Archief - SSD probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zibro

Legacy Member
Ik heb de laatste dagen een serieus probleem met mijn crucial c300 64mb.
De laatste dagen begon de pc random te freezen gedurende enkele seconden. Dit werd na verloop van tijd precies langer.
Na een dag of 2 geraakte hij niet meer uit de freeze en moest ik resetten.
Nu kan ik na een freeze zelfs niet meer opstarten want hij geeft read errors bij start up of hij vind de schijf niet meer.
Als ik dan de kabel van de schijf lostrek en ik steek hem in een andere sata poort werkt hij weer en kan ik weer verder tot aan een volgende freeze.
Ligt dit nu aan de schijf zelf of is er iets anders mis?

Sjoepap

Legacy Member
laatste firmware er al opgezet?

en 64mb is nu wel heel klein voor een ssd

fortuneke

Legacy Member
gb bedoelt ie vast ,

firmware updaten , staat AHCI aan in bios ?

Extrizyo

Legacy Member
de ssd eens scannen als er geen kapotte stukken inzitten, hoe oud is die ssd al?

Zibro

Legacy Member
Uiteraard 64 gig en geen mb, ik had wat te snel getypt :)
In bios stond hij eerst op IDE, heb het dan verandert naar AHCI maar is nadien nogmaals vastgelopen.
Dan heb ik deze windows hotfix geinstalleerd en ook de LPM's op alle poorten uitgeschakeld via het register.
Sinds vanmiddag heb ik geen crashes of freezes meer gehad, hout vasthouden.
Die SSD is slechts enkele maanden oud en het vreemde is dat er nooit problemen waren voorheen. Mijn systeempje was zeer stabiel.

Die firmware update doe ik wanneer ik nogmaals een crash krijg.
Hoe kan ik dit best doen en hoe vind ik de juiste firmware?

Zibro

Legacy Member
LPM: Link Power Management.

Een copy/paste:

Link Power Management with Intel® Rapid Storage Technology

Intel® Rapid Storage Technology implements the Link power management (LPM) feature described by the Serial ATA specification to overcome the power demand of a high-speed serial interface, SATA and providing the capability of SATA at the minimum power cost. LPM, when used in conjunction with a SATA hard drive that supports this feature, enables lower power consumption. LPM was initially enabled by default on mobile platforms starting with ICH6M with Intel® Matrix Storage Manager. Starting with ICH9R this feature has also been supported on desktop platforms with Intel® Matrix Storage Manager 7.5 release but not enabled by default. Beginning with the Intel® Rapid Storage Technology 10.0 release, LPM support is enabled by default on both mobile and desktop platforms


Ok, ik dacht dus dat ik ondertussen van dit probleem verlost was, maar heb het daarnet weer aan de hand gehad.
Ik was l4d2 aan het spelen, en ineens mis ik sommige geluiden ingame. Een paar seconden later freezed het spel.
Met ctrl-alt-del kan ik nog naar taakbeheer gaan waar ik het spel uitschakel. Ik kan nog surfen, en ik hoor nog windows geluiden, maar als ik bvb winamp opzet dan flipt hij.
Ik wil dan de pc opnieuw opstarten maar hij boot niet meer met de melding dat er geen boot device is. Ik switch dan de sata kabel van mijn crucial naar een andere poort en probeer opnieuw. Dan krijg ik een fout dat windows door een probleem niet kan opstarten. In het bios zie ik de crucial nog steeds niet staan.
Opnieuw geswitched naar een andere sata poort en nu vind hij hem wel en start normaal op.
Ik weet het ook niet meer, ligt het aan de ssd, aan het moederbord,...
Dit probleem is ineens opgedoken terwijl ik daarvoor maanden geen probleem had.

flyingdutchman

Legacy Member
heb je de nieuwste firmware ? Een verse Windows 7 installatie ? SSD Tweaks toegepast ? LPM uitgezet ?

Zibro

Legacy Member
De nieuwe firmware staat er nu op, eens kijken wat dat geeft...

Update: heeft niet mogen baten. Ik was net wat clips aan het bekijken op youtube, en terwijl wat surfen. Ineens reageert firefox niet meer, terwijl het filmpje wel gewoon blijft doorspelen. Overal waar ik op een toepassing klik krijg ik de melding dat de toepassing niet reageert.
Ik heb dan gewoon een hele tijd afgewacht en toen kreeg ik een blue screen waarna de pc resette.
Hij blijft dan even hangen aan het bios scherm waarna ik de melding krijg cant read from disk.
Als ik dan in het bios kijk staat de ssd er nergens meer tussen.
Ik verander weer van sata poort en hup de pc start terug normaal op.
Nu ben ik er nog steeds niet uit of het aan de schijf ligt, of aan het moederbord.
Maar aangezien ik reeds alle sata poorten geprobeerd heb neem ik aan dat het aan de schijf zal liggen?

R!|)|)L3R

Legacy Member
check uw geheugenlatjes ook eens, probleem kan daar ook zitten.

Zibro

Legacy Member
Ik zal memtest vannacht eens laten lopen.

goh, nu probeer ik hier memtest op een opstartcd te branden en nu krijg ik ineens geen enkele cd meer gebrand. Ik heb reeds geprobeerd met poweriso en met nero en beiden geven foutmeldingen.
Tot gisteren kon ik nog probleemloos cd's branden.
Het enige dat ik verandert heb is de bios firmware. Ik zie daar niet direkt ergens een instelling die ervoor zou kunnen zorgen dat ik ineens geen cd's meer kan branden.

R!|)|)L3R

Legacy Member
of door fouten in Windows....
Probeer die anders eens te repareren.
Is raar dat je steeds meer en meer problemen krijgt.

Zibro

Legacy Member
Windows repareren lukte niet meer.
Gisteren is de pc volledig vastgelopen waarna ik hem niet meer opgestart krijg.
De schijven verdwijnen random uit het bios.
Moederbord en SSD gaan in rma.

Vraagje, ik heb een backup van mijn SSD waarop mijn win7 staat en nog wat belangrijke documenten.
Kan ik deze backup gewoon terugzetten als ik een nieuw moederbord en SSD heb? (zelfde merk/type) Of moet er een verse win install gedaan worden?

mdgf

Legacy Member
Ik veronderstel dat de kloon moet lukken, het is uiteindelijk hetzelfde systeem.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan