Een moedig initiatief, maar als je mijn ongezouten mening wilt: gedoemd tot falen. Break-even draaien wordt volgens mij al een uitdaging, laat staan dat je ervan zou kunnen leven.
Ik mag hopen dat je zelf heel technisch aangelegd bent, want het ding met zulke arcadekasten is dat ze vaak kapotgaan door er nog maar verkeerd naar te kijken. Het zal om een arcade te openen die de moeite waard is, sowieso een fortuin kosten om alles in elkaar te steken. Laat ons zeggen dat je minstens 10-12 kasten moet hebben eer ik goesting krijg om de verplaatsing naar Linsmeel te maken, ook al ligt het nu niet zo héél ver.
Je moet liefst ook kasten op reserve hebben voor het geval er iets onherstelbaar kapot gaat, die kans is immers heel reëel.
Als je een arcadehal opent in bijvoorbeeld de UK of Duitsland, waar de retroscene nog redelijk leeft simpelweg omdat er veel meer mensen wonen, zou dit denk ik nog doenbaar zijn. Maar als je even uitrekent hoeveel volk je over de vloer moet hebben om nog maar break-even te draaien met de zware kost die je moet doen om het te openen...
Stel nu nog in het beste geval dat je aftandse kasten op de kop kunt tikken voor 250 euro het stuk. Neem dat al snel x15 en je komt aan bijna 4000 euro. Reken daar de uren bij die je zelf zou investeren in het herstellen van die dingen, regelmatig nieuwe kasten op de kop tikken, je ongetwijfeld astronomische elektriciteitsrekening, eventuele huur van een deftig pand, ...
Ben je van plan om het bij wijze van spreken in je eigen kelder te runnen? Indien niet zal de huur en zo nog de grootste factor zijn. Pak dat je per maand met minstens 1000 euro vaste kosten zit.
Ik weet niet hoeveel je zou vragen voor een uur Freeplay, maar het mag al redelijk wat zijn. Om dan nog maar te zwijgen van vandalen en andere klootzakjes die alles smerig zouden achterlaten. Heel veel mensen denken dat een arcade makkelijk verdiend geld is, maar er is een reden waarom alle arcades en retroshops hier op de fles gaan. We redden het al ruim 15 jaar zonder echte arcadehallen en ik denk dus niet dat er veel vraag naar is.
Ik ben nu eenmaal nogal pessimistisch van aard, maar veel mensen gaan er tegenwoordig nogal licht over, tot ze effectief aan zoiets beginnen. Ik zou eerst eens beginnen met een arcadekast in huis te halen en een globaal kostenplaatje te berekenen (hoeveel stijgt mijn elektriciteitsrekening als dat ding 8 uur op een dag draait bvb.), dan kom je niet voor lelijke verrassingen te staan.