Archief - Maximaal benutten simpele laptop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jonas.db

Legacy Member
Hallo iedereen

Ik hoop dat dit bericht in het juiste forum staat, het is immers mijn eerste post hier :)

Ik heb een simpele laptop (5 jaar oud) met 512mb RAM-geheugen, een Pentium M-processor van 1,4 Ghz en draai Windows 7 Starter. Internetten, Office en een filmpje bekijken gaat vlot.

Nu wil ik Football Manager spelen, dat niet zozeer grafisch geheugen nodig heeft maar vooral RAM. Het draait op deze laptop, maar wel traag en met een wachttijd van enkele seconden tussen elke klik ingame.

Hebben jullie tips om hier toch het maximale uit te halen? Ik dacht eerder aan het aanpassen van Windows pagefile, of readyboost... En zal dit werkelijk helpen? Alle tips zijn allemaal welkom. Een nieuwe laptop kopen is geen oplossing :p

Ik had ook gedacht aan een dual boot met Windows XP en waar ik dan alleen Football Manager installeer.

Alvast bedankt!

Groetjes Jonas

mdgf

Legacy Member
W7 op een 5 jaar oude laptop met 512mb ram installeren lijkt me sowieso al geen super idee.

Wordt je geheugen helemaal gebruikt wanneer het spel aanstaat (er wordt dus ook overgeschakeld op virtueel geheugen/pagefile/swap,... hoe je het ook noemt)?

Wat voor grafische kaart zit daarin, want voor games zal dat veeleer de beperkende factor zijn ipv het geheugen.

Basil Fawlty

Legacy Member
Een laptop met die specificaties kan nog een tijdje mee mits wat aanpassingen. Ik zou er om te beginnen gewoon Windows XP opzetten. Dat gaat al veel schelen qua geheugengebruik.

En anders zoek je tweedehands wat latjes DDR/DDR2 geheugen, naargelang wat jouw laptop heeft. Ik heb een vergelijkbare laptop een upgrade gegeven van 1GB naar 2GB RAM (de maximum), en daar draaide Windows 7 nog verrassend vlot op. Uiteindelijk toch terug naar Windows XP gegaan, omdat Windows 7 iets meer CPU verbruik opleverde, en daardoor de ventilator om de paar seconden aansloeg. Onder XP had ik dat niet :)

jonas.db

Legacy Member
mdgf zei:
W7 op een 5 jaar oude laptop met 512mb ram installeren lijkt me sowieso al geen super idee.

Wordt je geheugen helemaal gebruikt wanneer het spel aanstaat (er wordt dus ook overgeschakeld op virtueel geheugen/pagefile/swap,... hoe je het ook noemt)?

Wat voor grafische kaart zit daarin, want voor games zal dat veeleer de beperkende factor zijn ipv het geheugen.

Gewoon (zakelijk) gebruik onder Windows 7 gaat anders wel opvallend vlot. Fysiek geheugen staat constant op 97% als Football Manager aanstaat inderdaad.

Basil Fawlty zei:
Een laptop met die specificaties kan nog een tijdje mee mits wat aanpassingen. Ik zou er om te beginnen gewoon Windows XP opzetten. Dat gaat al veel schelen qua geheugengebruik.

En anders zoek je tweedehands wat latjes DDR/DDR2 geheugen, naargelang wat jouw laptop heeft. Ik heb een vergelijkbare laptop een upgrade gegeven van 1GB naar 2GB RAM (de maximum), en daar draaide Windows 7 nog verrassend vlot op. Uiteindelijk toch terug naar Windows XP gegaan, omdat Windows 7 iets meer CPU verbruik opleverde, en daardoor de ventilator om de paar seconden aansloeg. Onder XP had ik dat niet :)

Denk niet dat ik het kan uitbreiden, er zitten maar 2 RAM-slots waar al zo 2 kleine latjes inzitten :)

Basil Fawlty

Legacy Member
Dan moet je die gewoon vervangen hé ;) Dat heb ik ook gedaan. Twee latjes van 512MB eruit, en twee van 1GB erin.

sneax

Legacy Member
Ik zou er niet windows xp opzetten. WIndows 7 is veel beter, het verbruikt wat meer ram maar dat is alles.

Dus hebde 2 oplossingen: readyboost (supersnelle stick van 4gig zal uw pc volledig doen herleven) OF ge vervangt de 2 ramlatten, dit is de beste oplossingen maar ze kan ook kostelijk worden afhankelijk van welk ram het is.

Exit

Legacy Member
zullen 2 vn 256 in zitten als je totaal 512 hebt (tenzij er deel naar videokaart is gegaan)
1 van 1GB in de plaats steken of 2x 512 of 2x1gb

jonas.db

Legacy Member
Merci gasten voor de antwoorden! Zal voor nieuwe RAM kijken!

freshcloak

Legacy Member
Naast hardware oplossingen zie ik er ook één in de software.
Je hebt namelijk programma's die bepaalde services op je pc tijdelijk uitschakelen, zodat je minder geheugen verbruikt en een fps verhoging zal zien.

Probeer eens GameBooster, een programma waarmee je met een klik op de knop "boost" je pc simpelweg sneller maakt doordat het services uitschakelt.
Ik zeg niet dat het een definitieve oplossing is, want meer ram heb je sowieso nodig, maar het zal in elk geval een verbetering opleveren.

Succes he :) !

sneax

Legacy Member
Ik zou bovenstaande reply eigenlijk NIET uitproberen. Ik ben een beetje tegen al dat soort programma's.

Services die idlen worden opgslaan in ram (dat probleem gaat ge oplossen), verder gebruiken ze geen CPU. Start ge een game of een zwaar programma, dan wordt dat ram nr de hd geswapped, die belasten uw pc helemaal niet.

Wat ge wel krijgt is mogelijk vreemde errors, of games waarin bepaalde functies niet werken, en het zijn vaak de mensen die nog in die 'tweakfase' zitten en zich laten doen door de marketing van al die programma's die zulke problemen hebben.

Jan - Wallabie

Legacy Member
dual boot met windows xp en eventueel extra geheugen, lijkt mij de beste oplossing.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan