Archief - Probleem met Powerline adapters

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lukkie

Legacy Member
Hallo, Lukkie hier :)
Ik ben nieuw op dit forum en heb speciaal een account gemaakt omdat deze community actief is.

Ik heb nogal wat last van traag internet. Ik heb al een topic gemaakt op tweakers, maar daar kwam niet veel van.

Hallo,

Ik heb een D-Link DI-524 router die aangesloten is met een modem 2 verdiepingen hoger. Mijn abonnement is Telenet Turbonet (theoretische snelheid: 30mbit/s) maar via de speedtest haal ik max 4mbit/s. 5mbit/s heb ik 1 of 2 keer gehaald.. Ook torrents willen niet sneller dan 800kbit/s gaan. Ikzelf zit met een kabel rechtstreeks aan de router.

Nu is mijn vraag of dit aan de router ligt, of het iets totaal anders zou kunnen zijn?
Maakt het een groot verschil in snelheid als er 4 computers zijn aangesloten?

Bedankt

Lukkie



Ik heb intussen ontdekt dat het niet aan mn router ligt, maar aan m'n verbinding door het elektriciteitsnet. Ook hier heb ik een quote van.


boven rechtstreeks aan mn modem heb ik snelheden van 30mbit/s
10x sneller dus!

Ik merkte ook dat mn modem verbonden is aan een apparaatje in het stopcontact, en dat hier, 2 verdiepingen lager, de router in het stopcontact zit.


EDIT: Hij zag er zo uit denk ik (veel naar de zolder gaan kan ik niet, vloer ligt er nogal losjes bij..)
Shop4FTA.com - Buy NETGEAR Wall-Plugged Powerline to Ethernet Bridge Network Adapter
Ik vermoed dat het de xe102 is.


EDIT2: En bij mn router blijkt het een TOPCOM powerlan 200 te zijn.

EDIT3: Ik heb eens mn pc rechtstreeks op mn elektriciteitsnetwerk aangesloten via de adapter bij m'n pc en dan haal ik ook 3 mbit/s. Het zal dus niet aan de router liggen.
MAAR: Wat is het probleem dan? Is het de ontvanger of de verzender of is het gewoon niet goed met stopcontacten te werken?

Hier nog eventjes een schema.

j8czth.jpg




Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)


-Lukkie

Lan

Legacy Member
Dit is vragen om problemen: 2 verschillende merken gecombineerd in 1 powerlan.
Ik werk hier met 2 TP-link powerlines (200 mbps) en krijg zonder problemen 85Mbit/s

Lukkie

Legacy Member
Jammer dat telenet dat enkele jaren geleden zo voor ons heeft geinstalleerd dan :(

Eens zien hoeveel dat kost, 2 dezelfde. En is 200mbps beter (t.o.v. 85mbps) als je maar een 35mbps connectie hebt?


EDIT: Zou deze goed zijn? Ik ga volgende week toch bij 4launch langs om een laptop af te halen.
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-103571

Exit

Legacy Member
merken mengen kan niet zoveel kwaad

eerder storingen op het net enzo kan wel snelheid beinvloeden.

85Mbit is theoretisch max

zitten ze rechtstreeks in stopcontact of via verdeelstekker?
eens testen op een ander stopcontact bvb

Lukkie

Legacy Member
Ik denk dat het eerder er aan ligt dat 1 van mn powerlans 14mbps is.. In de praktijk zou dat zon 4 zijn toch?

Nielsvds

Legacy Member
Haal eens alle elecitriciteitsadaptors uit het stopcontact gedurende 15 min. Steek eerst weer de adaptor in die met je router verbonden is. Dan pas de anderen. Druk ook eens op de reset toets.

Nu heb je ook al powerline adaptors die beter presteren dan de huidige 200 Mbit adapters bv Trendnet TPL-401E of MSI ePower 1000HD.

Frank Ryder

Legacy Member
Powerline adaptors moeten aan de stopcontakt zelf aangesloten zijn niet met een verlengraad. De 2 adaptors moeten in de zelfde lijn van stopcontakt aangesloten zijn om geen velies te hebben. Dus als de stopcontakt groep niet hetzelfde is dan heb je een verlies.

Lukkie

Legacy Member
Verlies heb je sowiezo. Het ligt er volgens mij toch echt aan dat ik een 14 mbps adapter heb.. Dat kan niet eens mn snelheid aan. En dat in combinatie met een 80mbps.

Ik ben nu van plan, zoals eerder in dit topic gezegd, een nieuwe setje powerlans te kopen. Zijn deze beter dan wat ik nu heb?
4Launch Shop

Nielsvds

Legacy Member
Je moet er wel altijd voor zorgen dat de adaptors dezelfde snelheid hebben.
Die adaptors van je link gaan een verbetering geven.

Lukkie

Legacy Member
Ok die zal ik kopen dan, bedankt :)

Bump:

2isuntw.jpg


Na verder onderzoek wil ik een gedetailleerd plan aan jullie tonen.

Ik heb de topcom Powerlan 200 van bij mijn TV (= digicorder) eens omgewisseld met de tragere netgear XE102. Ik kreeg een verdubbeling van snelheid, hoewel het nog steeds maar 7mbps was in plaats van de 30 die ik rechtstreeks aan de modem krijg. Onze powerlan adapter bij de modem zit in een contactdoos, vertraagt dit de snelheid veel? Ik heb het ook eens met de 2 powerlan 200's rechtstreeks in een wandcontactdoos gedaan en toen kreeg ik een 8tal mbps. In de zolder, (bij de modem), zijn er maar 2 wandcontactdozen maar zowel 2 telefoon-"modems", als de modem en de powerlan adapter hebben een plaatsje nodig (--> 4 stekkers). Dat verplicht ons tot het gebruik van contactdozen. Hebben jullie nog een oplossing?

mvg Lukkie


EDIT: Er is de mogelijkheid een LAN kabel naar de router te trekken, maar niet naar de digicorder. Hoe los ik dit probleem op? Kan ik zowel een LAN kabel als een powerlan adapter gebruiken?

EDIT2: Hoeveel kost een kabel van ~10-12 meter en welke zou ik dan kopen? Of zijn alle LAN-kabels even "snel". thx

Nielsvds

Legacy Member
Een betere elegantere oplossing is een plc adaptor met ingebouwd stopcontact.
Een plc adaptor sluit je best aan direct op een stopcontact. Zijn er apparaten in de buur die veel stroom verbruiken? Zoals een stoomstrijkijzer,wasmachine,droogkast,.. Vooral als die opdezelfde stroomkring aangesloten zijn als de adaptors.

Ja, je kan zowel een powerline adaptor (plc) als lankabel gebruiken. Bij Belgacom kan je ook gebruik maken van Ruckus. Ik weet niet of Telenet dit ook aanbiedt om digitale tv draadloos te zenden naar de decoder.

Prijzen zijn redelijk goedkoop hoor voor een netwerkkabel (utp kabel) voor €14 heb je al een icidu cat5e kabel van 20 m. Zie bv hier.

Lukkie

Legacy Member
Ik denk een utp kabel te gaan kopen, maar dan kom ik bij een volgend probleem: M'n digicorder staat aan de overkant van het huis. De kabel, die ik verticaal van de zolder naar de router zal laten gaan, vervangt dan de slot die ik in de modem gebruik voor m'n powerline adaptor. Hoe kan ik dan toch nog (zonder die ene draad) m'n digicorder er mee verbinden?

Ter illustratie:
snnfo1.jpg


Met wat/hoe kan ik die groene lijn invullen?

edit: Ik weet nog niet of m'n modem over 2 uitgangen beschikt. Zoals in de OT vermeldt ligt de zolder er nogal losjes bij.. Ik kan morgen eens kijken!

Nielsvds

Legacy Member
Het beste zou toch gebruik maken van de electriciteitsoplossing. Door gewoon extra losse adaptors bij te kopen. Met Telenet ben ik niet zo vertrouwd.Bij Belgacom tv kan je jammer genoeg niet en digitale tv en internetten via de electriciteitsoplossing.
Ik veronderstel dat je enkel voor interactiviteit te hebben dat de digicorder met het internet moet verbonden worden en de rest gewoon via coax.
Indien dat de situatie correct is, dan gaat mijn eerste suggestie werken.

Om je netwerkpoorten uit te breiden op je router/modem koop gewoon een switch.

sneax

Legacy Member
Achter de modem zet ge een switch. Van in die switch gaat ge via uw oude brolpowerline nr de digicorder. Dat is al een probleem opgelost.

Ik zie dat de router en modem ongeveer op eenzelfde verticale lijn staan, ik zou gewoon een boor gaan huren in de gamma ofzo en een paar gaten boren. Dan kunt ge een utp kabel leggen vanuit de switch nr de router. Alle computers en dergelijke sluit ge dan aan op de router.

Lukkie

Legacy Member
Dat was ik van plan, maar m'n router heeft maar 1 internet slot.
Jullie raden me een switch aan, maar die vind ik enkel met 5+ poorten en kosten ook redelijk wat. Is er een switch met 2-3 uitgangen die helemaal niet veel kost maar toch efficient is?
Zo kan ik een utp kabel verticaal aan m'n router leggen en een plc voor m'n televisie.

Bedankt :)

Exit

Legacy Member
switch is meestal min 4à5 poorten

10-15€ voor switch is niet zoveel, dat volstaat wel

Exit

Legacy Member
aangezien je telenet turbonet hebt en digibox/corder
mss eens zien voor fibernet?

dan wordt de modem vervangen (als je nog geen fibernet modem hebt)
die heeft dan een ingebouwde switch (4 poorten uitgang).

+ een digibox/corder moet altijd voor de router, niet aan/achter de router
tenzij je een vlan instelt op 1 poort.

of je informeert bij klanten dienst dat je modem maar 1 uitgang heeft voor je pc en digibox/corder en men zal je naar telenet center sturen dan voor een switch te halen.
tenzij je die al hebt gekregen gehad

Lukkie

Legacy Member
Stel dat ik Fibernet 60 heb, dan kan ik rechtstreeks op mijn modem een utp kabel aansluiten die naar m'n router gaat, en aan een andere uitgang van de modem een powerline adapter die in verbinding staat met m'n digitale tv? Indien ja, dan zou ik dit kunnen overwegen, maar enkel als de installatiekosten niet hoog liggen.

Exit

Legacy Member
die fibernet modem heeft 4 uitgangen.

hoe het nu zit weet ik niet (of de installatie nog gratis is)
klantendienst/site eens contacteren/bekijken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan