsystemen enzovoortsenzoverder ...

Om u een idee te geven van wat er onder snelspansystemen wordt verstaan, reik ik u enkele concrete, dagdagelijkse voorbeelden aan:
*een lijmklem ('ne sergeant')
*een siliconenspuit
*een CPU koeler die met een hendel wordt geklemd
*een blikopener
*een kabelknipper
*een klemtang
m.a.w. alle producten die één of andere mechanisch principe integreren (hefbome, tandwielen) om het gebruik en vooral de lichamelijke krachtwerking te vergemakkelijken. Bij een sergeant bv. kan een geringe krachtuitoefening van de hand een enorme klemmig creëren.


Dan kom ik nu tot de essentie van mijn oproep:
Het is de bedoeling bestaande mechanische 'snelspan'systemen te analyseren en te integreren (desnoods in aangepaste vorm) in een totaal nieuw en innovatief concept.

Ik doe dus een aanspraak op uw ervaringen in allerlei gebieden waarin u een groot potentieel voor verbetering ziet. U mag dan via dit forum melding maken van een concreet (gebruiks)proleem van een door u gekend/gebruikt product, waarbij dit probleem door een mechanische systeem te integreren zou kunnen verholpen worden.
Let wel: gelieve geen al te exotische voorstellen in te dienen.
Een ogenschijnlijk eenvoudig product lost in vele gevallen op ingenieuze manier problemen op.
Gelieve dus niet af te komen met een een nieuwe aandrijving voor de nieuwste Porsche ofzo.
Het ontbreekt me daarvoor zowel aan technische kennis als tijd ...
Een goed voorbeeld uit vorige jaren: een spansysteem om de remkabel van een fiets aan te spannen,gebaseerd op een snelspanner voor riemen.
Persoonlijk vind ik dat binnen het vakgebied van de elektronica veel oplossingsmogelijkheden te vinden zijn (bv. CPU koeler)

Ik reken op uw bereidwillige expertise ;).



mvg,
driesel

NapalmBenny.

Legacy Member
ne wasknijper :P

Alles onder een hoek <= 30° is normaal zelfklemmend(is wel niet echt vastgeklemd, maar geklemd :p, met wat kracht krijgde dat terug los), zoek daar voorbeelden van, de kop van een freesmachine en zo....

driesel

Legacy Member
Bij de mechanica komt wel wat fysica kijken, maar in de eerste plaats gaat het over gebruikservaringen.
Het gaat erom hoe we een bepalde handeling kunnen vergemakkelijken door in een bepaald product één of andere mechanisch systeem te integreren.
De persoon die het idee indient hoeft niet meteen een kant en klare oplossing te bieden.

Gewoon zegen welk product er kan verbeterd worden met zo'n systeem en waarom (wat zijn de problemen?) is al voldoende.

Bv. probleemproduct: blikopener => waarom: onhandig in gebruik

NapalmBenny.

Legacy Member
driesel zei:
Dat is al een perfect voorstel. Nu alleen nog het innovatieve element uitdokteren. ;)

Nen wasknijper die werkt met perslucht zal geen succes worden zekers :p

driesel

Legacy Member
NapalmBenny. zei:
Nen wasknijper die werkt met perslucht zal geen succes worden zekers :p

Tenzij je van plan bent jeansbroeken voor een siamese zevenling te drogen te hangen ofzo. :)

driesel

Legacy Member
Hallo,

Niemand met een mooi idee in de wereld van de elektronica?


mvg,
Dries
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan