Archief - Zware subwoofer, afstand tov pc?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Time

Legacy Member
Aangezien ik een audiosysteem nodig had heb ik vandaag een Logitech Z-5500 binnengehaald. Er zit een briefje in de box die beweert dat de subwoofer minstens 60 cm moet verwijderd staan, hoe serieus moet ik dit opnemen?

Ik heb er al een uur googlen en searchen op dit forum opzitten, elke discussie die ik tegenkom lijkt andere info te geven. Wat ik veel tegenkom is dat die subwoofer enkel schadelijk is voor CRT-schermen omwille van de elektroden en dat je je daar verder weinig of niks van moet aantrekken omdat HDD's met hun eigen magneten daar wel tegen beveiligd zijn. Die boodschap van Logitech zou vooral rugdekking zijn tegen schadeclaims.

Maar ik kom ook verschillende commentaren tegen dat die subwoofer wel degelijk erg schadelijk kan zijn voor HDD's. En dat die subwoofer zelfs beter gewoon aan de kant van de sofa staat, al is dat imo onmogelijk vanwege die zeer dikke kabel die van de sub naar het controlecenter loopt. Die is in volle lengte wel 2 meter, maar dat is niet genoeg voor zo'n opstelling.

Ik zou in m'n huidige setup die sub niet verder dan 30cm voorbij m'n pc kunnen plaatsen, in andere gevallen moet ik echt m'n ganse opstelling met tv en zelfs digicorder anders geen puzzelen in m'n woonkamer...

Davion

Legacy Member
Het probleem is niet het magnetisme, die boxen zijn immers magnetisch afgeschermd (heb hier de Z-5300) het probleem is eerder de trillingen dat zo een sub veroorzaakt, als je PC op amper 30 cm op de grond naast u sub staat dan garandeer ik u dat je vroeg of laat problemen met u HDD's gaat krijgen.

Time

Legacy Member
Het probleem is dat die Z-5500 net niét magnetisch afgeschermd is. Of zit dat briefje van Logitech er echt voor niks bij? :/

Over die trillingen: En als ik die pc op een stuk tapijt plaats? Dempt dat die trillingen niet quasi volledig?
Of zelfs een minitafeltje met daarop wat lagen textiel ofzo... En dan misschien zelfs de sub onder dat tafeltje plaatsen.

Skoebiedoe

Legacy Member
Om die trillingen tegen te gaan:

Zet uwe "sub" op ofwel een zware dode massa die weinig tot geen trillingen doorgeeft aan de vloer (een zogezegde marmeren of graniten tegel van 5 cm dikte) ofwel plaats je deze op absorbers (meestal een gemaakt van rubber of dergelijke) en eventueel kan je deze alletwee ook combineren.
(en dan kan het zijn dat uwe "sub" daar ook nog voordeel mee doet en dat hem beter zal klinken ;) )

nog een tip: 2 tennisballen half door snijden en die onder uwe "zware sub" steken


Als je een metalen pc kast hebt zijn uw schijven zowiezo magnetisch afgeschermd normaal.

Time

Legacy Member
Mijn case. (schermt alluminium dat magnetisch veld af? :unsure: )
Viel me juist pas op dat die harde schijven allemaal vanboven zitten. Als de case op de grond staat zitten de HDD's 40cm boven de grond. Dus die sub op de grond op zo 4 halve tennisballen, boven die sub een tafeltje van een halve meter hoog met daarop mijn case zou het dan wel moeten doen denk ik zeker? :)

Dan zijn de dichtste componenten mijn DVD/RW's op zo'n 30 cm en mijn LCD-scherm op zo'n 40cm.

Skoebiedoe

Legacy Member
geen enkel probleem.
Een sub van logitech is echt niet zo "zwaar " hoor.....

sneax

Legacy Member
Ik zou toch zien dat het nen halve meter ofzo verwijderd blijft van uw harde schijven. Voor de rest geen zorgen in maken, mijn unshielded subwoofer staat al jaren ongeveer ne meter van mijn pc en nog geen problemen gehad.

Just wel met CRTs oppassen natuurlijk, das een pak gevoeliger.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan