Archief - Converteren naar dynamische schijf - data verlies?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zitaki

Legacy Member
Dag allen,

Ik heb al even op het net gekeken en ik vind tegenstrijdige berichten over al of niet het verlies aan data.
Even een schets van de situatie.

Op het werk hebben we een eenvoudige NAS met beperkte tevredenheid.
Het is een LACIE Network Space 500 GB.
De schijf is niet meer te benaderen via het netwerk. De bijgeleverde software vindt geen schijf terug. Ook een manuele connect via webbrowser naar de vaste IP nummer levert niets op. Ik heb de schijf even meegenomen naar huis en aan de router thuis gekoppeld, zelfde verhaal. De schijf lijkt wel op te starten en ik hoor ze draaien maar daar blijft het bij. Bij het uitschakelen gaat het lichtje van de behuizing wel niet uit en vermoedelijk ook de schijf niet (volledig?). Bij de stroomkabel uit de stekker trekken hoor ik ze pas echt stilvallen.
Mijn vermoeden is dus een probleem met de stroomadaptor en/of de ethernetaansluiting. Heb dan gisteren even gezocht op het net of het niet mogelijk was die schroefloze 'mooie behuizing' te openen zodat ik de schijf kan inbouwen in een PC. Via het lezen van 2 manuals is met dat dan ook gelukt. Het gaat om een sata schijf van samsung.
Om het voor mezelf eenvoudig te houden heb ik deze schijf dan even aangesloten aan mijn sata enclosure en via e-sata extern dus eigenlijk toch aan mijn moederbord gehangen. Na het aanzetten werd de nieuwe hardware herkend en 'geïnstalleerd' door Win XP Pro.
Echter kan ik in deze computer de schijf niet zien. Data afhalen dus ook niet.
In schijfbeheer is het schijf 0 met tal van partities (hoe kan dat?), maar allemaal zonder drive-letter. Het enige wat ik kan doen als ik met de rechter muisknop klik is kiezen voor 'converteren naar dynamische schijf'. Kan en mag ik dit doen zonder data verlies? Of zijn er andere dingen die ik eerst kan proberen? Kan ik niet gewoon een drive-letter toekennen en zo de partities benaderen zodat ik de bestanden kan kopiëren? Of eerst recovery software proberen? Op de partities kan ik ook logische stations ofzo dacht ik maken.

Hints en tips zijn welkom.

Bedankt.

Exit

Legacy Member
tal van partities => er zal een linux OS opstaan => die gebruikt meerdere partities normaal.
(ext)

dat je er in windows dan niet aankan is normaal omdat windows geen linux partities kan lezen zonder extra software

converteren naar dynamisch moet je niet doen, dat is vooral als men software raid wilt maken.
geeft schijfbeheer aan of deze in fat of ntfs staat? zoniet is de schijf corrupt of dus linux formatatie.

driveletter toekennen gaat niet helpen als het een linuxpartitie is.

recovery software kan wrs wel helpen om die te lezen.

Zitaki

Legacy Member
Exit zei:
tal van partities => er zal een linux OS opstaan => die gebruikt meerdere partities normaal.
(ext)

dat je er in windows dan niet aankan is normaal omdat windows geen linux partities kan lezen zonder extra software

converteren naar dynamisch moet je niet doen, dat is vooral als men software raid wilt maken.
geeft schijfbeheer aan of deze in fat of ntfs staat? zoniet is de schijf corrupt of dus linux formatatie.

driveletter toekennen gaat niet helpen als het een linuxpartitie is.

recovery software kan wrs wel helpen om die te lezen.

Bedankt voor je antwoord.
De HD staat gewoon als standaard (geen dynamisch dus) en als bestandssysteem staat er niets. Geen FAT32 of NTFS of iets dergelijks af te lezen.
Linux? Heb ik geen weet van.
Op de doos staat bruikbaar onder Windows of MAC.

Aan welke gratis recovery software had je gedacht?

Hoe zou ik de schijf onder 'deze computer' toch zichtbaar kunnen maken?

Exit

Legacy Member
zal wel linux formatatie zijn.

extern is het aan het OS dat erop staat, dus via netwerk maakt het niet uit of het linux, fat, ntfs, ... is.

eender welk recovery tooltje eens proberen
recuva bvb (als die op linux kan recoveren)

of via een linux bootcd eens die hdd bekijken

Zitaki

Legacy Member
Exit zei:
zal wel linux formatatie zijn.

extern is het aan het OS dat erop staat, dus via netwerk maakt het niet uit of het linux, fat, ntfs, ... is.

eender welk recovery tooltje eens proberen
recuva bvb (als die op linux kan recoveren)

of via een linux bootcd eens die hdd bekijken

mmm interessant, weeral iets bijgeleerd.
Zijn er dan geen tooltjes voorhanden die kunnen lezen van een Linux partitie en kopiëren naar een gewone Windows NTFS partitie?
Linux bootable disk? Kan ik die gewoon van de website halen? En indien wel, kan ik na de boot makkelijk kopiëren en dergelijke.

Zelf dacht ik ook nog eens te proberen met Norton Ghost 12 bootable. Heb zo ooit eens een van een 'beschadigde partitie' toch zaken kunnen kopiëren. Weet wel niet of hij werkt bij Linux partities.

Zitaki

Legacy Member
Exit zei:

Ik heb de volgende keuze uitgevoerd: 3 Ext2 Installable File System For Windows (download en install van Ext2IFS_1_11a).
Werkte goed en driveletter kunnen toewijzen.
Staan onder 'mijn computer' nu 7 extra partities. Een paar zijn wel niet te openen (vraag om te formatteren).
De andere die wel openen staan vol met mappen als 'bin, EDMINI, lost+found, snaps, root, log, lib,...
Allé, allemaal leuk maar de mappen die ik zoek met de desbtreffende WORD en EXCEL bestanden vind ik dus nergens hé.

Is dit normaal en heb je nog tips?
Wat kan ik nog doen?

Niemand?

Eigenlijk zoek ik dus een methode om vooral Word, Excel en misschien ook .pdf files te recoveren van op die Linux partities?
De partities staan vol met allerhande mappen met onbekende namen maar mijn eigen mapstructuur vind ik nergens terug.

Is Linux installeren op een PC en deze schijf extern aansluiten via USB een optie?

Merci!

Dastardly

Legacy Member
Zitaki zei:
Is Linux installeren op een PC en deze schijf extern aansluiten via USB een optie?

lijkt mij de gemakkelijkste optie. download die installer (of live cd als je de optie hebt) op die manier moet je niets installeren. gewoon opstarten van die cd of usb stick en die schijf aansluiten.

Zitaki

Legacy Member
Dastardly zei:
lijkt mij de gemakkelijkste optie. download die installer (of live cd als je de optie hebt) op die manier moet je niets installeren. gewoon opstarten van die cd of usb stick en die schijf aansluiten.

Heb ik eigenlijk altijd al eens willen zien zo'n Linux OS maar ben er totaal niet in thuis. Nu ja, nood breekt wet.
Waar kan ik dat downloaden, is toch opensource hé? Is dat dan een bootable CD? Op Linux.be vind ik niets. Op Linux.org kan je kiezen uit category en platform...?
Iemand wat uitleg of een directe link zou nog handiger zijn aub.?

Zal ondertussen eens op het software forum gaan rondneuzen...

Dastardly

Legacy Member
Fedora Project

downloaden en op dvd zetten (of usb, zal wel een how-to op die site staan). verschilt echt niet veel van een windows of mac qua basic gebruik hoor (klikken doe je nog steeds met de muis :D).

Zitaki

Legacy Member
Dastardly zei:
Fedora Project

downloaden en op dvd zetten (of usb, zal wel een how-to op die site staan). verschilt echt niet veel van een windows of mac qua basic gebruik hoor (klikken doe je nog steeds met de muis :D).

Ben je dan vrij zeker dat ik mijn bestanden kan recupereren?

Zelf dacht ik UBUNTU te downloaden op Download Ubuntu - Ubuntu NL

Wat is het verschil met jouw versie (FEDORA)??

Alvast bedankt voor je hulp!

Exit

Legacy Member
test met een live cd, dan moet je niets isntalleren, heb je een volwaardig linux OS om in te testen en kan je evenveel als dat je eht zou installeren

Zitaki

Legacy Member
Exit zei:
test met een live cd, dan moet je niets isntalleren, heb je een volwaardig linux OS om in te testen en kan je evenveel als dat je eht zou installeren

Bedankt voor de hulp allemaal, nu ja, 2 personen eigenlijk. ;)

Ik heb gisteren rond 19.00 uur Ubuntu geïnstalleerd. Dus uw laatste bericht kwam te laat 'Exit'.
Nu ja, ik had de mogelijkheid maar heb het dan toch maar volledig geïnstalleerd.
Aan het partioneren of het naast Win XP installeren (dual boot) heb ik me niet gewaagd. Een partitie aanmaken leek te gaan maar bij de keuze van het bestandsformaat (Ext2, 3, swap files, ....) heb ik dan toch maar gepast en geïnstalleerd op de volledige schijf.
Na de installatie leek dat zeer leuk te werken. Het was ook makkelijk te gebruiken in de 'thuis werkgroep' met de gedeelde schijven en mappen.
Dan het moment van de waarheid. De schijf via USB aangesloten en die werd gemakkelijk en goed herkend + alle mappen en bestanden waren perefect zichtbaar en konden gemakkelijk gekopieerd worden!! Het gezond verstand bleek dan uiteindelijk de enige echt goed oplossing. Ik ben blij dat ik het niet opgegeven heb.

Ik heb dan maar voor Ubuntu gekozen omdat op het 'tweakers' forum te lezen stond dat het voor de 'gewone gebruiker' toch wat meer gebruiksvriendelijker is dan Fedora. Herkenning van hardware en dergelijke zou iets beter verlopen. Dus ja, ik moest iets kiezen hé en voor een eerste kennismaking is dat goed verlopen. Ik ga dat voorlopig laten staan op die HD.

Bedankt voor de hulp allemaal. Ik had anders niet geweten dat het Linux partities waren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan