Archief - DMA (Direct Memory Access)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Europa

Legacy Member
Hoi !

In onze cursus word er kort DMA uitgelegd maar het is niet simpel om het te begrijpen en ik kan moeilijk omvatten waarvoor DMA dient.

Als er hier mensen zijn die daar meer over weten en me een korte en logische uitleg kunnen geven dan zou dat goed van pas zijn. Desnoods met een voorbeeld het is al gelijk.

Ik keek al wat rond op het internet maar veel zaken zijn in het engels en wikipedia geeft ongeveer hetzelfde uitleg.

Alvast bedankt.

Mee

Legacy Member
"Direct memory access (DMA) is a feature of modern computers and microprocessors that allows certain hardware subsystems within the computer to access system memory for reading and/or writing independently of the central processing unit."
(Wikipedia)

Zegt toch perfect wat dat doet?

Het geeft hardware (en dan hebben we het vooral over harde schijven/cd-rom stations) de mogelijkheid om rechtstreeks informatie in het geheugen te schrijven of uit te lezen. Vroeger (PIO noemt dat dan) moest dit via de processor gebeuren, die daardoor heel de tijd in beslag werd genomen door de operatie.

Een voorbeeldje:
Stel dat we een blok data van de harde schijf naar het geheugen willen kopiëren (voor een programma bv). Zonder DMA doet de CPU al het werk: data ophalen uit de buffer van de harde schijf en dit kopiëren naar het geheugen. Omdat een harde schijf een heel trage device is is de cpu daar lang mee bezig, en ondertussen kunnen er geen andere programma's worden uitgevoerd. Not good.
De functie van DMA is dat de cpu in dit proces wordt overgeslagen: de data gaat dus rechtstreeks van de hdd naar het geheugen, waardoor de cpu ondertussen vrij blijft om andere taken uit te voeren: very good!

Je kon in Windows XP (wss ook in 7?) de DMA-mode voor je cd/dvd-station instellen. Stel dat eens in op PIO en kopieer eens iets van uw cd naar uw hdd, je zal het verschil wel merken ;).

Europa

Legacy Member
Mee zei:
"Direct memory access (DMA) is a feature of modern computers and microprocessors that allows certain hardware subsystems within the computer to access system memory for reading and/or writing independently of the central processing unit."
(Wikipedia)

Zegt toch perfect wat dat doet?

Het geeft hardware (en dan hebben we het vooral over harde schijven/cd-rom stations) de mogelijkheid om rechtstreeks informatie in het geheugen te schrijven of uit te lezen. Vroeger (PIO noemt dat dan) moest dit via de processor gebeuren, die daardoor heel de tijd in beslag werd genomen door de operatie.

Een voorbeeldje:
Stel dat we een blok data van de harde schijf naar het geheugen willen kopiëren (voor een programma bv). Zonder DMA doet de CPU al het werk: data ophalen uit de buffer van de harde schijf en dit kopiëren naar het geheugen. Omdat een harde schijf een heel trage device is is de cpu daar lang mee bezig, en ondertussen kunnen er geen andere programma's worden uitgevoerd. Not good.
De functie van DMA is dat de cpu in dit proces wordt overgeslagen: de data gaat dus rechtstreeks van de hdd naar het geheugen, waardoor de cpu ondertussen vrij blijft om andere taken uit te voeren: very good!

Je kon in Windows XP (wss ook in 7?) de DMA-mode voor je cd/dvd-station instellen. Stel dat eens in op PIO en kopieer eens iets van uw cd naar uw hdd, je zal het verschil wel merken ;).

Bedankt!

Het is met een voorbeeld onmiddellijk duidelijk =).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan