Archief - ZWART SCHERM - primary secundary monitor issue

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

F!SH

Legacy Member
Ok,

Situatieschets:

Videokaart: ATI HD5850
Monitor: samsung 2253BW
OS: Windows 7 32bit
Versterker: ONKYO TX-SR508
TV: LG

Mijn monitor is via DVI aangesloten op mijn videokaart
Mijn versterker is via HDMI aangesloten op mijn videokaart

Alles werkt naar behoren op een pittig detail na:

Ik MOET mijn TV aanzetten om beeld te krijgen op mijn monitor. VANAF Windows opgestart is - bootscreen toont zich steeds correct!

Mijn monitor heeft ID 2 en mijn TV heeft ID 1.

Het is zeer vervelend dat ik mijn TV moet aanzetten om iets te doen op mijn scherm.

Wat ik dus wil bewerkstelligen is dat ik mijn TV niet hoef aan te zetten om iets te kunnen zien op mijn monitor.

----------------------------
Hou er wel rekening mee dat mijn audio -steeds- over HDMI moet blijven werken en dit gaat dus over mijn HDMI via mijn videokaart.
----------------------------

DIT IS MOGELIJK:

Een paar maanden geleden ben ik er in geslaagd dit te bewerkstelligen en het heeft perfect gewerkt tot een paar dagen geleden. Het probleem is dat ik niet meer weet hoe ik dit gedaan heb en de oplossing blijkbaar niet meer kan terugvinden.

Ik denk, hoewel ik niet zeker ben, dat ik mijn monitor ID 1 moet zien te geven.

Waarom denk ik dat? Heel eenvoudig omdat als ik mijn monitor uitzet (power) dan blijft mijn TV wél beeld geven, omgekeerd is dit niét het geval!

Het storende aan de zaak is dat Windows dit @boottime regelt en dat je hier totaal geen controle over hebt.

Verder heb ik de ingangen aan mijn videokaart niet verandert, omdat ik weet dat deze goed staan, het heeft namelijk gewerkt zoals ik wou zoals je hierboven kon lezen.
---------------------------------------

Sinds wanneer is dit probleem opgedoken:

sinds ik op vakantie ben gegaan en alle apparaten heb uitgeschakeld, dus pc monitor versterker en tv. Volgens mij heeft het dus te maken met de volgorde waarop ik mijn apparaten aanzet.

Volgordes die ik geprobeerd heb:

PC, versterker, TV
TV, versterker, PC
TV, PC, versterker

--------------------------------------

Alle hulp en of ideeën zijn welkom.

Noot: het ligt niet aan de drivers, ik heb ze allemaal opnieuw geïnstalleerd en blijf in dezelfde issue verkeren. Verder weet ik ook dat ik het niet met drivers heb opgelost een paar maanden geleden, wat ik wel gedaan heb weet ik niet meer maar ik vermoed een volgorde van opstarten van de apparaten.

Alvast bedankt,

F!SH

Skoebiedoe

Legacy Member
Rechtsklikken op bureaublad.
Schermeigenschappen of aan persoonlijke voorkeur aanpassen.
dan klikken op beeldscherm
dan beeldscherminstellingen wijzigen
dan effe op scherm klikken zodat deze tab geactiveerd is.
Vinkske zetten bij dit beeldscherm als hoofdscherm
op ok klikken en gedaan.

Kan zijn dat je daar sneller geraakt of zelfs via de drivers van uw vga kaart dit kunt instellen.

Net gaan kijken en in de ati console kan je dit ook instellen.
Controle center openen
dan bij bureaubladen en beeldschermen op dat driehoekje klikken
scherm instellen als primair scherm en op ok drukken.

F!SH

Legacy Member
dat is reeds het geval. Mijn TV is extended op mijn monitor, toch als ik mijn TV uitschakel dan krijg ik geen beeld op mijn monitor. Als ik mijn monitor uitschakel blijf ik wel beeld krijgen op mijn TV.

Skoebiedoe

Legacy Member
Start dan eens op met enkel uwe monitor aangesloten dus zonder uwen tv en nadien sluit je uwen tv erbij aan en doe heel de uitbreiding eens opnieuw.

(ik zit hier met 2 monitors aangesloten maar ik mag afzetten wat ik wil er blijft er altijd wel enen werken)

versterker eerst opzetten heb je nog niet geprobeert?

F!SH

Legacy Member
In die eerste situatie werkt mijn scherm inderdaad zoals het hoort, maar vanaf dat ik mijn TV aanzet zal windows deze terug ID 1 geven. Zet ik de TV dan weer uit dan wordt mijn scherm weer zwart. De logica zelf. Dit is een rede waarom ik voor linux zou opteren, windows houdt bepaalde delen van controle weg van de eindgebruiker.. maar je kan niet gamen op linux :p

Uhm ja sorry die versterker eerst opzetten had ik over het hoofd gezien, dat is mijn normale manier van opstarten, ik zet mijn versterker namelijk nooit uit :) (behalve nu dan soms om te zien of de bootvolgorde iets uitmaakt ja dan nee :p)

Dus Versterker, pc, tv of Versterker, tv, pc haalt ook niets uit.

Skoebiedoe

Legacy Member
Maar hebt ge dat geprobeert en effectief uwe hdmi effe afkoppelen.
Windows zelf werkt soms totaal onlogisch. ;)

F!SH

Legacy Member
Zo meteen eens pogen zie eerst wat gamen ben dat gepruts ff beu :p

Exit

Legacy Member
verander die ID dan gewoon?

eigenschappen desktop - isntellingen - pc scherm primair maken (zodat deze nr1 wordt)

F!SH

Legacy Member
Exit zei:
verander die ID dan gewoon?

eigenschappen desktop - isntellingen - pc scherm primair maken (zodat deze nr1 wordt)

Zou fantastisch zijn als het zo makkelijk was en dat mijn desktop effectief nummer 1 zou krijgen hé ... jammer maar helaas dat gebeurd dus niet.

PS: als je de moeite had gedaan om de eerste reply te lezen dan had je ook gezien dat je in herhaling treedt. Toch bedankt

edit: @ skoobiedoe: heeft geen soelaas geboden.

Exit

Legacy Member
zover ik de 1ste post (als de reply's) heb gelezen wordt NERGENS vermeld dat je al scherm 2 primair hebt gemaakt.
daarom dus de reply....

http://netdna.webdesignerdepot.com/uploads/multiple_screens/23.jpg
dus de optie als je scherm2 kiest aanduiden dat die hoofdscherm is
normaa zou windows dat moeten onthouden bij een reboot.
anders wordt deze 'overruled' door de driver van de videokaart die de volgorde aanpast.

F!SH

Legacy Member
Exit zei:
zover ik de 1ste post (als de reply's) heb gelezen wordt NERGENS vermeld dat je al scherm 2 primair hebt gemaakt.
daarom dus de reply....

http://netdna.webdesignerdepot.com/uploads/multiple_screens/23.jpg
dus de optie als je scherm2 kiest aanduiden dat die hoofdscherm is
normaa zou windows dat moeten onthouden bij een reboot.
anders wordt deze 'overruled' door de driver van de videokaart die de volgorde aanpast.

Voor de tweede maal dat gebeurd niet. Ik zal straks thuis foto's trekken zodat je het met je eigen ogen kan zien.

De driver van mijn videokaart heeft ook mijn desktop als primaire monitor geselecteerd. Deze geeft de nummers echter wel correct weer.

Probleem zit dus bij windows denk ik?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan