Archief - GPU reflow

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Ik zit met een lastig probleem. Mijn notebook, een sony VGN-FZ31Z is gisteren nogal raar beginnen doen. Ik kreeg een blue screen (plots, niet door iets bijzonders te doen) met een fout boodschap, die drie tellen later gevolgd werd door een reboot. In een soort reflex heb ik mijn systeem dan in ubuntu laten booten in de hoop nog wat bestanden te backupen voor er echt iets mis zou gaan. Ubuntu draaide netjes (is ook opgebouwd met zeer basic graphics e.d.) en ik heb rustig een half uurtje tijd gehad om bestanden over te zetten. Ik vermoedde dat er op mijn windowpartitie wellicht een foutje zat, dus heb ik een systeemherstel gedaan. Alles leek redelijk te gaan toen ik hierna in windows opstarte, maar na een paar minuten kreeg ik weer problemen. Nu kwamen er ook gekke rode vlekken op mijn scherm. Toen ik nog eens opstartte in windows kreeg ik weer rode vlekken, gevolgd door een scherm vol grijze strepen en een automatische roboot. Daarna had ook het opstartscherm van vaio strepen en lukte ook booten in ubuntu niet meer, gezien mijn scherm na wat kleuren volledig zwart werd.
De enige logische verklaring lijkt me dus een probleem met de GPU en die hangt dan weer vast aan het moederbord. Ik heb dan maar eens bij de pc shop waar ik mijn notebook gekocht hebt gepolst naar reparatie mogelijkheden, waarna ze me voorstelden een reflow te doen.
Ik vind hierover vooral veel DIY zaken op google, maar ik zou gewoon willen weten of dat echt een degelijke oplossing is? Het lijkt me eerder een doekje op de wonden, zodat alles weer een paar maanden werkt, maar misschien vergis ik me daarin? Toevallig mensen met ervaringen?

Alvast bedankt

highdetail

Legacy Member
Ik heb net hetzelfde gehad met mijn sony vaio :o
Ik heb hem laten reflowen, het heeft opngeveer 2-3 maanden (zeer) goed gewerkt, en toen kreeg ik weer diezelfde problemen.
Toen heb ik besloten om gewoon mijn laptop op te sturen naar Sony, jammer genoeg zat mijn laptop niet meer onder garantie en moest ik hem door hen laten herstellen, maar ik zou dan wel moeten betalen, het zou veel kosten omdat ze meerdere dingen (ik weet niet wat) moesten vervangen. Ik heb het gewoon zo gelaten en een nieuwe laptop gekocht.

Ik weet nu niet als het echt de moeite waard is in uw geval...
Kijk vooral als het waard is om nog geld uit te geven voor uw laptop, indien niet: koop een andere. Dit is het enige hulp dat ik u kan bieden :oink:
Misschien werkt de reflow bij u wel, want bij mij waren er ook andere componenten defect.

Deus-ex

Legacy Member
reflow werkt , maar vereist kennis om het goed te doen :
temperatuur, tijd enz...

Yank

Legacy Member
Gaat zeker geen permanente oplossing zijn, die 8600's (en 8400's) zijn gewoon slechte chips van nVidia. 'k Zou zeker niet teveel meer geven voor een reparatie, want ik zou niet verwachten dat het meer dan een paar maand gaat helpen, zeker als je je laptop regelmatig gebruikt om te gamen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan