Archief - Asus P8p67 EVO en SSD Vertex2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kibo

Legacy Member
Graag zou ik enkele vragen stellen over mijn nieuw systeem ivm issues/performance met SSD Vertex2.
-Asus P8p67 EVO(beta bios1053),i7 2600k en Vertex2 120GB.

Vorige week heb ik bovenstaand systeem aangekocht.
Bedoeling was eerst te benchen/OC'en/testen op een "oude"Samsung f1 sata.Hetgeen gelukt is na kleine probleempjes.....
-na de win7-x64 install installeerde ik mijn drivers via AI Suite II....na de 1ste reboot had ik onmiddelijk een BSOD,
hetgeen veroorzaakt was na de install van mijn Intel Rapid Storage Technology driver(IRST).
Terug format en nadien alle drivers manueel geinstalleerd behalve(IRST)......systeem werkt perfect en alles was ok via apparaatbeheer,oc'en lukte ook aardig....dus alles perfecto.

Nu wil ik mijn SSD Vertex2 120 GB installeren en heb hierover enkele vraagske's aangezien ik niet zoveel ken van SSD's etc.

1-Op welke Sata-controller moet ik mijn SSD steken....Intel sata2(3gb) of 3(6gb)?
Hetgeen ik gelezen heb...niet op de Marvell controller.
2-Moet ik aparte Intel-sata drivers installeren na mijn Win7x64 install?(vorige maal probs op gewone hd)
3-Wat te doen om mijn Vertex2 optimaal te laten werken(tweaks,trim,performance,etc)

Alvast bedankt op voorhand voor de support.

Vorda

Legacy Member
1. Vertex 2 heeft geen last van een Marvell controller, maar ook geen behoefte aan. Best op SATA2 dus, omdat de Intel controller beter is.

2. hoeft niet echt

3. zie sticky op het aankoopadvies forum. kort antwoord: ssdtweaker googlen en downloaden, dit doet alles voor jou tegenwoordig.

kibo

Legacy Member
Bedankt Vorda voor de uitleg,ik had gehoopt op je reactie,aangezien je extreem veel SSD-kennis hebt;)

Dus aansluiten op Intel Sata2(3gb)en geen sata3,en ssd-tweaker downloaden,ook geen nieuwe IRST-driver(10.1) installeren?

Deze avond of morgenavond eens doen.

Vorda

Legacy Member
Als je de BSOD nog kent kan ik wel helpen om die intel RST te installeren, maar of die paar procent prestaties de moeite waard is, moet jij eerst besluiten.

stefan3006

Legacy Member
Vorda zei:
1. Vertex 2 heeft geen last van een Marvell controller, maar ook geen behoefte aan. Best op SATA2 dus, omdat de Intel controller beter is.

Marvell controller zeker niet gebruiken aangezien de intel P67 zelf 2x sata3 poort heeft maar ik heb geen idee of dit enig verschil in performace heeft om sata3 vs sata2 te gebruiken bij vertex2

nTFs

Legacy Member
Gaat dat ssd txeaken echt véél verschil uitmaken ?
Ik heb hier nu ook een ssd als bootschijf waar ik al tevreden ben over de snelheid...
Ssd is aangesloten op sata3 maar ik ga er vanuit dat er weinig performance verschil is als hij zou aangesloten zijn op een sata2 poort.

Rider

Legacy Member
Yo de mannen.

Ik spring hier even binnen omdat ik dit weekend zélf een verse PC heb ineengeflanst; ook voorzien van P8P67 + identiek dezelfde SSD.

Ik ben wel direct begonnen met de SSD erin.
Eerste wat ik gedaan heb is in bios gecheckt of AHCI enabled stond in den bios. Dit was reeds het geval.

WIn installeren zonder dat dit aanstaat, en het nadien gaan aanzetten; geeft bluescreens.

Ik heb de bios van het mobo ook geflashed van zodra ik kon (niet-beta Versie 1024,ROM bestand op usb stick zetten en flashen vanuit de bios); en nadien alle settings die ik al gewijzigd had terug gezet (NOGMAALS die ahci controlleren)

Heb in het begin een paar stalls / bluescreens gehad; maar dit was wellicht te wijten aan Windows update gezever. Eens alles geupdate is; draait den boel zeer stabiel.
Check m.a.w. eerst eens dat uw systeem volledig up to date is.


ALs ge win 7 draait hebt ge normaal geen extra programmas nodig voor die trim zever te gebruiken. Die AHCI zou dat moeten fixen.

Ik heb de evo versie van dat moederbord. Bij mij zitten er 2 sata 600 poorten op, mijn SSD steekt op de eerste van die reeks. Grijze poorten bij mij.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan