Archief - Phase changing

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Orchidius

Legacy Member
Hey allemaal,

Ik ben met een ideetje aan het spelen voor een nieuw pc'tje in een mooie gemodde case. Ik merkte op mijn werk in de horeca opeens op dat de manier van bier koelen in een tapkast wel goed ineen zat, en kreeg de geniale (zotte) ingeving om misschien eens te kijken of het mogelijk was om dezelfde (tap-)hardware te verplaatsen in een pc toepassing en de koelvloeistof van een waterkoelingssysteem hierdoor te jagen en zo af te koelen.

Die bal begon te rollen, en na een topicje hierover in het vrijetijdsforum hier stelde er een forummember voor om zijn "oude" phase-changing unit van VapoChill over te nemen gezien dit hetzelfde principe hanteert maar op alle andere vlakken beter uitkomt.

Zijn er hier onder jullie die hiermee ervaring hebben? Waar moet ik op letten? Zijn er gevaren aan verbonden? Is het mogelijk om voor zo'n units nog connectiestukken te vinden voor nieuwere CPU's? (het is een model van 2005)

Ik ben zelf totaal nieuw in de het overclocken, maar zou hiervoor zeker hulp zoeken bij iemand die weet wat hij doet. Daaraan beginnen prutsen riskeer ik niet.

morfer

Legacy Member
Wel 1 ding waar je wss al niet aan gedacht hebt = Condens wanneer je onderdelen kouder maakt dan omgeving is krijg je condens op uw onderdelen, me andere woorden ALLES moet geïsoleerd worden + Ik kan mis zijn maar volgens mij Sprayen ze alle onderdelen in met een coating om het vocht tegen te houden..

Toch iets om 2x over na te denken vrees ik :p

Zeker wanneer je nieuw bent in OC kan je best beginnen aan 0 :D

Joeshoe

Legacy Member
Om eerlijk te zijn lijkt mij het da echt ni waard. Ge kunt uwe pc perfect koelen met simpele omgevingslucht, waarom zoude er dan een volledige koelinstallatie aan hangen?

Nu bon, zo'n tapinstallatie is in feite gewoon een grote bak water die gekoeld wordt. Het bier wordt dan door dit water geleid en wordt zo gekoeld. Net zoals de koelvloeistof van uw waterkoeling langs uw componenten geleid wordt. Althans, de 'draagbare' varianten. Hoe de tapinstallatie in cafés werkt weet ik niet, maar ik vermoed dat het ongeveer op een gelijkaardige manier is.

Als ge op 1 of andere manier uw koelvloeistof uit uw waterkoeling mooi door die bak water geleid krijgt is het eigenlijk al in orde. Natuurlijk moet ge dat daar in laten circuleren hé, na 1 second in da water gaat uw koelvloeistof niet koud zijn.

Maar ik denk dat ge u compleet mispakt aan de omvang van zo'n tapinstallatie. Dat zuipt massas elektriciteit, geeft enorm veel warmte af en maakt enorm veel lawaai.
Zeker dat ge zoiets in uw kamer wilt hebben?

Ik zou gewoon bij de standaard waterkoeling blijven, daarmee gaat uw systeem zeker al niet overhitten en dat is eigenlijk het enige dat ge nodig hebt.

Jort-

Legacy Member
JoeCatshoe zei:
Om eerlijk te zijn lijkt mij het da echt ni waard. Ge kunt uwe pc perfect koelen met simpele omgevingslucht, waarom zoude er dan een volledige koelinstallatie aan hangen?

Nu bon, zo'n tapinstallatie is in feite gewoon een grote bak water die gekoeld wordt. Het bier wordt dan door dit water geleid en wordt zo gekoeld. Net zoals de koelvloeistof van uw waterkoeling langs uw componenten geleid wordt. Althans, de 'draagbare' varianten. Hoe de tapinstallatie in cafés werkt weet ik niet, maar ik vermoed dat het ongeveer op een gelijkaardige manier is.

Als ge op 1 of andere manier uw koelvloeistof uit uw waterkoeling mooi door die bak water geleid krijgt is het eigenlijk al in orde. Natuurlijk moet ge dat daar in laten circuleren hé, na 1 second in da water gaat uw koelvloeistof niet koud zijn.

Maar ik denk dat ge u compleet mispakt aan de omvang van zo'n tapinstallatie. Dat zuipt massas elektriciteit, geeft enorm veel warmte af en maakt enorm veel lawaai.
Zeker dat ge zoiets in uw kamer wilt hebben?

Ik zou gewoon bij de standaard waterkoeling blijven, daarmee gaat uw systeem zeker al niet overhitten en dat is eigenlijk het enige dat ge nodig hebt.

als die kerel nu is iets anders wil proberen wa is dan het probleem mss ?
als je niet weet over wat je bezig bent kunde best ff wa opzoekingswerk doen voor al eer ge de slimme gaat uithangen.

@ threadstarten: if you need info, let me know :)

grtz

nigel555

Legacy Member
Zoals Jort zegt als hij dit zoekt wie zijn wij om daarover te oordelen.

Enfin ik ben pro phase change en je kan deze zeker inbouwen in een behuizingen. En 24/7een phase change gebruiken als koeling. Met prachtige resultaten.

Isoleren is wel de boodschap tegen condens maar in principe is het helemaal geen probleem :)e

Orchidius

Legacy Member
Om eerlijk te zijn lijkt mij het da echt ni waard. Ge kunt uwe pc perfect koelen met simpele omgevingslucht, waarom zoude er dan een volledige koelinstallatie aan hangen?

Nu bon, zo'n tapinstallatie is in feite gewoon een grote bak water die gekoeld wordt. Het bier wordt dan door dit water geleid en wordt zo gekoeld. Net zoals de koelvloeistof van uw waterkoeling langs uw componenten geleid wordt. Althans, de 'draagbare' varianten. Hoe de tapinstallatie in cafés werkt weet ik niet, maar ik vermoed dat het ongeveer op een gelijkaardige manier is.

Als ge op 1 of andere manier uw koelvloeistof uit uw waterkoeling mooi door die bak water geleid krijgt is het eigenlijk al in orde. Natuurlijk moet ge dat daar in laten circuleren hé, na 1 second in da water gaat uw koelvloeistof niet koud zijn.

Maar ik denk dat ge u compleet mispakt aan de omvang van zo'n tapinstallatie. Dat zuipt massas elektriciteit, geeft enorm veel warmte af en maakt enorm veel lawaai.
Zeker dat ge zoiets in uw kamer wilt hebben?

Ik zou gewoon bij de standaard waterkoeling blijven, daarmee gaat uw systeem zeker al niet overhitten en dat is eigenlijk het enige dat ge nodig hebt.

Bedankt voor je post, maar er ging aan deze thread wel een héle hoop denkwerk en opzoekingswerk vooraf. Ik heb dus alles al langs verschillende kanten bekeken, en omdat ik totaal niet thuisben in de wereld van phasechanging en de info die voorhanden is niet altijd duidelijk is post ik het hier ffe.

@Jort, I'll be in touch ;)

nigel555

Legacy Member
@Orchidius, als je veel bijkomende info zoekt en het mag engels zijn raad ik u zeker aan om op XS te gaan kijken bij de phase change afdeling ;)

Daar heb ik bijna alles gevonden dat ik nodig had voor mijn eindwerk ;)
en heb ook daar geleerd hoe het werkt ^^

Maar zelf doe ik het niet ^^ daarvoor vraag ik mensen zoals Jort die wel degelijk met die gassen mogen en kunnen werken ^^

Orchidius

Legacy Member
Bedankt, ik bekijk het zeker!

Met Jort heb ik wss dit weekend een afspraak in Mechelen voor wat "phase changing 101" ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan