Archief - Hoe (extra) case fan bijsteken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

xfxxl

Legacy Member
hey iedereen

Ik wil graag 1-2 extra Scythe Slip stream case fans.

Vastvijzen is niet moeilijk maar hoe gaat het zitten met mij voeding?

Want ik denk dat ik geen kabeltje over heb van de voeding omdat mijn nieuwe msi radeon 6950 had 2 x 6-pin (PCie) stroom noodig

dus hoe moet ik insteken? molex bijsteken of???

Foto nodig van mijn kast?

dank u

Exit

Legacy Member
als het fans zijn met molex aansluiting, molex gebruiken, eventueel een splitter bij steken

anders zal er bij de fan zelf een splitter zitten van molex naar 3pin die je zonder extra splitters kan aansluiten

xfxxl

Legacy Member
Exit zei:
als het fans zijn met molex aansluiting, molex gebruiken, eventueel een splitter bij steken

anders zal er bij de fan zelf een splitter zitten van molex naar 3pin die je zonder extra splitters kan aansluiten



deze fan wil ik kopen: ALTERNATE - HARDWARE - Behuizingen - Koelers - Scythe Slip Stream 1600

Maar ik heb een Procase zirco Procase Zirco: specificaties, reviews, aanbiedingen en meer | Hardware.Info Nederland en de enigste fan dat ik heb is gewoon van achter.

Dus de nieuwe moet ik dan aansluiten op de moederbord maar waar moet ik die vastschroeven??

Exit

Legacy Member
xfxxl zei:
Dus de nieuwe moet ik dan aansluiten op de moederbord maar waar moet ik die vastschroeven??

wat wilt ge nu weten?

xfxxl zei:
Vastvijzen is niet moeilijk maar hoe gaat het zitten met mij voeding?

eerst is het hoe sluit ik die aan op de voeding, nu is het hoe je die in de kast moet steken ...

xfxxl zei:
Dus de nieuwe moet ik dan aansluiten op de moederbord maar waar moet ik die vastschroeven??

dus nu weet je dat je die op mobo moet aansluiten maar niet hoe in de kast te zetten ...



als je geen extra fan plaats heb in de case kan je dus geen fan bij plaatsen hé ...
dus open uw case en check of er een plaats is om een fan ze zetten ...

xfxxl

Legacy Member
Exit zei:
wat wilt ge nu weten?



eerst is het hoe sluit ik die aan op de voeding, nu is het hoe je die in de kast moet steken ...



dus nu weet je dat je die op mobo moet aansluiten maar niet hoe in de kast te zetten ...



als je geen extra fan plaats heb in de case kan je dus geen fan bij plaatsen hé ...
dus open uw case en check of er een plaats is om een fan ze zetten ...

er is plaats om in te steken, stond op de doos , maar waar zal ik die moeten zetten

Exit

Legacy Member
als er plaats is, vijs die fan daar dan?

als er op moederbord een stekker vrij is voor een fan, sluit je die daar op aan.

eXpLoiT.be

Legacy Member
Op de foto's afgaande:
achterkant van de pc: verticale fan montage - airflow naar buiten
voorkant van de pc: verticale fan montage - airflow naar binnen
zijkant van de pc: verticale fan montage - airflow naar buiten
bovenkant van de pc: horizontale fan montage - airflow naar buiten

Overklokken of niet: een koele case doet meer goed dan kwaad... (hoe deze zomer maar eens uw hdd's in de gaten ;) )

xfxxl

Legacy Member
eXpLoiT.be zei:
Op de foto's afgaande:
achterkant van de pc: verticale fan montage - airflow naar buiten
voorkant van de pc: verticale fan montage - airflow naar binnen
zijkant van de pc: verticale fan montage - airflow naar buiten
bovenkant van de pc: horizontale fan montage - airflow naar buiten

Overklokken of niet: een koele case doet meer goed dan kwaad... (hoe deze zomer maar eens uw hdd's in de gaten ;) )

Misschien dan 2 kopen?

ééntje voor zijkant en ééntje voor bovenkant?

eXpLoiT.be

Legacy Member
ik zou er vooraan eentje plaatsen omdat die dan rechtstreeks je harde schijven koelt (zuigt dus lucht van voorkant en blaast deze over jd hdd's) en één bovenaan omdat deze dan de warme lucht (die in principe stijgt) dan meteen afvoert.

xfxxl

Legacy Member
eXpLoiT.be zei:
ik zou er vooraan eentje plaatsen omdat die dan rechtstreeks je harde schijven koelt (zuigt dus lucht van voorkant en blaast deze over jd hdd's) en één bovenaan omdat deze dan de warme lucht (die in principe stijgt) dan meteen afvoert.



Hmmm dus jij zegt ééntje helemaal van voor bij mijn HDD's en één helemaal bovenaan?

Maar voor de HDD is 120 cm fan groot genoeg e ?

Maar voor bovenaan, is een 120 cm fan groot genoeg of nog groter?

T-T

Legacy Member
idd, 2 is meer dan genoeg voor een goeie airflow, zolang de laagste fan de frisse lucht naar binne blaast (tegen u hdd's), en de fan die hoger zit (aan de achterkant dus) de warme lucht van in u case naar buiten blaast ;)

xfxxl

Legacy Member
T-T zei:
idd, 2 is meer dan genoeg voor een goeie airflow, zolang de laagste fan de frisse lucht naar binne blaast (tegen u hdd's), en de fan die hoger zit (aan de achterkant dus) de warme lucht van in u case naar buiten blaast ;)


ok ok :)


Scythe slip stream 1600 RPM goede keuze ? :)

T-T

Legacy Member
mja ik zie niet in waarom deze niet goed zulle zijn, het lig aan u hoeveel lawaai de fans mogen maken, deze geven ±33dB, dezelfde type maar dan de 1200RPM's maken volgens de site ±24dB, of je kan er natuurlijk altijd een fancontroller tussensteken om de toerental te regelen ;)

sneax

Legacy Member
beste is idd vanvoor onderaan inflow en achterkant bovenaan outflow, best is 120mm fans (zo groot mogelijk) omdat die stiller zijn voor dezelfde windverplaatsing, sluit ze correct aan op het mobo (en niet rechtstreeks aan de voeding)

gebruik dan speedfan om ze traag te doen draaien of ze zelfs te laten uitvallen indien de pc idled en koel is en laat ze harder blazen als de case warmer wordt

sneax

Legacy Member
Ik zou denken outflow maar ik zou dat niet doen. Laat u niet leiden door de tweakers die denken dat veel casefans uw pc sneller maken of beter doen werken. 2 fans zoals in mijn vorige posts beschreven is meer als voldoende.

Het enige wat in een pc nodig is, is een licht briesje. Meer niet, tenzij ge zwaar gaat overclocken en op uw CPU koelingen gaat gebruiken die extreme warmtetransfers kunnen verkrijgen, maar dan zoude hier zulke vragen niet komen stellen.

Exit

Legacy Member
zij en voor is intake
achter en boven is out.

hoewel de zijkant in al uit mag zijn
warmte van rond de cpy/vga eruit of luchtblazen op de vga/cpu die met een fan achteraan/boven er terug uit gaat.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan