Archief - PC kortsluiting ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Metteh

Legacy Member
Even de situatie schetsen.

Ik heb hier een stroomblok liggen met een overspanningsbeveiliging en 2 groepen van 4 stekkers die je per groep kan aanzetten op met de 2 knoppen. Maar groep 1 moet altijd aanstaan anders kan je groep 2 niet aanzetten.

Nu maakte dat ding soms kortsluiting als ik gewoon de knop aanzetten. Maar ik liet groep 2 altijd aanstaan en deed duwde altijd groep 1 op zodat beide groepen altijd aangingen, omdat ik toch alle stekkers altijd nodig heb.

Nu de laatste 3 weken in poging om te zoeken of het de stekkerdoos is of een apparaat is dat kortsluiting maakt heb ik wat apparaten in groepen gestoken, om te zien wanneer het korstluiting maakte.

nu in de week stak ik groep 1 aan waar alleen mn ps3 instak, alles inorde. Maar toen ik groep 2 aanstak, kortsluiting. Dan heb ik mijn pc en een Dlink switch ook bij in groep 1 gestoken. En vandaag weeral kortsluiting. Aangezien het onwaarschijnlijk lijkt dat een Dlink kortsluiting kan maken:unsure:. gok ik dat het mijn pc is.

Nu die stekkerdoos is nog al eens uitgevallen geweest maar nooit zo sporadisch als nu, nu valt hij echt om de 4 dagen uit (alleen bij het aanzetten ook).

Nu zit er bij mij ook de schrik in dat dit door mijn pc komt, maar heb pas een nieuwe voeding gestoken een Corsair Professional Series HX850W. Maar kan een pc eigenlijk korsluiting maken zonder dat je heb effectief aanzet ?

ik heb nu blijkbaar ook last van coil whine van mijn moederbord (https://www.beyondgaming.be/archive/hardware.21/licht-irritant-geluid-update.784012) en kan dat hier iets ook mee te maken hebben ? want als je de stroom aanzet krijg je Mobo toch ook stroom want dat gaat er toch een ledje branden ?

heb de voltages gechecked met SIW maar daar staat alles zoals het hoort denk ik.

of misschien toch eerst de stekkerdoos is vervangen ?

Exit

Legacy Member
hoe weet je dat het kortsluiting is?

kan ook piekstroom zijn die te hoog is voor de zekering die eruit gaat of verlies naar de aardingspin zodat verliesstroom uitgaat

valt de zekering van de blok uit of van zekeringskast?
indien de blok, zal het eerder 'piekstroom' zijn ipv kortsluiting of verlies

Metteh

Legacy Member
Exit zei:
hoe weet je dat het kortsluiting is?

kan ook piekstroom zijn die te hoog is voor de zekering die eruit gaat of verlies naar de aardingspin zodat verliesstroom uitgaat

valt de zekering van de blok uit of van zekeringskast?
indien de blok, zal het eerder 'piekstroom' zijn ipv kortsluiting of verlies

nee alleen de ene zekering van 'de boven' valt uit.

En wat kan je aan piekstroom doen ? Ik heb ook soms gemerkt dat als ik de stroomblok aanzet, precies een zekering hoor springen in de kast maar der gebeurd niks dan.

Wij zijn nu is aan het denken geweest hier wat het zou kunnen zijn, en denken der juist aan dat er vroeger ook veel lampen kapot sprongen hier, en toen heeft iemand ook eens gezegd dat we piekstroom hadden. En mn ma was toen naar luminus gegaan en die hadden der is goed mee gelachen en gezegd dat ze betere lampen moest kopen.

Maar der is hier ook al een hele tijd dat de microgolfoven af en toe uitvalt, kan dat daar dan ook mee te maken hebben ?

*update*

Nu een andere stekkerblok op een ander stopcontact aangesloten (wel op dezelfde lijn als hierboven). Mijn pc eraan gehangen, eerste de stekkerblok van hierboven met de 2 groepen opgezet, alles perfect. Dan de stekkerblok aangezet waar mijn pc op hing, en ik hoor precies het geluid van een zekering die afspringt van de zekeringskast onder. :(. Nu heb ik er een ander apparaat aan gehangen is zien of hij dat geluid nog maakt.

Maar hoe kan een pc dit veroorzaken terwijl ik de pc nog niet eens aanzet ? Pas een nieuwe voeding, bij de vorige gebeurde het ook wel maar niet zo vaak als nu.

to be continued....

Exit

Legacy Member
van zodra een pc in stopcontact zit wordt de voeding al onderspanning/stroom gezet, ook al staat deze niet aan.

een piekstroom of piekspanning kan door andere toestellen veroorzaakt worden (in of uit schakelen, bvb tl- lampen ook)

het kan de stekker blok zelf ook zijn, moet die eens gemeten worden of geopent.

Metteh

Legacy Member
Mja ben er nu 90% zeker van dat het mijn pc is.

1) stekkerdoos 1, pc steek in groep 2, zet groep 1 aan, werkt. zet groep 2 aan zekering springt.
2) stekkerdoos 1, pc in groep 1, samen met dlink switch, zet groep 1 aan, zekering sprint.
3) stekkerdoos 2, ander stopcontact, alleen pc op aangesloten, met aanzetten van stekkerdoos knop hoor ik de hele tijd de zekeringkast onder maar de zekering springt niet.
4) steek pc terug in stekkerdoos 1 groep 1, zet deze aan zelfde geluid als bij punt3.

Kan een andere zaak dan de voeding voor deze piekstroom zorgen ? Want mijn gedacht is dat bij mijn vorige voeding & graka het ook af en toe gebeurde maar alleen niet zo vaak.

Anders bouw ik terug mijn oude voeding & graka om te testen of het dan ook gebeurd.

Exit

Legacy Member
een voeding (of andere toestellen) kunnen ff een piekvermogen/stroom trekken uit het net
als de zekering dat niet aankan zal deze springen

Metteh

Legacy Member
Exit zei:
een voeding (of andere toestellen) kunnen ff een piekvermogen/stroom trekken uit het net
als de zekering dat niet aankan zal deze springen

Maar het kan ook zijn dat er piekstroom op de lijn zit en de voeding er gevoelig aan is ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan