Archief - Koeling harde schijven

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MarcelDeNeudt

Legacy Member
Hallo

Mijn eerste post hier, dus ik hoop dat dit de juiste plaats is.

Ik heb gisteren een 2dehands pc gekocht, maar hij maakt veel te veel lawaai. Ik heb ondertussen gevonden dat dit lawaai veroorzaakt wordt door de ventilator van de harde schijven.

Deze hdd's (2x maxtor STM3500 320AS, 500Gb, 7200rpm) zijn opgestapeld in een houder zoals deze:

Jou Jye JJ-2131SS SATA/SAS-backplane - HDD backplane - Conrad Electronic

Hierop staat achteraan een ventilator die alleen dient om de hdd's te koelen, maar deze maakt dus ongeloofelijk veel lawaai.

Naast deze ventilator staat wel een knop high/low en op low draait hij minder snel en maakt hij dus minder lawaai (in dit geval valt alles nog goed mee qua lawaai).

De 2 hdd's moeten dienen om data en games op te zetten, dus geen OS.

Nu was mijn vraag of de hdd's in die houder wel gekoeld moeten worden? (Hoeveel graden kan een harde schijf max. aan?) En of de ventilator dus op een of andere manier mag uitgetrokken worden? Ik ben namelijk geen held op vlak van hardware.

Anders: weet iemand of die knop op low gezet mag worden en of dit veel effect gaat hebben op de temperatuur?

Iets anders wat ik kan bedenken is de 2 hdd's vanboven en vanonder te zetten, met dus 1 plaats ertussen. Maar dit gaat natuurlijk niet gaan als er nog een harde schijf zou bijkomen. Gaat dit ook effect hebben?

Btw: weet iemand waar die knopjes/lampjes voor dienen aan de voorkant rechts?

Alvast bedankt

Yvezzke

Legacy Member
Best toch koelen, die HD's.
Qua temps heb ik geen idee hoe hoog die mogen gaan, de mijne varieren rond de 30° en heb nog nooit probs gehad.
Kunt ge eventueel die fan vervangen? Tzou kunnen zijn dat de bearings mss versleten zijn.
Kheb overlaatst zelf een fan in men case moeten vervangen omwille van dit probleem.

MarcelDeNeudt

Legacy Member
Hmm, die fan vervangen is moeilijk denk ik, want die zit vast in die houder. En daarom denk ik dat zo'n fan ook moeilijk te vinden is: ze gaan eerder gewoon zo'n nieuwe houder verkopen.

Nu, ik ga waarschijnlijk eens proberen om de knop op low te zetten en de 2 hdd's vanboven en vanonder te zetten, met een lege ertussen. Dan ga ik regelmatig kijken met een programmake wat de temperaturen zijn (de hdd van mijn laptop is rond de 40°, dus daar rond zal wel geen problemen geven vermoed ik?)

Ik heb gezien dat SpeedFan zo een programmake is, maar is er misschien een beter (wel gratis) alternatief?

mdgf

Legacy Member
Speccy om de temps te checken, anders HWmonitor.

Maareh ik heb nog nooit meegemaakt dat hdd's te warm werden zonder extra koeling, gewoon dat koeldingetje wegdoen en eventueel 1 case fan steken vanvoren als intake (zodat die op de hdd's blaast) mocht er daar nog geen zitten.

Exit

Legacy Member
mogen/kunnen tot 60°+ gaan

liefst blijven ze koeler.
als de rest van de case voldoende voorzien is van luchtstroom is koeling apart op de hdd niet nodig.

fan's in een houder zijn meestal ook gewoon standaard fans die erin klikken
80, 90, 120mm

MarcelDeNeudt

Legacy Member
Ok, bedankt allemaal.

Ik ga het voorlopig zo houden als nu: de hdd's worden niet extreem warm (max 40 graden).

Misschien vervang ik na verloop van tijd de fan in de houder dan gewoon.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan