Archief - RAID-0

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lamsednav

Legacy Member
Hey,

Ik zou graag op mijn systeem een RAID-0 willen plaatsen.

Ik heb volgende opstelling al van harde schijven:

SSD OCZ 90GB
Western Digital 250GB SATA x 2

De SSD zal gebruikt worden als boot en de 2 SATA-schijven voor mijn programma's, games & downloads op te zetten in RAID-0.

Is dit mogelijk? Zal ik een groot snelheidsverschil hebben op die RAID-0 schijven bij het verplaatsen / kopiëren van bestanden, spelen van games en opstarten van programma's?

Alsook een kleine how-to zou tof zijn aangezien ik dit nog nooit gedaan heb.
Ik las dat ik hiervoor geen extra hardware zou nodig hebben, klopt dit?

Mvg,
Tom

Vorda

Legacy Member
Is dit mogelijk? Zal ik een groot snelheidsverschil hebben op die RAID-0 schijven bij het verplaatsen / kopiëren van bestanden, spelen van games en opstarten van programma's?
in volgorde: mogelijk, ja, weinig en neen.

games en programma's zouden op je SSD moeten staan. Enige wat je veel winst gaat opleveren is het kopiëren en verplaatsen van grote bestanden.

Ik las dat ik hiervoor geen extra hardware zou nodig hebben, klopt dit?
Ja, je hebt reeds een RAID chip op je mobo zitten. Extra hardware geeft je meer opties en snellere raid, maar niets waar jij je zorgen om moet maken.

Alsook een kleine how-to zou tof zijn aangezien ik dit nog nooit gedaan heb.
handleiding van je moederbord

User_BELGIUM

Legacy Member
ik zou RAID0 voor SSD's niet gebruiken vanwege het wegvallen van de TRIM functionaliteit
= minder lange levensduur van de harde schijf

De snelheidswinst zal zo opmerkelijk nu ook weer niet zijn
+
RAID0 = Defect op 1 harde schijf = geen boot meer

Lamsednav

Legacy Member
Lees dan ook mijn OP eens goed, de SSD wordt gebruikt als boot en de 2 WD HDD's zullen in RAID-0 gezet worden.

Dastardly

Legacy Member
dus jij wil een RAID 0 configuratie voor schijven waar data op staat die je liever niet kwijt bent ? :crazy:

User_BELGIUM

Legacy Member
oops, nuja

RAID0 is altijd n risico, zoals ik al zei: 1 van de 2 HDD's defect = geneen programma / bestand werkt nog.

Maarja, het zal wel rapper gaan ja. Maar ik heb er zelf n RAID0 en "ZO'N" verschil vind ik het niet.. ofwel ben ik het al te gewend. Maar ik vind het niet erg als er ooit een defect is dat heel mn systeem crashed.. Geen idee wat jij daarvan vindt, of je voor de snelheid of de zekerheid gaat

mdgf

Legacy Member
Dastardly zei:
dus jij wil een RAID 0 configuratie voor schijven waar data op staat die je liever niet kwijt bent ? :crazy:
Dat zegt hij toch niet... hij wil hogere snelheden, anders zou hij ze wel in RAID 1 zetten hé.

devil

Legacy Member
of ge nu boot van raid of niet , als u boot hdd kapot gaat zede toch alles kwijd zowel in raid of gewoon .

ik heb altijd in raid 0 gewerkt met gewone drives en vind dat toch een groot verschil geven in snelheid en data transfer, unraren enzo.
nu werk ik zelfs op raid 0 met 3 ssd drives ik haal nu een snelheid van 650mb write en 750mb read en dit is echt enorm snel voor data transfer en unrarren enzo.
en ik heb nog een gewone HDD zitten waar ik back ups op zet.

ik raad u aan om raid 0 te pakken maar zorg gewoon dat je ergens u back ups kan zetten.
of als er nooit iets belangrijk op u pc staat dat niet erg is moest je dat kwijd zijn kies dan voor pure snelheid.

ook bestaad er raid 10 dit is een combinatie van raid 1 en 0, maar dan he je wel een schijf of 4 nodig.

Vorda

Legacy Member
Dastardly zei:
dan nog zijn er betere opties.

Niet met maar 2 schijven en een onboard raid chip.

Ik begrijp dat jullie allemaal willen helpen, maar geen enkele van bovenstaande replies is echt nuttig tot nu toe.

Lamsednav

Legacy Member
Het zou dus vooral gaan om de snelheid niet zozeer om de veiligheid.
Belangrijke data zet ik over naar mijn externe HDD's. Die RAID-0 zou vooral gaan voor enkele games op te zetten en mijn downloads.

Vorda

Legacy Member
Voor games gaat je snelheid iets omhoog gaan tegenover een enkele HDD, maar lang niet zoveel als bij je SSD. Indien het een game is die je heel veel speelt, zou ik hem op de SSD zetten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan