Archief - Nieuwe telenet modem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

menace2070

Legacy Member
Hey, weet niet of het hier juist staat maar kom :)

Ik hbe vernomen dat je bij telenet nu een nieuwe modem opgedrongen krijgt als je nieuwe klant wordt...van wat ik begrepen heb is dat het een modem/router/AP in 1 is.

Zoals gewoonlijk wist de klantendienst mij niet veel info te geven.
Mijn vraag is :

Vroeger was de installatie als volgt

Modem-->Switch van telenet-->internet naar pc/router etc...
-->Netwerkkabel Digitale TV


Van wat ik begrepen heb is het nu:

Modem/router telenet --> kabel internet met private address: 192.168 etc
--> kabel digicorder
dus vertrekken er nu uit de modem 2 UTP kabels?

Klopt dit? want zo ja ben ik goed in de zak gezet...

Swagger

Legacy Member
vroeger was het van de modem naar een switch,
en vandaaruit naar uwe digibox of corder,
en ook ne kabel naar ne router of pc

maw voor digibox moest ge rechtstreeks op de modem zitten,
ge kon die niet op router zetten

Daedie

Legacy Member
Dat lijkt te kloppen, al zijn uw schema's niet zo duidelijk. maar indien ge zowel uw pc als uw digibox wired hebt, hebt ge idd 2 utp kabels die uit uw modem komen.

Welk probleem hebt ge hier precies mee? Modem in de kelder en switch ergens anders (met 1 kabel door de muur) oid?

Swagger

Legacy Member
nu zit er gewoon een switchke in de modem ingebouwd,
maar in de essentie is er dus niets veranderd tov vroeger

menace2070

Legacy Member
ik heb in mijn nieuwe woning idd de modem(kabel toch) in de berging van daaruit vertrekt er een coax naar de salon(voor kabeltv dus) ik heb geen netwerkkabels, geen probleem dacht ik.

Ik zou gewoon een powerline/lan in de berging steken, daar de utp in, dan in de salon nog zo'n adapter waar de utp uitkomt, daar in de switch en van daar naar mijn bureau(kamer naast salon) en naar de digicorder. maar nu zou ik al 2 powerlans nodig hebben dan... ftw

en ik heb geen boodschap aan een router/ap die ik enkel via de telenet site kan managen aangezien ik een watchguard heb staan waar 5 ipsec tunnels op toekomen, ik heb echt geen zin in extra NAT lagen etc...

en idd mijn schema was flut :D ze waren schoon, maar eens gepost verandert alles van plaats :d

Exit

Legacy Member
2 powerlans heb je altijd nodig, begin en einde.

je kan dan op die powerlan een switch zetten
aan dat gedeelte verandert er totaal niets, de dogoboxen gaan gewoon AAN die router, er zit een mac forward in die de digiboxen doorlaat om een 10.10.x.x adres te krijgen

of beetje afwachten, mogelijks is er deze week een update die de router functie uitzet zodat het een modem met switch wordt (zoals ervoor)

Burny

Legacy Member
Swagger zei:
nu zit er gewoon een switchke in de modem ingebouwd,
maar in de essentie is er dus niets veranderd tov vroeger

Eigenlijk is er veel, en fundamenteel veranderd. Er zit namelijk niet alleen een switch bij in de die nieuwe modem-wifi-router, maar ook een router met een NAT die je niet kan uitschakelen.
Dit houdt in dat je verplicht bent te leven met een dubbele NAT en geen publiek adres op je eigen router als je die zou willen gebruiken.

Gelukkig kan je ook een modem-only bekomen, net zoals vroeger.

menace2070

Legacy Member
ok het is hier niet duidelijk wat ik bedoel denk ik...
maar whatever, als ik een gewone modem kan scoren ben ik al blij!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan