Archief - Pc traag na install ssd

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mystery-liner

Legacy Member
Kan iemand raad geven wat ik precies verkeerd doe?

Begin deze week heb ik mijn pc vernieuwd door een ssd aan te schaffen en om hierop win7 x64 te installeren. (Ocz vertex2 120gb)

Mijn Pc bevat:
i7 940
6gb ram
Geforce 570
Hoop hdd's

Ik installeerde de ssd deed een boot vanaf win 7 dvd,
Fresh install, drivers, update... Enz.

Nu merk ik dat alles vast loopt wanneer ik ga multi tasken.
Vb.
-.rar van 600mb aan het unzippen
-Browser was aan het downloaden (iTunes, winamp, sonos)
-Openen van een programma

Alles liep vanaf toen zeeeer traag,
-downloads (meer dan 10sec. Om 0,1mb bij te komen)
-Programma of verkenner stopte gewoon
-En wisselen tussen verkenner of browser duurt 7à10sec.

Voorheen (met gewone hdd) ging dit perfect of kon ik zelfs meer
-meerdere .rar unzippen
-downloaden
-muziek spelen
-film door dvd shrink halen
...
:help: plz

Metteh

Legacy Member
Mja kheb nog nie veel ervaring met SSD's maar zou de snelheid is testen met HDtune ofzo eerste plaats zou ik toch bekijken of de SSD niet defect is aangezien je ervoor nooit problemen had.

Extrizyo

Legacy Member
staat je pc op ahci? is trim enabled in windows en in de ssd? staat je ssd als 1e boot option? zijn allemaal dingen waar ge rekening moet mee houden

mystery-liner

Legacy Member
Thx,
@Darkrai61: denk dat je eerste punt al direct de oplossing gaat zijn ( morgen thuis even checken)
trim enabled ben ik ook niet zeker.
boot staat wel als 1e

heb je verder nog tips of ergens een goede tutorial gevonden hoe ik alles optimalizeer
en user files enz. kan instellen op HDD terwijl de rest op SSD staat.

mystery-liner

Legacy Member
Vandaag ahci geactiveerd, alles opnieuw geïnstalleerd en bij eerste testen lijkt het probleem inderdaad opgelost.

Thx mavrick
Er staan enkele goede tips in maar ook veel dingen die hier aangeraden worden die volgens andere bronnen weer afgeraden worden, of visa versa,

Maar ja, dat zal typisch Microsoft zijn, Laat de klanten maar prutsen en dat ze het maar zelf uitzoeken.

Rider

Legacy Member
Ja die AHCI is een serieuze instinker...thank Jah dat die bij mij standaard aan stond in de bios zodat ik niet opniew moest installen.

Dawg (oi22)

Legacy Member
Tegenwoordig kan je dat makkelijk aanpassen in de registry zonder herinstallatie hoor.

Musk

Legacy Member
Idd, als je kijkt tussen de posts van Vorda ergens staat er wel een uitleg hoe je dat doet.

Ik heb dat toen in 2 minuten gedaan zonder probs :)

mystery-liner

Legacy Member
Aanpassen van registry gebeurde zelfs automatisch bij eerst volgende boot maar er was al een en ander misgegaan met omzetten van userfiles van de ssd naar hdd.
Dus begon ik maar vanaf het begin opnieuw.
...
Aaahh nu alleen iTunes nog terug zien te krijgen zodat mijn iPhone niet Gewist moet worden om hem terug aan iTunes te koppelen.
Op naar forum/ software. Thx voor de hulp

RBMK

Legacy Member
Hey beste mensen. Ik ben eigenlijk ook van plan om mijn comp te upgraden met zo'n SSD schijf en Windows 7. Indertijd mijn Windows Vista overgezet van mijn 40Gb raptor schijfje naar mijn standaard schijf wegens plaatsgebrek en sinds ik dat heb gedaan loopt mijn comp merkelijk trager. Ik krijg ook meer en meer problemen met grote games als AoC.

Naar ik heb vernomen zou mijn systeem héél wat sneller en vlotter moeten draaien en opstarten mits ik eindelijk de overstap maak van die stomme Windows Vista naar 7 en een SSD schijf installeer.

Nu staan er hier al héél wat nuttige zaken vermeld voor in de nabije toekomst maar ik heb toch nog een paar vraagjes die ik hier zou willen stellen.

Zou ik 2 apparte SSD's kopen? Eéntje voor mijn besturingssysteem en ééntje voor andere data waaronder bv. games, enz. ? Of één SSD voor alles en gewoon splitsen in partities?

Bij bovenstaande hoort nog een vraag. Ik heb gelezen dat je zowel Flash SSD's hebt en DRAM SSD's en er is mij gezegd dat eerstgenoemde beter is als opstartschijf en de laatste als opslagplaats voor alle andere applicaties, software en games. Is dit waar?

Iemand die wat meer verduidelijking kan brengen aub? Het is allemaal nogal nieuw voor mij. Ik wil gewoon iets meer info voor ik tot bestellen over ga.

Alvast heel erg bedankt. :)

mystery-liner

Legacy Member
Flash SSD vs DRAM SSD:
Flash: hoger capaciteit (700GB)
hogere latency (200)
minder IOPs (500)
dus geeft een lagere kost per GB (100)
maar hogere kost per IOPs (140)

DRAM: lagere capaciteit (250)
lage latency (3)
meer IOPS(200 000)
dus geeft een hoge kost per GB (400)
maar lage kost per IOPs (0.5)


zelf heb ik programma's zoals photoshop op SSD staan
muziek enz. op HDD

verder staat hier een discussie over opslaan op SSD of HDD
en staat halverwege iets van het maken van Hard Directory Link naar een HDD, misschien dat je daar wijzer uit word?
Installing games to a different hard drive? - Steam Users' Forums

Zelf heb ik COD Black Ops op SSD staan
en Medal of honor op HDD

en bij beide games zie ik snellere laadtijden sinds ik windows op SSD heb staan.

RBMK

Legacy Member
Bedankt mystery-liner voor deze verduidelijking. :)

Ik ga gewoon voor een DRAM SSD. Ik heb er al eentje in het oog. Het zal mij wel een 500 euro kosten maar ik heb het er voor over. :) Daar ga ik mijn nieuwe Windows 7 op plaatsen en enkel de paar zaken die echt heel belangrijk zijn en een snelle schijf nodig hebben zoals mijn AoC data. Ik ga mijn andere schijven laten zitten en daarop alle andere zaken installeren zoals mijn iTunes en bijhorende bibliotheek bv.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan