Archief - [Q]is 'em nu gelocked of ni ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bengie

Legacy Member
k heb een vraagske over mijne cpu....
ne AMD Barton 3000+, gekocht in juni 04 bij tones. (specs zie sig)

in de sticky staat da de cpu van week 40/'03 ,da de 2500+ trug gelocked zijn en nog ni te unlocken zijn.

Is da nog zo ?
In bios kan ik de MP veranderen van 9 - 14 , maar doet die dat dan ook effectief ?

standaard stond mp op 13 * 166 (2158 MHz) en staat ie volgens mij op 13.5 * 176 (2376MHz) en dat geeft ie ook aan in WinXP
is die nu unlocked ???????? en kan ik daar mee verder gaan ?

ty
b.

Davion

Legacy Member
Als em et doet dan is em unlocked ( en hebde chans) en dan kudne nog verder gaan

maar welke koeling hebde ? en hoie warm wordt em ? etc...

apa

Legacy Member
Als 'm gelocked is, dan kan je in je BIOS nog steeds de multiplier instellen op wat je ook wil; maar als je boot, dan zet 'm die toch nog op de standaard multiplier. Je kan dit in Windows controlleren met bv. CPU-Z.

Bengie

Legacy Member
Davion zei:
Als em et doet dan is em unlocked ( en hebde chans) en dan kudne nog verder gaan

maar welke koeling hebde ? en hoie warm wordt em ? etc...

de case is gemod, 2 intake fans, 2 outtake fans ,allemol op een fanbus en ne Zalman CNPS 7000-Cu op de cpu.
Cables zijn gesleeved met doucheslang.
Goeie airflow , temp mobo = +- 24°C, CPU = +- 46°C
CPU volt = 1.7 V d8 ik (1.65V default)
graka is ook overclocked en de MHz'en op de agp-bus ook

Mor tis mijne ram (Apacer pc2700 2x512 MB 6-3-3-2 lat.)
die verder overclocken tegenhoudt.
Uit vorige tests ,dacht ik dak nie verder dan 180 geraakte.

Sacristar

Legacy Member
als ie 13.5*176 instelt en hij geeft dat ook aan in windows is ie unlocked hé :)

je kan mss wel verder overclocken maar heel veel zal je er sowieso niet meer kunnen uithalen als je multi maar tot 14 gaat en je ram maar tot 180 fsb aankan.

Als je het al niet gedaan hebt, probeer dan een bios update, mss dat je andere multipliers dan aangeduid zullen worden. zo niet kun je nog altijd dmv een socket mod proberen de hogere multipliers te unlocken.

Als je budget het toelaat kun je ook ander geheugen kopen en dan raad ik je meteen aan even uit te kijken want er is heel wat high performance geheugen op de markt dat niet veel meer kost als de "gewone" latjes maar wel beter presteert. Nadeel is wel dat die over het algemeen moeilijker te vinden zijn.

Bengie

Legacy Member
thx voor de hulp en de duidelijkheid...

ik zal mij nog ies een dagske bezighouden met overclocking en de guide helemaal te volgen.
Dan vin ik miss de max van mijn pc...
i'll keep u posted

Bengie

Legacy Member
ah kweet weer wroem ik deze vraag stelde hier....

in BIOS kan ik bij de Multiplier kiezen uit verschillende opties
9x
10x
11x
...
7x/14x
7.5x/15x
8x/16x
13x
13.5x
14x
...

Maar verder dan 14x staat niet in mijn lijst, wel kan ik kiezen zoiets als 8x/16x, maar wat in godsnaam wil da zeggen.
Ik heb da al proberen te selecteren ,in de hoop dat ik dan eenl ijst met MP's krijg die tot max 16x gaan ,maar das ook ni.

Mijn max MP in bios is dus 14x ...kan ik hier nog iets aan veranderen ????

Tis mor om te weten wat mijn max freq is, want ik ben die oc-guide ont volgen die op Madshrimps staat

grtz
b.

apa

Legacy Member
Bengie zei:
ah kweet weer wroem ik deze vraag stelde hier....

in BIOS kan ik bij de Multiplier kiezen uit verschillende opties
9x
10x
11x
...
7x/14x
7.5x/15x
8x/16x
13x
13.5x
14x
...

Maar verder dan 14x staat niet in mijn lijst, wel kan ik kiezen zoiets als 8x/16x, maar wat in godsnaam wil da zeggen.
Ik heb da al proberen te selecteren ,in de hoop dat ik dan eenl ijst met MP's krijg die tot max 16x gaan ,maar das ook ni.

Mijn max MP in bios is dus 14x ...kan ik hier nog iets aan veranderen ????

Tis mor om te weten wat mijn max freq is, want ik ben die oc-guide ont volgen die op Madshrimps staat

Technisch wordt de multiplier gezet door een aantal bits te communiceren vanuit de BIOS naar de cpu. Oorspronkelijk waren daar 4 bits voor voorzien (voor de K7-reeks). Dat betekent dat er maximaal 16 (= 2^4) multipliers konden worden ingesteld. Concreet betekende dat dat de hoogst selecteerbare multiplier 12,5x was (aangezien als laagste multiplier 4x gekozen werd bij het ontwerpen van de eerste K7).

Om meer multipliers te kunnen ondersteunen, werd een 5de bit toegevoegd aan de reeks. Dat betekent dat er nu 32 multipliers ingesteld kunnen worden. Het probleem is dat veel moederborden niet afweten van die 5de bit en ze stellen dus enkel de 4 andere bits in (de 5de bit blijft op zijn standaardwaarde staan). In de praktijk betekent dat dat je op 4-bit mobo's ofwel enkel multipliers tot 12,5x kunt kiezen (indien de 5de bit op AF staat), ofwel kan je enkel mp's vanaf 13x kiezen (indien de 5de bit op AAN staat).

Eenzelfde setting in je BIOS kan dus 2 verschillende multipliers betekenen voor je CPU (afhankelijk van de instelling van de 5de bit). Om dat wat te verduidelijken hebben de fabrikanten hun BIOS aangepast door voor iedere "dubbele setting" de 2 mogelijke uitkomsten af te beelden. Dat is wat jij ziet in jouw BIOS.

Bengie

Legacy Member
case solved:

'em is gelocked.

Heb in bios zitten prutsen,gans de oc-guide van Madshrimps gevolgd.

laat cpu-z ies ne keer lopen en daar geeft ie aan : 13*186.1 = 2419MHz

terwijl ik in bios op 186 * 12.5 had gezet.

ty aan iedereen die heeft geholpen

Bengie

Legacy Member
up up


nog een vraagske, zou ik nog prutsen met die MHzen van de agp en pci sleuven,of zou ik er afblijven ????

huidige status waarbij ie stabiel is in 3dmark03 = 180*13 @ 1.7V , RAM @ 2.7V 6-3-2-2 100% (180MHz)
met een score van 2907 in 3dmark03
bottleneck is graka :doh:
temp mobo 45°c

apa

Legacy Member
AGP- en PCI-bus oc'en heeft maar 1 gevolg: verhoogde instabiliteit. De performance verbetert er niet op (en wie beweert van wel gelooft ook nog Sinterklaas en de Paasklokken).

Sacristar

Legacy Member
what he said ;)

Ik dacht dat als je een revision 2 had dat je dan werkende locks had maar niet 100% zeker (en als je die nieuwe bios flashed zijn je locks fucked dus niet doen :))

je mag je Vdimm wel hoger zetten (2.85 = max op a7n8x ?) en dan zou je normaal iets hogere fsb kunnen halen als je geheugen mee wilt. als je geheugen niet mee wilt kan je nog proberen je timings wat losser te zetten of als je cpu niet mee wilt kan je je Vcore iets hoger zetten als je temps dan niet de pan uit gaan zwieren.

je zegt dat je mobo temp 45° is, dat is wel abnormaal hoog, ik hoop dat dat je cpu temp is en niet je mobo temp :)

Bengie

Legacy Member
oeps lol typfoutje

idd t was de temp van de cpu , die ies 45°C , temp mobo is 24°C

tis ne REV 2.xx (mijn mobo) en heb al bios proberen updaten en telkens lukt het ni en dan zet ik mor de originele bios 10.09 er trug op.
en de max is 2.8V, meer specs > zie sig

thx voor de hulp guys :niceone: :applause:

Bengie

Legacy Member
nog een verzoekje aan de experts hier.....

mijne oc wordt beperkt door mijn Apacer mem.
ik krijg mijn fsb niet boven de 192 , en dan begin ik stabiliteitsprob te krijgen ,daarom draait ie op 180 nu......

mijne RAM loopt synchroon met FSB OMDAT ik gelezen had dat op NForce2 mobo's je RAM synch moet zijn met je FSB.....mor nu lees ik hier toch op diverse threads dat zij hun RAM asynch hebben met een divider.

Moet ik het nu toch synchroon houden of mag ik wel dividen ???

graag wat tips :help:

Sacristar

Legacy Member
nForce2's zijn inderdaad zwaar geoptimaliseerd voor 1/1. Veel meer nog dan eender welke andere chipset.
Daar buiten komt nog dat nForce2's stabiliteitsproblemen hebben bij asynchrone dividers.

Anders moete het maar is aan kristofke ( 'k ken zijne juiste nick ni, kristofke met een paar cijfers ;)) vragen of zijn thread op madshrimps erop na lezen: http://www.madshrimps.be/forums/showthread.php?s=&threadid=9019

maw synchroon houden die boel :niceone:
je zal veel meer performance verliezen met async en misschien hogere fsb te draaien.

Bengie

Legacy Member
ty kristos :applause: :niceone:

das een duidelijk antwoord...ik zal het zo mor laten, synch dus....

wat ik wel nog ies ga proberen zijn iets minder strakke timings en wa meer Vdimm ,mor da zal iets voor maandag zijn en miss raak ik dan hoger op FSB
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan