Archief - Digitale tv en DVB-C

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nck2040

Legacy Member
Onlangs las ik in Computer TOTAAL een artikel waarin het ging om je eigen 'digicorder' zeg maar te maken. Gewoon dus een klein mediacenter met DVB-C decoder. Nu is natuurlijk de vraag of dat bij Telenet ook kan dat je de digitale kanalen zonder digicorder via DVB-C ontvangt en je een tv-gids kan verkrijgen via Windows Media Center.

Iets zegt mij dat dit geblokkeerd is, maar er weet hier vast iemand meer over?

Goldrusher

Legacy Member
Er zijn een tiental kanalen die je zonder Digibox/Digicorder kan ontvangen:

één & één HD
ketnet/canvas & ketnet/canvas HD
één+
ketnet/canvas+
France 3
arte
TV5 Monde FBS
TVE
CNN
CNBC Europe
BBC World
Actua TV

Goldrusher

Legacy Member
DVB-T is voor zenders die gewoon in de "lucht" zitten en je met een gewone antenne kan ontvangen.
Bij ons enkel één en ketnet/canvas. Als je in de buurt van Brussel-Wallonie woont, ook nog la une en la deux dacht ik.

DVB-S is voor satellietzenders en vereist een schotelantenne.
Hier geen gratis Belgische zenders, op BVN na. Wel heel veel Duitse zenders en richting Engeland ook een handvol Britse zenders.

GEE

Legacy Member
Yanniboytje zei:
Wat met DVB-T? Kan je dan met een schotelantenne kanalen ontvangen zonder bv. TV Vlaanderen in huis te moeten halen?

Goldrusher heeft het prima uitgelegd ... en mss toch eens nadenken waar de afkortingen voor staan ... dan had je met de DVB-T nooit aan satelliet gedacht
DVB : Digital Video Broadcast ...
T: terrestrial : aardse verbinding dus met een antenne, zoals vroeger de sprietantenne op een draagbaar tv toestel (toen de dieren nog spraken).
C: Cable ... digitale tv via de kabel dus ... maw ... TELENET :)
S : Satellite ... satelliet dus en bvb TV vlaanderen.

Het enige dat gratis is van dit alles is DVBT ... als je gratis digitale zenders uit je tv kan halen via de kabel zonder een digibox van telenet wil dat al zeggen dat je een kabelabo hebt (en evengoed digitaal zou kunnen kijken zonder echte meerprijs).
Satelliet ... hier betaal je voor een kaart en een eigen decoder of eentje van de provider zoals TV vlaanderen
Terrestrial ... enige dat ECHT gratis is maar hier in Belgie is er geen echte interesse dit uit te breiden (of naar HD te brengen), dus je blijft zitten met alle kanalen van de VRT (ook canvas en één plus) én alle radiozenders zoals je die ook hebt met DAB (digital audio broadcast ... nog een dood kind) én met geluk heb je ook de RTBF digitaal en gratis (ook alle RTBF zenders en radiozenders en euronews, de laatste in een zeer slechte kwaliteit, laatste keer dat ik keek was het zelfs nog letterbox (dus 4/3)).
Tot voor kort heb ik met DVB-T gewerkt (en soms nog) omdat mijn PC zo een kaart heeft, en ik dus zonder verlies een VRT stream kan opnemen (en een uur bufferen zoals een digicorder doet), de software die ik gebruik is powercinema (en dat is niet echt van de beste software maar bon het was bij de pc bij).

DVB-T is soms hel om te ontvangen, ik werk met een versterkte binnenhuisantenne (uit de LIDL voor 1O euro), vele andere alternatieven werkten niet (zelfs niet met een antenne buitenshuis), dat antenneke uit de LIDL heeft een versterker waardoor ineens alles wel werkt, maar op maar 1 plaats tegen de muur van de living (gek genoeg) ... maar vaak last van storingen, een microgolf kan bvb storen, een USB ventilatorke voor mijn laptop bvb doet het signaal verdwijnen, waarschijnlijk een niet ontstoorde motor.
Als het werkt is het beeld perfect (maar niet HD), windows mediacenter zou hier ook moeten mee werken, helaas heeft mijn desktop nog XP, de laptop die wel een mediacenter heeft (vista) is dan weer te traag maar het werkte wel. VRT zend géén programmaschema mee, RTBF wel (heb nog een aparte DVBT decoder gehad). Teletekst werk dan wel weer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan