Archief - CPU fan error bij opstart?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

deven

Legacy Member
ik kreeg gisteren deze melding voor het eerst, en nu na 5 keer opnieuw te starten 5 keer.

De fan draait, ook al geeft hij de error. Dan moet ik F1 drukken om verder op te starten.

Kan dit zijn dat de fan te traag draaiT en daardoor fout geeft?

cooler is een arctic freezer pro dacht ik. moederbord P5Be

Had dit eerste keer nadat ik mijn nieuw toetsenbord aansluite... misschien daar iets mee te maken?

mvg kristof.

Sjoepap

Legacy Member
als je fan draaiT en je processor koel genoeg blijft, niets van aantrekken.


oplossing 1: je kan die CPU fan error afzetten in het bios
oplossing 2: het kleine stroomconnectortje (2 pins? 3 pins?) van de cpukoeler juist aansluiten op het moederbord (op de connector waar cpu_fan boven of onder staat)

deven

Legacy Member
ja lol, redelijk belachelijke fout :'(

Ben tussen mijn werk in al eens gaan googlen, en daar lees ik van Qfan afzetten.

Maar regelt deze niet de snelheid van het draaien. Dus stil draaien bij koud, en hard bij warme temps?

En als ik die cpu fan error afzet. Gaat hij dan ook niks meer zeggen bij TE warm?

of springt pc dan gewoon uit als deze te warm wordt?

denk wel dat cpu fan goed is aangesloten, draai zo al 2 of 3 jaar zonder iets te veranderen.

dit komt van tomshardware ( zelfde cpu en mobo en cooler als mijn systeem )

"It's because of your aftermarket CPU cooler. With its bigger fan, it spins slower than the stock Intel cooler, and so the BIOS sometimes thinks the fan is going bad (spinning too slowly). You'll need to go into your BIOS and find the page with settings for monitoring the CPU fan speed, and deactivate that monitoring. "

http://www.helpmij.nl/leden/frisian//images/bios/Bios06.gif

wss hier aanpassen. straks als ik thuiskom eens proberen.

User_BELGIUM

Legacy Member
normaal gezien hebben hedendaagse CPU's een overheat bescherming en valt uw PC uit als ie te warm wordt. -natuurlijk moet ge da uw CPU niet te veel lappen..

Wat Qfan precies doet weet ik niet maar ik veronderstel dat het zal te maken hebben, zoals je zelf al aangaf, met het dynamisch regelen van de snelheid. Door het uit te schakelen zal die wss op een constante snelheid blijven draaien.

Ge kunt het altijd eens proberen. Installeer desnoods mss eerst een toolke dat u temperatuur in de gaten houdt


edit: ff gegoogled en het is idd gewoon het dynamische dat ge afzet. Voor de rest heeft het geen gevolgen. De CPU fan zal draaien aan een constante snelheid..

en vor u probleem.. mss is het gerelateerd aan dit: http://forums.whirlpool.net.au/archive/394788
s wel geinig :D (de onderste post)

deven

Legacy Member
ja net even BIOS geraadpleegd.

FAN bij opstart draait 350RPM.

Dan qfan uitgezet, save and discard > restard > begint fan aan 2500RPM te draaien met het nodige geluid natuurlijk. Dus geen optie.

Terug bios in. qfan terug aangezet. en de fan speed zelf disabled.

starte direct op, niks overdreven geluid.

dus mag van mij slotje op.

@ user belgium > ja heb zo enkele tools op pc staan hoor. was dus echt dat fan te laag draait bij de lage temp. op mijn kamer :-)
thx allemaal.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan