Archief - graag wat hulp

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vnzz

Legacy Member
Goeiemiddag

graag had ik wat hulp gehad met het volgende probleem

ik heb een paar maand geleden een computer van me vader gekregen (zou beter moeten zijn als mijn oude) maar deze draait op 1.15ghz (cpu) .. ik heb al in de bios gekeken en daar staat dat ik em moeiteloos tot 2.8ghz kan laten gaan om high performance settings maar ik zou liever 2.5ghz nemen als toch iets of wat een marche tussen laten, enkel als ik me fsb aanpas naar 250 dan start me scherm niet meer op? ik heb al gehoord dat ik een voltage moet aanpassen maar heb geen flauw idee welk :\

processor, het is amd athlon xp dat draait op 1150Mhz
moeder is een msi kt4v (ms-6712)

iemand die weet welke voltage ik moet aanpassen ? maar misschien 1probleem opgemerkt, je cpu moet steeds onder 50° graden blijven? hij is nu steeds 49°, word die dan niet te warm als ik em +1300MHz zet ?

grtz

wotevajjjj

Legacy Member
Ik denk niet dat je die moet gaan oc-en, voor een amd zijn je temps al op het randje.
De frequentie waarop je pc draait heeft geen invloed op de temperatuur maar je zal de voltages omhoog moeten doen om een stabiele oc te halen. het probleem is dat je multiplier waarschijnlijk gelocked is en je dus alleen vanuit de bus kan overclocked waardoor je ram ook sneller moet gaan werken etc. btw, als je toch wil overclocken, doe het dan mhz per mhz en niet ineens verdubbelen ofzo. ik zou aanraden om per 5mhz hoger (op je fsb) eens prime of occt te draaien, ondertussen hwmonitor in het oog houden en zien dat temps niet boven de 60°c gaan bij prime 95 . de voltages die je moet verhogen zij vcore en waarschijnlijk achteraf die van je northbridge. maar ik raad het je echt niet aan.

Yank

Legacy Member
wotevajjjj zei:
De frequentie waarop je pc draait heeft geen invloed op de temperatuur maar je zal de voltages omhoog moeten doen om een stabiele oc te halen.
het verbruik stijgt rechtevenredig met de frequentie en kwadratisch met het voltage

vnzz zei:
Goeiemiddag

graag had ik wat hulp gehad met het volgende probleem

ik heb een paar maand geleden een computer van me vader gekregen (zou beter moeten zijn als mijn oude) maar deze draait op 1.15ghz (cpu) .. ik heb al in de bios gekeken en daar staat dat ik em moeiteloos tot 2.8ghz kan laten gaan om high performance settings maar ik zou liever 2.5ghz nemen als toch iets of wat een marche tussen laten, enkel als ik me fsb aanpas naar 250 dan start me scherm niet meer op? ik heb al gehoord dat ik een voltage moet aanpassen maar heb geen flauw idee welk :\

processor, het is amd athlon xp dat draait op 1150Mhz
moeder is een msi kt4v (ms-6712)

iemand die weet welke voltage ik moet aanpassen ? maar misschien 1probleem opgemerkt, je cpu moet steeds onder 50° graden blijven? hij is nu steeds 49°, word die dan niet te warm als ik em +1300MHz zet ?

grtz
Wat in je bios staat is waarop je hem kunt instellen, bijlange niet waar hij moeiteloos op gaat draaien. verder is die VIA chipset ook niet gekend om goed te overklokken, ga je waarschijlijk geen PCI/AGP lock kunnen instellen waardoor, moest je CPU het al aankunnen, al de rest niet mee wil, heeft je CPU op zich al warm (zoals elke Athlon XP) en sowieso al niet zoveel potentieel.
om een lang verhaal kort te maken: in jouw geval ga je waarschijnlijk niet verder komen van ~1400Mhz en hoe je het ook draait of keert, dat blijft een behoorlijk verouderde pc

wotevajjjj

Legacy Member
Yank zei:
het verbruik stijgt rechtevenredig met de frequentie en kwadratisch met het voltage

Denk het niet hoor, P=U.I heeft niet met frequentie te maken

wotevajjjj

Legacy Member
Kheb even getest, mijn temps met zelfde volts zyn 28.6gemiddeld voor 3.1 ghz en 28.5gemiddeld by 3.7.
Kamer termperatuur was in bijde gevallen 21.3 en ik heb occt linpack 12min laten draaien

Yank

Legacy Member
't is niet omdat de temperatuur niet stijgt dat het verbruik niet stijgt ;)
je koeler kan gewoon dat extra verbruik ook nog afvoeren, dat betekent niet dat het er niet is.

vnzz

Legacy Member
ok bedankt voor de info ik zal het dan maar zo laten en ja, behoorlijk verouderd kan je wel stellen ;)

grtz

gunnie

Legacy Member
Wat voor XP is dat dan zeg, 1150mhz bestond niet in die reeks, traagste non mobile was 1333Mhz voor de Athlon XP 1500+.

Kijk eens met een prog als cpu-z welke het net is want ik denk dat er enkel de fsb fout staat, op 100 ipv 133, die temp is imho nog niet te hoog voor ne XP, als die load onder de 65° blijft is da geen probleem.

Ik gok dat dit een 1800+ is aangezien 11.5 multiplier is met uw huidige snelheid aan 1150Mhz terwijl deze normaal 1533Mhz is (11.5*133Mhz).

edit: Nog beter, zet je cpu gewoon op default in de bios. :p

amdr

Legacy Member
Stonden die XP's niet gekend om serieus goed te oc'en? :P Kweet toch dat ik er zo1 had

gunnie

Legacy Member
De palomino's nie echt, Bartons en Tbred-b wel als ik me goed herinner.
Mijne 2500+ Barton ging makkelijk naar de 2.4Ghz, alhoewel dat ik men oude Tbird 1400 ook wel op 1700Mhz heb gehad. :D

Net nog even gekeken en die 1800+ DUT3C ging normaal wel hard.

En toch grappig dat mensen dit als oude versleten hardware beschouwen, zo een 3200+ kan nog perfect als alledaagse pc dienen imho.

amdr

Legacy Member
Ja da wast, nen DUT3C :D Die gingen inderdaad zalig!

Da was den tijd waar ge sommige CPU's nog kon unlocken met een potlood :cool:

T-T

Legacy Member
kan nog altijd deze cpu zijn ook,
AMD Athlon XP 2600+ - AXDA2600DKV4D

veel succes om hem naar 2.5ghz te zetten, zal niet lukken, tenzei je met dryice werkt :p
en verwar 2.5ghz niet met 2500+, bios zeg mss dat je tot 2800+ kan gaan, 2.8ghz betwijfel ik zeer sterk.

zoals eerder gezegt, run eens CPU-Z, dan weten we al meer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan