Archief - Netwerkshare soms niet beschikbaar?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mattyh88

Legacy Member
In mijn thuisnetwerk is er een server met enkele shared folders. Nu kan ik deze via mijn laptop soms wel en soms niet ophalen. Waaraan kan dit liggen? Vroeger werkte dit altijd.

Bedankt.

Exit

Legacy Member
zie je ze altijd maar kan je er niet in of vind je de server soms niet?

heb je een router (of telenet modem/router combi)?

cooLopke

Legacy Member
Controleer eens of je onlangs een nieuwe firewall hebt geinstalleerd die dit blokkeert?

mattyh88

Legacy Member
Ik heb een netwerklocatie toegevoegd op het "deze computer" scherm (met de verwijzing naar een shared folder op m'n server).

Als ik die wil openen gaat het soms wel en soms niet. Via windows + R en dan \\server krijg ik ook geen toegang. (soms wel)

Het rare is wel, als ik eens remote desktop open en dan die netwerklocatie nogmaals probeer te openen, het dan wel weer werkt.

Mijn huidige opstelling is:
Telenet router -> switch (beneden) -> switch (boven) -> server

Laptop is draadloos aangesloten op de Telenet router

cooLopke

Legacy Member
Je kan ook een netwerkschijf aanmaken met het commando:

net use X: \\server\sharedfolder

X: is de naam van de schijf.

Zeer vreemd dat het soms werkt en dan weer niet. Enige probleem dat ik kan vaststellen is dat de firewall op de server af en toe je samba blokkeert. Zorg er anders eens voor dat je expliciet op de firewall poort TCP 445 opent.

Grtz

mattyh88

Legacy Member
Ik heb eens de firewall volledig afgezet van de server. Ik begin te denken dat het aan de laptop ligt. Want met mijn htpc kan ik altijd perfect verbinding maken met de server

cooLopke

Legacy Member
Als je ZA (ZoneAlarm) hebt geïnstalleerd controleert hij idd ook uitgaande connecties. Sommige andere firewalls doen dit ook. Voeg het IP van je server eens toe aan de trusted zone.

mattyh88

Legacy Member
Ja

//edit: als ik eens ping van mijn laptop naar de server, kan ik de share ook weer openen.
Echt iets raars .. pfft ..

//edit2: zou misschien kunnen liggen aan het feit dat ik draadloos verbind met het netwerk. Net eens de kabel in de laptop gestoken.
Netwerkshare kon niet geopend worden vooraleer ik op de wired connectie zat. Kabel zit erin en de netwerkshare gaat direct open. Binnen een half uur nog eens proberen.

//edit3: ben bijna zeker dat het ligt aan de draadloze connectie, alhoewel die wel uitstekende connectie geeft ... bij het pingen krijg ik ook altijd antwoord van de server .. maar het openen van de netwerkshare geeft toch problemen ... hmm ...

//edi 4: opgelost! (tot nu toe toch :p). Heb eens een shortcut naar de server geplaatst (op mijn bureaublad) via het IP adres (ipv de naam van de computer "server") en tot nu toe gaat hij altijd open. :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan