Archief - Arcadehal , interesse voor of niet?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wim_Senna

Legacy Member
Ik speel met het idee om een arcadehal te openen met verschillende klassierkers, zoals Outrun, Afterburner, Donkey Kong , Asteroids, Missile Attack etc.

Zouden jullie daarin geinteresseerd zijn en hoever zouden jullie daar maximaal voor willen rijden?

Zouden jullie het interessanter vinden om voor een vast bedrag een uur te gamen of liever betalen per beurt?

En natuurlijk zou ik ook graag suggesties voor kasten hebben, kwestie van te zien wat jullie verwachten.

kaythar

Legacy Member
Ahhhh, een echt lunapark. Waar is de tijd.

Je gaat hier in het forum zeker geïnteresseerden vinden. Ik ben er al eentje van zo lang het niet te ver is. Mij lijkt het het interessantste om te betalen per uur of zo.

Het succes zal volledig afhangen van de games die je zal aanbieden. Eerder vermelde games zeggen me weinig. Ik zou heel graag nog eens games spelen als Xevious, Double Dragon, Galaga 2, Wonderboy en meer games uit die periode.

KillingRaptor

Legacy Member
Als het klassieke kasten zijn lijkt me dat wel heel cool want die zie je sowieso bijna nergens meer. Hoever rijden... Woon zelf in West-Vlaanderen en kom toch ook regelmatig in Gent enzo. Dus toch aardig wat. :p

Suggesties:
- Aliens vs Predator (Capcom)
- Turtles Arcade Game
- Turtles in Time
- Asteroids
- Berserk

Kan nog wel even doorgaan met suggesties, maar dit zijn de eerste die in me opkomen.

kaythar

Legacy Member
Maanden geleden ben ik naar die retrogamebeurs of hoe ik dat ook moet noemen in de Kelders Van Kuregem geweest. Man, man, man. Een heleboel oude arcadegames van de tijd dat ik 12 jaar was. Ik heb me daar ook geamuseerd als een 12-jarige. Volk was daar bijna niet, dus van de ene arcadekast naar de andere :drool: :bow: :applause:

14 dagen nadien wou ik nog eens teruggaan en was die beurs afgelopen. Achteraf gehoord dat die beurs een grote flop geworden was. Dus de kans dat die nog eens terugkomt is heel klein. :sad:

F*ck die hedendaagse controllers. Geef mij maar een arcadekast met knuppel en een paar knoppen om op te bashen. Daar krijg je tenminste geen Nintendoduim van of in mijn geval een Playstationpink.

KillingRaptor

Legacy Member
Was daar ook naartoe geweest, dat is al meer dan een jaar geleden zeker?
Heb me ook enorm geamuseerd aan die arcadekasten! Was samen met Bamboebahr en aan het einde van de dag waren het enkel onze namen in de high scores van Asteroids. :p

red Bulleke

Legacy Member
Grote interesse hierzo! Ik zou er gerust het hele land voor rondrijden als het aanbod de moeite is. En die formule per uur lijkt me een zeer goed idee. Mijn gezond verstand zegt echter dat de kans zeer klein is dat je zo'n project financieel rendabel krijgt, tenzij je er een combinatie met bv. een bowlingzaak / snookerbar van maakt. Puur op basis van arcade games lijkt het me onbegonnen werk.

Games die ik alvast zou willen terugzien:
Cadillacs & Dinosaurs
Mortal Kombat II
Killer Instinct
Outrunners
Super Off Road
Ridge Racer
Super Sidekicks III
Virtua Striker

kaythar

Legacy Member
Ik heb bijna alle tijd gespendeerd aan die arcade kasten. Het enige recente game waar ik me aan gewaagd heb was Tekken 6 en dan vooral om de opstelling. Leek met zo een beetje een pronkstuk. Dat was met een heel groot scherm en en denk 3d surround sound.

Ook eens op een nintendo gespeeld want die heb ik nooit gehad. Maar mijn tijd bijna volledig op de oude arcade kasten besteed. Ik breng niets terecht van current gen games. Dat waren dan games die ik niet meer gespeeld heb sinds mijn kindertijd. Ik was nog altijd goed in Xevious. Ook een paar beat 'm ups gespeeld die ik niet kende. Dat ging ook vlot, in ieder geval veel vlotter dan bv. Street Fighter IV op de PS3.

Bij mijn zijn het vooral de controls. Die zitten nog steeds in de vingers. Ik kan maar niet gewend geraken aan de controls van een PS3 game. Ik geef het niet graag toe, maar die controls zijn te ingewikkeld geworden voor mij.

Zelfde verhaal met de c64. Die heb ik hier een jaar of zo geleden teruggevonden in een kast niet wetende dat die nog in huis was. Op beginnen spelen precies of het gisteren was alhowel het meer dan 20 jaar geleden was dat ik die nog aangeraakt had. Onlangs nog eens gespeeld toen een spel plots vastliep. Toen ik de c64 opnieuw wou opstarten werkte die niet meer. Binnenkort eens opnieuw proberen. Die stond boven weg en het was daar koud. Ik vermoed dat de condensatie voor problemen gezorgd heeft.

Als ik er de plaats voor had, had ik waarschijnlijk al lang een echte mame kast in huis gehaald. De hedendaagse games zien er wel veel mooier uit, maar de gameplay vind ik alles behalve als ik dat vergelijk met de oude games. Maar tja, bijna 36. Ik ben een oude zak aan het worden.

kaythar

Legacy Member
red Bulleke zei:
Mijn gezond verstand zegt echter dat de kans zeer klein is dat je zo'n project financieel rendabel krijgt, tenzij je er een combinatie met bv. een bowlingzaak / snookerbar van maakt. Puur op basis van arcade games lijkt het me onbegonnen werk.

Hemaal mee eens. Zeker wetende dat de mensen die het spel echt willen spelen daar waarschijnlijk al doen via een emulator of mame.

Private Joker

Legacy Member
Klinkt wel interessant. Enkele opmerkingen toch:

- Per uur zou ervoor zorgen dat er veel tijd wordt gespendeerd op het wachten tot een kast vrij komt. Als je arcadehal wat bekendheid heeft verworven gaan er sowieso kasten zijn die populairder zijn dan de rest en dan heb je aan je kostprijs/uur niet zoveel.

- Financieel zal het een grote investering zijn en ook kwestie van tijd die je nodig hebt om de kasten te vinden en zo op te knappen.

- Locatie, ik zou er niet te ver voor rijden maar wel proberen te combineren met ergens te moeten zijn.

- Technische kennis, je moet van elke kast op de hoogte zijn van alle mankementen, onderdelen, etc.

- Suggesties, T2, OutRun (dubbele zetel :drool:), Hang On (de motor versie :drool:), MS Pacman, Turtles,...

Nirron

Legacy Member
Het lijkt mij het best om met een soort jeton systeem te werken zoals in de lunaparken.
Gewoon betalen aan de kassa en dan krijg je een bak jetsons die je kan spenderen op eender welke arcade.

Muntjes inwerpen is gewoon een deel van de "arcade feeling".

Hoe ver ik er zou voor rijden weet ik niet, maar hoe dichter bij de deur hoe leuker.
En natuurlijk hoe dichter bij de deur hoe meer tijd ik er zou doorbrengen..

Moeten wel de authentiek cabinet's zijn en geen mame's want dat kan iedereen thuis ook..

Exasephiroth

Legacy Member
Per uur zou leuk zijn voor de die hards, maar het muntensysteem hoort gewoon bij arcadekasten vind ik.

Echt ver rijden zou ik er wel niet voor over hebben denk ik.

suggesties: House of the Dead 2 (zouden ze moeten verplichten :p ), Time Crisis, Killer Instinct, Street Fighter II

vidiot

Legacy Member
Lijkt mij een leuk en moedig initiatief. Om dat 5 dagen per week 7u per dag te laten renderen zal niet simpel zijn. Misschien in bijberoep/hobby in het weekend? Of samenwerken met bv het Speelgoedmuseum hier in Mechelen. Die hadden jaren geleden een kelder vol retrokasten, één van de grootste collecties van Europa, vintage space kasten uit de jaren 70 etc...
Of een concept zoals Bonami spelmuseum, maar dan iets bijdetijdser...

Als er een Arkanoid-kast komt wil ik ook nog wel de auto/trein pakken. Of een Afterburner cockpit.

Den_Hidde

Legacy Member
Enkel arcade lijkt mij financieel zeer moeilijk, misschien in combinatie met een eighties bar (a la back to the future 2). Bij deze mijn solicitatie als barman/kok whatever :)

Ik zou zeker met coin insert werken, dat is deel van de ervaring.
Qua games: Daytona usa, Terminator 2, Final Fight, the classic fighters: MK, Street Fighter en killer instinct. Maar oldies mogen zeker ook, space invaders, donkey kong
Voor die shit rij ik door het hele land :D
Like A BOSS

Dennoman

Legacy Member
Een moedig initiatief, maar als je mijn ongezouten mening wilt: gedoemd tot falen. Break-even draaien wordt volgens mij al een uitdaging, laat staan dat je ervan zou kunnen leven.

Ik mag hopen dat je zelf heel technisch aangelegd bent, want het ding met zulke arcadekasten is dat ze vaak kapotgaan door er nog maar verkeerd naar te kijken. Het zal om een arcade te openen die de moeite waard is, sowieso een fortuin kosten om alles in elkaar te steken. Laat ons zeggen dat je minstens 10-12 kasten moet hebben eer ik goesting krijg om de verplaatsing naar Linsmeel te maken, ook al ligt het nu niet zo héél ver.

Je moet liefst ook kasten op reserve hebben voor het geval er iets onherstelbaar kapot gaat, die kans is immers heel reëel.

Als je een arcadehal opent in bijvoorbeeld de UK of Duitsland, waar de retroscene nog redelijk leeft simpelweg omdat er veel meer mensen wonen, zou dit denk ik nog doenbaar zijn. Maar als je even uitrekent hoeveel volk je over de vloer moet hebben om nog maar break-even te draaien met de zware kost die je moet doen om het te openen...

Stel nu nog in het beste geval dat je aftandse kasten op de kop kunt tikken voor 250 euro het stuk. Neem dat al snel x15 en je komt aan bijna 4000 euro. Reken daar de uren bij die je zelf zou investeren in het herstellen van die dingen, regelmatig nieuwe kasten op de kop tikken, je ongetwijfeld astronomische elektriciteitsrekening, eventuele huur van een deftig pand, ...

Ben je van plan om het bij wijze van spreken in je eigen kelder te runnen? Indien niet zal de huur en zo nog de grootste factor zijn. Pak dat je per maand met minstens 1000 euro vaste kosten zit.

Ik weet niet hoeveel je zou vragen voor een uur Freeplay, maar het mag al redelijk wat zijn. Om dan nog maar te zwijgen van vandalen en andere klootzakjes die alles smerig zouden achterlaten. Heel veel mensen denken dat een arcade makkelijk verdiend geld is, maar er is een reden waarom alle arcades en retroshops hier op de fles gaan. We redden het al ruim 15 jaar zonder echte arcadehallen en ik denk dus niet dat er veel vraag naar is.

Ik ben nu eenmaal nogal pessimistisch van aard, maar veel mensen gaan er tegenwoordig nogal licht over, tot ze effectief aan zoiets beginnen. Ik zou eerst eens beginnen met een arcadekast in huis te halen en een globaal kostenplaatje te berekenen (hoeveel stijgt mijn elektriciteitsrekening als dat ding 8 uur op een dag draait bvb.), dan kom je niet voor lelijke verrassingen te staan.

Claudio VO

Legacy Member
arcade kasten betrekken in een drankgelegenheid is te doen. zo heb ik ooit in een danscafé gewerkt . waar ze een "zaal" bedoeld geweest voor fuiven van +- 200 man. gewoon hebben omgevormd tot pool / snooker / arcadehal.
zuiver op arcadehal richten is een doodsvonnis tekenen.

en waarom niet ons allen, eens uitnodigen voor een "meet" :p

Yurf

Legacy Member
Ik vind het een mooi initiatief, maar net zoals Dennoman zegt, denk ik eerder pessimistisch over de slaagkansen. De retroscene is te klein in België. Iedereen is hier laaiend enthousiast, maar als we eerlijk zijn, wie zou hier meer dan 2-3x per jaar naar deze arcadehal gaan en langer dan 2 uur blijven? :)

Combinatie met pool / snooker / ... is noodzakelijk, maar vergeet niet dat de horeca de sector is waar men het meest failliet gaat.

Het is een nobel initiatief, maar ik vrees dat je er een financiële kater aan zal overhouden en dat wens ik niemand toe. :)

Claudio VO

Legacy Member
een marktonderzoek dringt zich op ;)
is ook sterk afhankelijk waar je z'n arcarde toestand wil opzetten. en een businessplan opmaken :)
tevens een opleiding bedrijfsbeheer ik noodzakelijk.

ook zou ik alle kasten op munten laten werken. ( opgelet ! die Euro-munters kosten ook geld ! ) .
per uur zou enkel bepaalde toestellen aantrekken.
eerst en vooral zou ik toestellen huren. toestellen die goed draaien , zou ik zo snel mogelijk aankopen .je kan dit even berekenen in je businessplan wat het voordeligst is.

hou er ook rekening mee , dat men voor die toestellen jaarlijks "standgeld / belasting ofzo " moet betalen.
geen gemakkelijke opgave ;)

PHOBIAS

Legacy Member
Het is al vaak gezegd, maar ik zal het nog eens zeggen.
Als je er enkel een arcade hal van maakt dan kan je hier niet van overleven.

Zoek iets anders om het mee te combineren.
Aan de zee zijn er zo nog enkele arcadehallen, maar die zijn ook al gecombineerd met coinpushers waar je echt geld enzo moet insteken.

De mensen die hierin echt geinteresseerd zijn, kopen dit meestal gewoon zelf voor thuis , bvb een mame machine. Of verzamelaars kopen al de modellen op voor bij hun thuis hun eigen arcadehal te zetten (privé).

Je moet gewoon zo zien, lunaparken stappen af van het principe om arcadekasten binnen te zetten, omdat dit bijna niets meer opbrengt. Dan vrees ik dat een arcadehal nog erger is, aangezien een kermis een evenement is, en dus meer volk trekt dan iets dat constant ergens is.

Ik zou het idee houden, maar anders proberen uit te voeren.

Claudio VO

Legacy Member
vorig jaar ook met een foormens gesproken over het ontbreken van arcade machines op de kermis.
reden : verlieslatent ( onderhoudskosten zijn groter dan de inkomsten hierop ).
op enkele Ourunners of House of the dead kasten , zijn deze zo goed als uitgestorven op de kermis. best wel jammer. maar de markt zit niet stil als het aankomt om geld te verdienen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan