Archief - CPU dynamsiche clock uitleggen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TehJoker

Legacy Member
'k heb op dit moment een Acer M3800 desktop pctje, met daarin een Pentium Dual E5400 2.7Ghz CPU, maar ik zie op de widget die ik gebruik voor CPU belasting te kunnen zien dat de clockspeed van mijn CPU dynamisch is (ie zit meer op 1188Mhz dan op de verwachtte 2700Mhz) waarbij ie enkel naar 2.7Ghz gaat tijdens de CPU intensieve taken (bv photoshop, 3D rendering, gaming, enz) en tijdens de "gewone" taken eerder op 1180 of 1528 Mhz zit.

Nu weet ik dat dit is wegens energiebesparing ofzo, en dattie daarom dynamisch onderclockt, maar als ik met vele kleine taken tegelijk bezig ben blijft ie op die lage clocksnelheid staan, waardoor m'n pc retetraag word.

Ik heb het bios al eens doorgepluisd, maar vind nie echt een of andere duidelijk iets die dit zou kunnen uitschakelen.

Maar kent iemand van jullie misschien een manier om dit uit te schakelen misschien windows energiebeheer, of hoe die optie in het bios zou noemen?

vinteg

Legacy Member
windows energiebeheer kan je dat aanpassen ja. of zet gewoon u energiebeheer op max prestaties...

Yank

Legacy Member
TehJoker zei:
'maar als ik met vele kleine taken tegelijk bezig ben blijft ie op die lage clocksnelheid staan, waardoor m'n pc retetraag word
Zeker dat het aan de CPU ligt en bvb niet aan de harde schijf? Als je daar een paar verschillende dingen tegelijk op laat gebeuren gaat die ook een pak trager gaan.
maar je kunt al eens testen door op max prestaties te zetten zoals vinteg zegt.

TehJoker

Legacy Member
Yank zei:
Zeker dat het aan de CPU ligt en bvb niet aan de harde schijf? Als je daar een paar verschillende dingen tegelijk op laat gebeuren gaat die ook een pak trager gaan.
maar je kunt al eens testen door op max prestaties te zetten zoals vinteg zegt.

geloof me, ligt aan de cpu :)

en Vinteg, 'k ga dit es uittesten en 'k ga hier over eventjes laten weten of dit geholpen heeft!

[Edit:] Dit heeft gewerkt en ondertussen eens rondgeneusd in de geavanceerde instellingen, daar staat inderdaad (in % uitgedrukt) wat de minimale en maximale belasting van de CPU mag zijn.

.conne.

Legacy Member
In principe moet dit in je BIOS aan of uit staan. Noemt wellicht "(Enhanced) Intel Speedstep".
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan