Archief - Crashes tijdens verschillende games

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

krisdw

Legacy Member
Hey,

In november heb ik een nieuwe PC gekocht en sinds dan krijg ik geregeld crashes en ik weet niet waaraan het ligt. Oorspronkelijk dacht ik dat het enkel bij World of Warcraft was maar naargelang ik de laatste weken meerdere games aan het uitproberen ben krijg ik de crashes ook bij die andere games.

Games waarbij ik de crashes tot nu toe al gehad heb:

Half Life 2
World of Warcraft
Heroes of Might and Magic 5
Heroes of Might and Magic 6 beta
Starcraft 2

Kortom bijna elk spel dat ik probeer doet mijn PC crashen. Het is altijd ofwel een Blue Screen ofwel een zwart scherm waarna het geluid blijft hangen.
Het is tot een punt gekomen dat het echt niet meer leuk is. Op den duur krijg ik schrik om eens een spelletje op te starten.
Graphics enzo allemaal op Low zetten helpt niet.

Het is dus duidelijk dat het niet aan de spellen ligt maar aan mijn PC. Nu ben ik een tech-dummie en heb ik geen idee waar ik moet beginnen zoeken om mijn problemen op te lossen.
Ik heb al gehoord dat ik moet kijken of mijn drivers up to date zijn maar zelfs voor zo'n simpele taak moet ik bij het handje genomen worden... ik weet nooit precies waarnaar ik moet zoeken, welke drivers ik nodig heb, etc.

Kan er iemand met veel geduld mij wat hulp verlenen? Het kan best zijn dat je me bepaalde dingen in kindertaal moet uitleggen vandaar dat ik erbij zeg: met veel geduld :)


Mijn PC:

KINGSTON ValueRam (4096 mb, 1333 mhz, CL9, 1.5 v, non-ecc, unbuffered, kit of 2)
CORSAIR TX (650 watt, atx, sli ready)
SCYTHE Mugen 2 Rev B SCMG-2100 (s775, sAM2, s478, s939, s754, s940, s1366, sAM3, s1156)
MICROSOFT Windows 7 Home Premium OEM (64, OEM, NL)
NEC DVD ReWriter AD-7260S (24x, sata, black)
SAMSUNG Spinpoint F3 (1000 gb, sata/300, 7200 rpm, 32 mb, 3.5")
MSI P55A-GD65 (P55, raid)
INTEL Core i5 760 (2.8 ghz, 8 mb, s1156, 95 watt, boxed)
COOLERMASTER CM 690 II (black, no psu, atx)
OEM Assembling and Configuration
MSI RADEON HD6850 (820 mhz, 1024 mb, DDR5, 4400 mhz, 256 bit, 11, fan) CROSSFIRE

Bedankt alvast!

mdgf

Legacy Member
Hoe zit het met de temperaturen van de processor en de grafische kaart?
Je kunt dat bekijken met een programma als speccy, HWMonitor, Realtemp (enkel cpu), MSI afterburner/rivatuner (enkel gpu),...

Krijg je grafische artefacts (rare kleuren, lijnen over het schem,...)?

Probeer eens met 1 latje ram en daarna met de andere.

Je zou ook eens de voeding moeten testen (in een ander, even zwaar systeem bv).

krisdw

Legacy Member
mdgf zei:
Hoe zit het met de temperaturen van de processor en de grafische kaart?
Je kunt dat bekijken met een programma als speccy, HWMonitor, Realtemp (enkel cpu), MSI afterburner/rivatuner (enkel gpu),...

Krijg je grafische artefacts (rare kleuren, lijnen over het schem,...)?

Probeer eens met 1 latje ram en daarna met de andere.

Je zou ook eens de voeding moeten testen (in een ander, even zwaar systeem bv).

Temperaturen gechecked met speccy:

Intel Core i5 760 @ 2.80GHz 37 °C
Lynnfield 45nm Technology

Motherboard
MSI P55-GD65 (MS-7585) (CPU1) 34 °C

Hard Drives
977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA) 29 °C

Bij de grafische kaart geeft ie geen temperatuur weer.

Geen rare kleuren ofte grafische artefacts op mijn scherm.
Voeding testen en minder ram steken enzo... ik vrees dat ik daar niet aan wil beginnen met het risico dat ik de pc harder verneuk dan hij nu is.

mdgf

Legacy Member
Het zijn de load temps (terwijl je aan het gamen bent) die je moet weten hé.
Voor gpu: MSI afterburner. Maar als je geen artefacten krijgt zal het wel niet daaraan liggen.

RAM versteken is echt gewoon op het hefboompje aan de lat duwen en hem eruithalen, er terrug insteken is gewoon duwen, je kunt niets verkeerd doen (maak wel dat je niet statisch geladen bent door bv de aardingspin van het stopcontact aan te raken).

Je kunt het ook testen met Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool, maar dat doe je nog best lat per lat.

krisdw

Legacy Member
Misschien dat ik me op een dag eens moedig voel en dat ik het dan wel eens kan proberen ;) voorlopig nog niet de moed gehad though! Je kan zeggen dat je er niks verkeerd mee kan doen, toch zit ik met een ongelofelijke angst om het helemaal te vern***en.

Kan er misschien iemand met iets simepelers helpen? Om te zien of mijn drivers up to date zijn en zo niet, dewelke ik dan moet installeren? Ook heb ik ergens eens gelezen dat je eerst je oude drivers moet verwijderen, klopt dit en zoja, hoe?

En stel nu dat ik mijn problemen niet opgelost krijg, moet ik hem dan naar een PC winkel brengen om hem door profs te laten repareren? Of wil er iemand van jullie (voor een vergoeding) eens naar Mechelen komen? :applause:
Nuja, als ik het probleem al opgelost krijg met nieuwe drivers ben ik al heel blij maar ik heb zo'n gevoel dat het zo simpel niet zal zijn.

Dracozirion

Legacy Member
Ik zou beginnen met http://www.nirsoft.net/utils/bluescreenview.zip te downloaden en eens te kijken welke errors je kreeg. Post ze hier eens en update ook je GPU drivers.

Je RAM eruit halen is echt geen moeite, youtube maar eens wat voor tutorials. Ik zo toch eerst Memtest86+ runnen.

Als je de voeding wil testen gebruik je gewoon een simpele voltmeter, de zwarte kabeltjes zijn altijd de massa. Als je verkeerd zit slaagt je voeding gewoon af.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan