MarcelDeNeudt
Legacy Member
Hallo
Mijn eerste post hier, dus ik hoop dat dit de juiste plaats is.
Ik heb gisteren een 2dehands pc gekocht, maar hij maakt veel te veel lawaai. Ik heb ondertussen gevonden dat dit lawaai veroorzaakt wordt door de ventilator van de harde schijven.
Deze hdd's (2x maxtor STM3500 320AS, 500Gb, 7200rpm) zijn opgestapeld in een houder zoals deze:
Jou Jye JJ-2131SS SATA/SAS-backplane - HDD backplane - Conrad Electronic
Hierop staat achteraan een ventilator die alleen dient om de hdd's te koelen, maar deze maakt dus ongeloofelijk veel lawaai.
Naast deze ventilator staat wel een knop high/low en op low draait hij minder snel en maakt hij dus minder lawaai (in dit geval valt alles nog goed mee qua lawaai).
De 2 hdd's moeten dienen om data en games op te zetten, dus geen OS.
Nu was mijn vraag of de hdd's in die houder wel gekoeld moeten worden? (Hoeveel graden kan een harde schijf max. aan?) En of de ventilator dus op een of andere manier mag uitgetrokken worden? Ik ben namelijk geen held op vlak van hardware.
Anders: weet iemand of die knop op low gezet mag worden en of dit veel effect gaat hebben op de temperatuur?
Iets anders wat ik kan bedenken is de 2 hdd's vanboven en vanonder te zetten, met dus 1 plaats ertussen. Maar dit gaat natuurlijk niet gaan als er nog een harde schijf zou bijkomen. Gaat dit ook effect hebben?
Btw: weet iemand waar die knopjes/lampjes voor dienen aan de voorkant rechts?
Alvast bedankt
Mijn eerste post hier, dus ik hoop dat dit de juiste plaats is.
Ik heb gisteren een 2dehands pc gekocht, maar hij maakt veel te veel lawaai. Ik heb ondertussen gevonden dat dit lawaai veroorzaakt wordt door de ventilator van de harde schijven.
Deze hdd's (2x maxtor STM3500 320AS, 500Gb, 7200rpm) zijn opgestapeld in een houder zoals deze:
Jou Jye JJ-2131SS SATA/SAS-backplane - HDD backplane - Conrad Electronic
Hierop staat achteraan een ventilator die alleen dient om de hdd's te koelen, maar deze maakt dus ongeloofelijk veel lawaai.
Naast deze ventilator staat wel een knop high/low en op low draait hij minder snel en maakt hij dus minder lawaai (in dit geval valt alles nog goed mee qua lawaai).
De 2 hdd's moeten dienen om data en games op te zetten, dus geen OS.
Nu was mijn vraag of de hdd's in die houder wel gekoeld moeten worden? (Hoeveel graden kan een harde schijf max. aan?) En of de ventilator dus op een of andere manier mag uitgetrokken worden? Ik ben namelijk geen held op vlak van hardware.
Anders: weet iemand of die knop op low gezet mag worden en of dit veel effect gaat hebben op de temperatuur?
Iets anders wat ik kan bedenken is de 2 hdd's vanboven en vanonder te zetten, met dus 1 plaats ertussen. Maar dit gaat natuurlijk niet gaan als er nog een harde schijf zou bijkomen. Gaat dit ook effect hebben?
Btw: weet iemand waar die knopjes/lampjes voor dienen aan de voorkant rechts?
Alvast bedankt