Gitan
Legacy Member
Probleem met een laptop Toshiba Sattellite L350 met Intel CPU en Windows Vista Business.
harde schijf: western digital (recent vervangen wegens defect aan de oorspronkelijke schijf)
De laptop start zéér traag op (duurt gemakkelijk 5 minuten). Dit is plots gekomen, na een ontwaken uit slaapstand, maar de oorzaak kan misschien wel zijn dat ons zoontje van 19 maanden graag op de aan/uitknop duwt.
Ik vermoed dat het een hardwareprobleem is (geen windowsprobleem) omdat het ook lang duurt vooraleer ik het BIOS kan openen en omdat de periode vooraleer het opstartscherm van Windows getoond wordt eveneens langer is dan voordien.
Nadat Windows opgestart is werkt de pc niet merkbaar trager.
Ik dacht de oplossing gevonden te hebben met dit: www.winhlp.com/node/10 (reverting from UDMA mode to PIO mode), maar dit geldt alleen voor (P)ATA-schijven.
Daarnaast wordt ook de dvd-drive niet meer herkend. Ik zou dus denken dat er iets mis is met een of andere controller.
Heeft iemand ervaring met dit soort prutserijen en tips om het op te lossen (of om meer concreet uit te vissen wat het zou kunnen zijn)?
harde schijf: western digital (recent vervangen wegens defect aan de oorspronkelijke schijf)
De laptop start zéér traag op (duurt gemakkelijk 5 minuten). Dit is plots gekomen, na een ontwaken uit slaapstand, maar de oorzaak kan misschien wel zijn dat ons zoontje van 19 maanden graag op de aan/uitknop duwt.
Ik vermoed dat het een hardwareprobleem is (geen windowsprobleem) omdat het ook lang duurt vooraleer ik het BIOS kan openen en omdat de periode vooraleer het opstartscherm van Windows getoond wordt eveneens langer is dan voordien.
Nadat Windows opgestart is werkt de pc niet merkbaar trager.
Ik dacht de oplossing gevonden te hebben met dit: www.winhlp.com/node/10 (reverting from UDMA mode to PIO mode), maar dit geldt alleen voor (P)ATA-schijven.
Daarnaast wordt ook de dvd-drive niet meer herkend. Ik zou dus denken dat er iets mis is met een of andere controller.
Heeft iemand ervaring met dit soort prutserijen en tips om het op te lossen (of om meer concreet uit te vissen wat het zou kunnen zijn)?