Archief - PC start niet op

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nutcracker

Legacy Member
Zoals de titel al vermeld start men PC niet meer op.
Er gebeurd volledig niets. Dus mijn eerste is was dat de voeding het begeven had, maar op het moederbord brand wel nog het groene lichtje, wat me dan weer vreemd lijkt mocht de voeding niet meer werken.
Iemand enig idee wat er juist scheelt?
Heb geen reserve voeding liggen om dit even uit te testen.

Zal zometeen ff de specs opzoeken en erbij posten.
Specs:Intel Pentium 3Ghz processor
P5K motherboard
4 gig RAM
ATI HD 5670 1gig

Basil Fawlty

Legacy Member
Dat groene lampje geeft alleen aan dat het moederbord stroom krijgt in de "uit" stand. Deze stroom wordt meestal door een apart circuitje voorzien. Het zou dus kunnen dat je voeding defect is, maar het 5VSB circuit nog werkt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.

Het eerste wat je moet nagaan is alle kabels goed nakijken. Check dat alles goed vast zit. Als dat niet helpt, kan je misschien je BIOS eens resetten met behulp van het jumpertje op het moederbord (maar als de PC echt niks doet, dus ook geen ventilators en zo, dan gaat dat wellicht weinig helpen).

Verder kan je ook eens proberen op te starten met zo weinig mogelijk apparaten en zien of je beeld of een andere reactie krijgt. Hiermee bedoel ik: opstarten met één reepje geheugen, geen harde schijf, geen dvd lezer, zo weinig mogelijk USB apparaten, enz.

Nutcracker

Legacy Member
Alle Kabels gecheckt -> geen reactie van de PC
Bios gereset -> geen reactie
Opstarten zonder USB-apparaten en hardeschijf, DVD etc. -> geen reactie

Best iemand zoeken die een reserve voeding heeft om deze even te vervangen en te testen dan?
Iemand zei me ook dat het aan/uitknopje kapot kon zijn, enige manier om dit te testen?

Basil Fawlty

Legacy Member
Het knopje kan je testen door te kijken naar waar het kabeltje van die knop gaat. Normaal is die aangesloten op twee pinnetjes. Als je deze twee pinnetjes heel even verbindt met een schroevendraaier of een paperclip, dan geef je het signaal om te starten (alsof je de knop induwt). Wel oppassen dat je niets anders raakt!

Oh ja, ik heb slechte ervaringen met die P5K borden. Die durven wel eens plotseling dood te gaan. Maar reservevoeding proberen kan nooit kwaad.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan