Archief - Apache 2.0 op Ubuntu

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Spacy2003

Legacy Member
Ik krijg bij het runnen van ./configure altijd deze error:
No accepteble C compiler found in $PATH

Ik ben nogal linux newbie, dus probeer er wat uitleg bij te geven :)

GuntherDW

Legacy Member
installeert de "C compiler" packages (dunno hoe die noeme bij debian/Ubuntu)
debian/ubuntu freaks zulle u wel verder kunne helpe :)

Bubbling Zombie

Legacy Member
en als ge die al hebt, zie da uw $PATH juist sta :p

Spacy2003

Legacy Member
Welke C-compiler heb ik nodig en waar haal ik deze ?

thnx in advance ;)

Pandoriaantje

Legacy Member
kunt ge niet gewoon "apt-get install apache" doen ofzo..
Waarom moeilijk doen en van source bouwen/compileren als't gemakkelijk kan?

RipTor

Legacy Member
altijd eerst nen
apt-get update
doen...

Vervolgens kunt ge met
apt-cache search apache

zoeken naar packages ivm met apache. En dan van de juiste package nen apt-get install doen
Zelf compileren is inderdaad zinloos.....

Kan ook goed zijn da het idd httpd is ipv apache.

GuntherDW

Legacy Member
en waarom is da zinloos?
ik compileer liever van de source tbh, packages mogen ma als er een source tarreke bijstaat compileer ik die liever zelf :D

RipTor

Legacy Member
Omdat dat puur tijd verlies is...
De tijd die ge met apache te compileren wint (omdat het later sneller draait) haalt ge noooooooit terug met de tijd die ge zijt verloren met te compileren...

Vandaar dat ik Gentoo ook een lachwekkende distributie vind met hunne "Just to late" compiler :)

GuntherDW

Legacy Member
en dan nog
er zijn mensen die daar een 'kick' van krijgen eh, of gewoon alles liever zelf compilen :p
dan ziet ge imo rapper waar de fouten zitten (missing libs etc)

RipTor

Legacy Member
Ieder zijn eigen keuze maar als je pc sneller is dan een 386 is de snelheidswinst die je maakt met zelf te compileren zinloos.

Als je een 386 hebt zal je het effectief serieus merken dat alles sneller gaat. Aan de andere kant zit je wel meer dan een week te compileren aan X :-)

Als ge zelf programmeur zijt dan moet ge al zoveel code van uw eigen compileren da ge gewoon geen goesting meer hebt om ook nog iemand anders zijn code te zitten compileren :D

dJeez

Legacy Member
RipTor zei:
Vandaar dat ik Gentoo ook een lachwekkende distributie vind met hunne "Just to late" compiler :)
Wat je schijnbaar niet weet is dat portage buiten de source tarball zo goed als niets extra nodig heeft om een package te kunnen maken. Tegenover DEB en RPM is dat een verademing (vraag 't maar aan Dag, of bekijk eens een RPM spec file en vergelijk die met Gentoo z'n ebuild). Gentoo kan daarenboven ook perfect met binary packages werken en er zou naar verluid ook een up-to-date centrale binary package repository op komst zijn voor diegenen die het compileren niet zien zitten.

Het "snelheid" argument (dat idd niet relevant is, zeker niet op recente hardware) is wel het laatste dat ervoor zorgde dat ik Gentoo ben gaan gebruiken. Het simpele package beheer van Gentoo is gewoon subliem om meerdere machines te gaan onderhouden. Je kan echt op 1-2-3 zelf een package maken van een nieuwe release van je favoriete pakket zonder dat je moet wachten op een 3rd party om de RPM/DEB te maken. Lees er anders Gentoo for All the Unusual Reasons op na.

Maw, portage heeft zeker ook z'n voordelen en is verre van lachwekkend.

Spacy2003

Legacy Member
Ik heb hem toch zelf gecompiled :p

Maar heb nu een probbie met php (ook zelf aan het compilen)
Bij het runnen van ./configure krijg ik:
E:Check if libxml2 is installed properly

Kan zijn dat ie niet geinstalled is, ok ik via apt-get install libxml2 installed:
libxml2 is already the newest version

Dan de source afgehaald (tar.gz) en zelf proberen te compillen, maar daar krijg
ik bij het runnen van ./configure:
E: c++ preproccessor not found

oké ik weer bij apt-get cpp geinstalled met weer:
cpp is already the newest version

help :bow:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan