Archief - waterkoeling + temp

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Puijken

Legacy Member
Kheb gisteren dus een waterkoeling geinstalleerd.... maar weetniet echt of resultaten goed zijn :). Het is een WaterChill KT12A-L20... dus normaal gezien met een cpu/nb/vga blokje erbij. Hiervan gebruik ik enkel het blokje van de cpu omdat de het VGA blokje niet past op men 6800gt, en het NB blokje niet op men moederbord gaat omdat men videokaart in de weg zit :).

Maar goed even situatie uitleggen. Water gaat van reservoir naar midden van CPU blokje (dat 2 uitgangen heeft). De twee uitgangen van het CPU blokje gaan naar een Y-stukje om zo naar de radiator te gaan. Van de radiator gaan we dan naar de pomp en zo terug naar het reservoir. Het cpu blokje is gekuist en de onderkant is lichtjes gelapped (niet perfect maar beter dan origineel).

Is dit de ideale opstelling ? Of kan het eventueel nog beter ? :o

En ook... men moederbord heeft nogal wat problemen met temp uitlezing... temperaturen schommelen van 30 naar 40 naar 50.... dus ik weet niet echt wat te geloven... Na wat stressen komt er "warme" (=lauwe) lucht van men radiator en voelen men darmen een beetje warm aan. Zeker niet overdreven...
Het cpu blokje zelf voelt praktisch koud aan...

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat de tempuitlezing beter wordt? Of hoe ik achter de werkelijke temperatuur kan komen? :)

Thx, PuijkeN

guRuh

Legacy Member
ja een temperatuur sensor installeren e mijne jongen... koop u bijvoorbeeld zo een ding van Coolermaster (iets met "gate" vanachter) , dan zult ge u temps weten

Ook u bios eens flashe naar de laatste versie kan wonderen doen

Puijken

Legacy Member
guRuh zei:
ja een temperatuur sensor installeren e mijne jongen... koop u bijvoorbeeld zo een ding van Coolermaster (iets met "gate" vanachter) , dan zult ge u temps weten

Ook u bios eens flashe naar de laatste versie kan wonderen doen

Mja vergeten bijvermelden... biosflashen helpt niets :)
Heb bios 1.2 tot 1.5 geprobeerd... ook de modded 1.36 en 1.37 biossen geprobeerd... maakt niks uit :). Kheb hier nog wel zo een Coolermaster Aerogate liggen... maar waar moet ik dat tussensteken ? Gewoon tegen het cpu blokje aanduwen dan ofzo ? :p Tis ni zo gelijk bij nen AXP dat er veel plaats is tussen koeler en cpu... :p


UPDATE: net even gestressed en MBM/Everest zeggen dat men CPU temp max 55° is geweest.... Terwijl de Aerogate niet boven de 42°

Puijken

Legacy Member
Dit gaat niet ? :)
AMD 64 heeft een heatspreader.... dus blokje bedekt heel de cpu :)

Witte

Legacy Member
Die heatspreader zit dus bovenaan, ik heb het op onderaan.
In het midden van de socket, of heb je s939, want daar is dat niet mogelijk dacht ik

Puijken

Legacy Member
Tis idd een S939 dus zal jammer genoeg niet mogelijk zijn ...

EDIT: net nog even iets getest en tis nogal raar... want na wat idle (surfen+msn) is temp 35°. Doe ik dan toast aan dan gaat de temp binnen de twee seconden naar 54° ... raar of niet ? :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan