Archief - fibernet60 modem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

M_N_M

Legacy Member
Hallo,

vandaag zijn ze bij ons opt werk fibernet60 komen installeren.
Alles ging goed tot de installateur goed en wel weg is, dan stroomden de klachten binnen over vpn's die niet meer beschikbaar waren!

Dat bleek dan te komen omdat die nieuwe (kut)modem van telenet eigenlijk geen modem-only meer was maar een router ???

Ik heb het willen oplossen door onze interne router te laten werken als switch en dan via 'mijn telenet' die VPN poort toe te voegen bij de port forwarding.
(hiervoor heb ik een aantal fixed ip's van servers ook moeten verzetten pff)

Dit lukt echter NIET, iemand raad?!

Achteraf dacht ik dat ik beter volgende zou gedaan hebben:
* nieuwe telenet router werkt op 192.168.0.xxx
* onze router werkt op 192.168.2.xxx

Kon ik niet gewoon alles laten zoals het was BUITEN die router van ons in DMZ te zetten? Op die manier zitten de instellingen nog in onze router en zit die van telenet er voor niets tussen..

Bijkomende vraag bij die opzet: zou ik dan niet in de knoei raken omdat ik 2 interne IP ranges gebruik (192.168.0.xxx van telenet modem en 192.168.2.xxx van onze router?)

If not, dan ga ik dat dit weekend toch terug wijzigen..

Alvast bedankt voor de raad!

PS: aangezien de digiboxen van de baas nu op die router hangen, geeft dat dan ook geen probleem? Ik dacht altijd dat een digibox een WAN ip moest krijgen en dat het met een LAN ip niet ging ???

cooLopke

Legacy Member
Je kan idd best in jou geval de interne router toevoegen aan DMZ, echter weet ik wel niet of VPN dan wel gaat werken, vermits dit gebruikt maakt van PPTP. Indien dit werkt, mag je mij dit altijd zeggen, want ik ga binnenkort ook die instelling proberen.

@digibox vraag, de telenet router herkent het MAC-adres van je digibox, waardoor deze automatisch je digibox een juist IP-adres ontvangt.

Grtz

M_N_M

Legacy Member
Hey,

thx voor het antwoord!
Alvast enkele vragen/opmerkingen:
- VPN gaat zeker met fibernet, in alle haast heb ik het deze namiddag heel even werkend gekregen, helaas doet hij het nu niet meer door aanpassingen die ik erna nog gedaan heb (buiten de VPN waren er nog andere (dringendere) zaken oa MySQL poort die niet open raakte waardoor er bepaalde programma's niet meer gingen)
- ivm digibox: is dat altijd het geval of enkel met die nieuwe modems? Ik heb vroeger thuis ook nog geprobeerd om die switch er tussenuit te halen maar dat ging niet (ik heb thuis "gewoon" comfortnet XL)

Ik ga zondag (dan wordt ik weer niet overladen met boze gebruikers :p) alvast die DMZ opzet eens testen en laat je nog weten of de VPN zo werkt; ik hoop het alvast!

De opzet die ik dus wil doen is als volgt (nog even verifiëren of we over hetzelfde spreken):
* modem/router van telenet = 192.168.0.1 (vaste range, kan je niet veel aan instellen)
* onze router terug instellen op range 192.168.2.1, DHCP terug aanzetten en dan de kabel die nu op de LAN poort zit op de WAN poort steken zodanig dat onze router zelf IP 192.168.0.<x> krijgt van de telenet router (en zodat alles dat na onze router komt ook in die 192.168.2.xxx range ligt)
Dan dat IP gewoon via mijn telenet instellen in "DMZ" en dan zouden alle port forwardings vanuit onze router tot uiting moeten komen en niet die van "mijn telenet"

Right ? :)

Oja nog iets, zijn die settings "live" aangepast op de telenet modem/router of moet je die daarvoor rebooten? 100% live lijkt het alvast niet want als ik een poort forward op "inactief" zet, lukt het nog voor erop te raken :S


Grtz,
Kenny

Exit

Legacy Member
de mac adressen van de digiboxen op die lijn worden in het programma van software 'gekoppelt' aan die router waardoor die ook door de firewall geraken en dus rechtstreesk op internet hangen.


als je het mac van uw router ook toevoegt zit je ook 'buiten' de router van telenet normaal.
zie andere thread op forum ...

cooLopke

Legacy Member
Exit zei:
als je het mac van uw router ook toevoegt zit je ook 'buiten' de router van telenet normaal.
zie andere thread op forum ...

Lukt niet met deze modem SVG6540E heb ik gelezen, zelf wel nog niet getest.

@M_n_M klopt idd dat is de opstelling wat ik bedoelde.

M_N_M

Legacy Member
@exit: link gevonden, dat tooltje werkt idd niet, gisteren ook tegengekomen in mijn 'hopeloze' zoektocht

@cooLopke: thx!

Weet er soms iemand de 'refreshtijd' tussen aanpassing in 'mijn telenet' en de modem? Dat is niet live merk ik (als ik nu poorten sluit, dan kan ik er nog steeds op)

Vrij vervelend als je een en ander wil testen. Je denkt dat het niet gaat terwijl het gewoon nog niet op de modem/router staat :S

Zou bij een modem reboot de refresh zowiezo gedaan worden of kan je het op een andere manier pushen? In een gewone router zegt hij zelf bij welke settings je moet rebooten en daar staat dat gewoon in het menu'tje maarja :(

eecky

Legacy Member
Volgens mij neem je best gewoon contact op met telenet om je draadloze modem/router te wisselen met modem + apparte switch. Dit doen ze voor professionele klanten. Moet zeker mogelijk zijn en indien nodig lang genoeg aandringen. ;)

grtz

Burny

Legacy Member
eecky zei:
Volgens mij neem je best gewoon contact op met telenet om je draadloze modem/router te wisselen met modem + apparte switch. Dit doen ze voor professionele klanten. Moet zeker mogelijk zijn en indien nodig lang genoeg aandringen. ;)

grtz

Of gewoon zeggen dat je een alarmcentrale gaat laten installeren. Maar het is inderdaad de beste oplossing.

M_N_M

Legacy Member
het probleem is inmiddels verholpen (MySQL & VPN is terug werkende)

Ik heb die van de helpdesk gebeld en nieuwe modem lukte toch niet hoor (heb idd maar één keer gebeld, moest ik blijven bellen zou dat misschien wel lukken maar heb ik geen zin in)

Wij worden aanzien als "business" klant wat betreft de helpdesk maar niet wat betreft het internet product (bij fibernet pro kregen wij wel zo'n modem-only zonder probleem) -> terug logisch :p

De persoon van de helpdesk wist wel wat van de technische kant maar niet 100%, beetje jammer. Hij begon direct te leuteren dat wij niet mogen werken met poorten < 1024 maar zowel VPN als MySQL ligt boven de 1024 :p

Ter info: wat de vriendelijke man mij wel wist te zeggen is dat ze op dit moment bezig zijn aan een functie in 'mijn telenet' om de NAT op je router uit te schakelen (wegens de vele klachten die binnen kwamen), dat is dus wel goed nieuws!
(het is wel nog niet officieel en niet zeker dat dit effectief actief gaan komen maar hij zei dat er "geruchten" waren zodat de meer geavanceerde gebruikers ook tevreden bleven :))

cooLopke

Legacy Member
Zéér positief nieuws. Bedankt om dit te melden =).

Werkte VPN nu op die manier wat ik bedoelde?

Grtz

M_N_M

Legacy Member
Heb VPN werkend gekregen zonder onze router in DMZ te zetten, zeer vreemd! :p

Exit

Legacy Member
niet vreemd

dmz is zone om een ip langs de firewall heen te gaan.
maw, het ip in die zone gaat niet door de firewall maar er langs. (geen poorten geblokeerd)

cooLopke

Legacy Member
Welk IP heb je ingevuld in je VPN instellingen op de interne router als ik vragen mag?

M_N_M

Legacy Member
router telenet (kan je niet wijzigen): 192.168.0.1
eigen router 1 : 192.168.0.2 (zit NIET meer in WAN poort atm, telenet doet de DHCP)
eigen router 2 : 192.168.0.3 (zat vroeger ook niet in WAN poort)

Vroeger zaten de eigen routers in 192.168.2-range maar die heb ik gewijzigd (achteraf bezien had ik beter die DMZ getest maar 'mijn telenet' deed dan vreemd vermoed ik want hij gaf die settings precies niet direct door; nu doet hij dat wel ..) Ik wacht nog even af tot die 'NAT disable' functie actief komt (als die al actief komt) en dan verander ik terug alles naar voorheen.

(is wel een ferm werkje want er zitten hier enkele servers/printers/NAS'en op fixed ip's dus moet die dan terug allemaal aanpassen :()
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan