Archief - Vaag opstartprobleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[MJ]

Legacy Member
Dit weekend een nieuw moederbord gestoken, Asus P5QLD-Pro. Vanaf de eerste coldboot na installatie, deed de pc een beetje raar:

- ik druk power-on knop
- fans beginnen te draaien, ik hoor de hd inschakelen, cpu-fan draait op halve snelheid
- scherm blijft zwart (blijft in standby staan)
- ik duw op de reset knop, en ipv. te resetten hoor ik de cpu-fan op volle snelheid komen en start het systeem probleemloos door (draait ook verder 100% stabiel)
- de bios al 20x nagelopen maar geen optie te vinden die verband houdt
- gisterenmorgen procedure boot zoals hierboven
- gisterenmiddag wil ik terug de pc opzetten, doe zoals hierboven maar:
- reset-knop doet pc nu uitvallen (volledig) -> en terug booten
- scherm blijft zwart (blijft in standby staan)
- power/reset aansluitingen gecontroleerd, alle andere stroom en s-ata aansluitingen gecontroleerd, geprobeerd met minimale configuratie -> no go
- cmos clear gedaan
- terug kunnen booten, maar terug mbv. de reset-knop in te duwen.

Het lijkt alsof de pc naar een soort hibernation boot, waar ik m dan - soms wel, soms niet - kan uithalen door de reset switch in te drukken.

Google levert niks concreets op, en ik kan niks meer bedenken waar t zou kunnen aan liggen. Iemand een idee?

[MJ]

Legacy Member
Ok, maakt geen verschil dus. Zou t aan de voeding kunnen liggen? Heeft volgens de manual min. 400W nodig voor een fully configured system.

Ik heb een 400W maar eentje van een cheapass merk (Casemaster) - echter: ook met slechts 1 schijf en graka raakt m niet in post.

User_BELGIUM

Legacy Member
Hmm, bij de eerste cold boot de cpufan die op "halve snelheid" draait is nix, die is normaal gezien temperatuursgestuurd gecontroleerd vr de snelheid//
de BIOS kan zn POSTroutine niet uitvoeren, in tussentijd warmt de CPU wel op/ Bij reset gaat de Fan zeer hard draaien tot de POST voorbij is en hij het command krijgt dat het niet nodig is, ik denk dat dit standaard gebeurt in u geval
De Dell systemen op het werk hebben hetzelfde voor als ge ze boot

Natuurlijk is het al niet normaal dat je een reset moet doen..

Als ge denkt dat het uw voeding is die te zwak is kunt ge altijd es proberen te booten zonder graka en zien wat dat geeft

[MJ]

Legacy Member
Die smart cpu fan functie heb ik uitgeschakeld in de Bios. Posten zonder grafische kaart kan ik s proberen ja, gewoon om te zien of m dan normaal reageert op de power knop.

Hout vasthouden, de voorbije 2 dagen blijft m niet hangen, maar wel nog altijd met de power - reset routine...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan