Archief - Batch => Gosub?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The Crazy Noob

Legacy Member
Eerst en vooral: als dees in het verkeerde forum ofzo staat, mijn excuses daar dan voor...

Is er, in win xp prof, een mogelijkheid om een 'gosub' command or dergelijke in een batch-bestand te plaatsen?

[IpL]Viper_666

Legacy Member
als ik mij niet vergis is dat met een "goto" statement.
bvb:
Code:
echo off
format a: /s
if not errorlevel 1 goto end
echo An error occurred during formatting.
:end
echo End of batch program.

The Crazy Noob

Legacy Member
[IpL]Viper_666 zei:
als ik mij niet vergis is dat met een "goto" statement.
bvb:
Code:
echo off
format a: /s
if not errorlevel 1 goto end
echo An error occurred during formatting.
:end
echo End of batch program.
jup, da's een goto, maar een gosub = een subroutine, en hij onthoud waar hij vandaan kwam vb:

Code:
(1) echo hoofdprogramma
(2) gosub 123
(3) echo einde hoofdprogramma
(4) :123
(5) echo subroutine
(6) return

(ik heb er voor het gemak tussen de haakjes regelnummers bijgezet...)
dus hij moet van regel 1 => 2 => 4 => 5 => 6 => 3
dus krijgde als output:

Code:
hoofdprogramma
subroutine
einde hoofdprogramma

[IpL]Viper_666

Legacy Member
Aaah ok zo bedoelde da :)
Oplossing ervoor is elke functie/subroutine in een apparte .bat file
te steken en dan kunde da met het CALL commande oproepen...

bvb in uwe main.bat:
Code:
[i]begin[/i]
somecode
call subroutine1.bat
somecode
call subroutine2.bat %1 %2
[i]end[/i]

Dus ge kunt ook nog parameters of variabelen meegeven aan die
subroutines...je kan meer info vinden over die commando's in de
globale help van windows (in het start menu 'help & suport').

The Crazy Noob

Legacy Member
[IpL]Viper_666 zei:
Aaah ok zo bedoelde da :)
Oplossing ervoor is elke functie/subroutine in een apparte .bat file
te steken en dan kunde da met het CALL commande oproepen...

bvb in uwe main.bat:
Code:
[i]begin[/i]
somecode
call subroutine1.bat
somecode
call subroutine2.bat %1 %2
[i]end[/i]

Dus ge kunt ook nog parameters of variabelen meegeven aan die
subroutines...je kan meer info vinden over die commando's in de
globale help van windows (in het start menu 'help & suport').
hmm, da's just, had 'k nog ni aan gedacht, annyway merci! :bow:

[IpL]Viper_666

Legacy Member
The Crazy Noob zei:
hmm, da's just, had 'k nog ni aan gedacht, annyway merci! :bow:
Graag gedaan ;) heb er eigenlijk zelf iets aan geleerd
want kwist het ook niet dat je dat zo kon doen om
apparte .bat files te gaan gebruiken als subroutines,
da kan hier ooit nog is van pas komen peisk :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan