Archief - Q: Nieuw systeem voor zelfbouwleek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gushus

Legacy Member
Hoi allemaal,

Ik ben toe aan een nieuwe PC.
Mijn huidige:
-CPU Intel pentium 4 3Ghz
-RAM 2.5GB DDR
-MOBO MSI MS7012
-VGA Nvidia 7600GT 256Mb(XFX)AGP
-HD WD 500GB pata
-VOEDING Antec NSK Case 6580 (430watt)
-SOUND Hercules Fortisimo 4
-OS: Win XP SP3
Deze pc (origineel een MD8080XXL) is ondertussen bijna 7jaar oud en begint wat loom te worden. Upgraden is uitgesloten daar er niets meer compatibel is met de hedendaagse techniek.

1. Ik ben geen gamer, hoewel een spelletje GTA4 of Far Cry wel leuk is (nieuwere ken ik niet omdat mijn huidige config niet meewil).
2. De pc draait 85% Ubuntu 10.10, 10% Windows XP in Virtualbox en 5% gewoon windows XP.
3. Momenteel heb ik nog een 17inch lcd'tje in gebruik. Er komt een 21inch aan maar dit pas na augustus als de renovaties in huis achter de rug zijn. (Het scherm moet in het interieur passen.
4. Voor de rest is de PC dvd speler, muziekcenter, internet en prullen in Linux en Android.
5. Stil....... hij moet stil zijn. Niet doodstil want dan hoor ik niet dat hij aanstaat maar gewoon stil.


Mijn vraag: met een budget van ongeveer 850 euro (dit is variabel to max 1000) zou ik een nieuwe config willen. Ik heb zelf nog nooit een PC samengesteld, enkel componenten vervangen of aangepast.
Nu zijn er enkele beperkingen, namelijk: Graag had ik, indien mogelijk, begonnen met een Mobo, processor, ram en een Hdd. Dit alles gemonteerd in mijn huidige case.
Na een beetje prijzen checken en opvolgen, een extra Hdd, scherm, GPU en een nieuwe case en voeding om de GPU mee te kunnen voorzien van de nodige energie.

Ik had wat positieve dingen gelezen over de Intel sandy bridge I5 2500K.
Deze heeft samen met een H67 Mobo de mogelijkheid om de interne GPU te gebruiken. Is dit wat en is dit compatibel met Ubuntu?
Kan dit nadien geen nadelen opleveren als ik een Nvidia kaart wil aanschaffen?

Zo ja, ik wil niet lui zijn, wat stellen jullie mij dan voor? Op alternate.be wordt ik niet echt wijzer uit de configurator. De meeste onderdelen die ik aanklik hebben nog geen beoordeling.

Kan ik mijn Windows XP(sp3) blijven gebruiken, daar ik vooral Ubuntu draai of ben ik verplicht om Win7 aan te schaffen?

Alvast zeer vriendelijk bedankt.

Thorstein

Legacy Member
Wat ik al wel weet is dat je best een nieuwe case neemt.
Nieuwe hardware wordt vaak wel wat warmer en Medion is nooit dat super geweest in koeling met hun cases.

gushus

Legacy Member
Alles zit momenteel ( al een jaar of 3) gemonteerd in een Antec NSK Case 6580, de medionkast is al even passé. Koeling was inderdaad zo goed als 0.


Wat ik als systeem in gedachten heb:

CPU Socket 1155
Intel® Core™ i5-2500K
4x 3300 MHz, 4x 256 kB, 6144 kB, Sandy Bridge

Grafische kaart NVIDIA GeForce GTX
MSI N460GTX Hawk
NVIDIA GeForce GTX 460, 1024 MB, 256 Bit, PCIe x16 v2.0

Voeding
Cooler Master Silent Pro Gold
700 Watt, ATX 2.03, EPS, ATX12V 2.3, 9 x, 4 x

Behuizing Midi Tower
Cooler Master HAF RC-922M-KKN1-GP
ATX, µATX

DVD-reWriter Serial-ATA
Samsung SH-S223C
22 / 8 / 16 speed, 22 / 6 / 12 speed, Serial ATA/150, 16 / 48 speed

Moederbord Socket 1155
GIGABYTE GA-PH67A-UD3-B3 (rev. 1.1)
Intel® H67 Express, ATX, 2x PCIe 2.0 x16, CrossFire, 1155

Harddisk 3,5 inch SATA
Samsung HD502HJ 500 GB
500 GB, 8,9 / 16 / 7200, € 0,08*, Serial ATA/300

Geheugen DDR3-1333
Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit
4096 MB, CL9 9-9-24, 2 stuk(s), PC3 10600

Maar zoals hierboven vermeld zou ik, indien mogelijk, beginnen met MOBO, Processor, Ram en Hdd. Dit in mijn bestaande case monteren en nadien de rest aankopen en alles in een nieuwe case met een zwaardere voeding steken.
ik twijfel echter dat mijn voeding geschikt is voor dit systeem.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan