Archief - Bootmgr not found

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Floyd

Legacy Member
Hallo,

Ik zit met een computerprobleem dat ik nog nooit heb meegemaakt. 'k Ben al een tijd volop aan 't Googlen maar ik vraag het hier ook even.
Ik ben een computer aan 't formatteren en alles opnieuw aan 't installeren om 't terug fris en snel te laten lopen.

Ik was al zo ver dat ik Windows XP had geïnstalleerd op een nieuwe partitie (E: ). Op de C: schijf (fysiek dezelfde HD als E: - er is er maar een) stond nog de oude installatie van Windows en heel wat bestanden en documenten die allemaal weg mogen. Ik heb dan met een Partition-programma die C: schijf geformatteerd maar nu start Windows (op E: ) niet meer op. Ik krijg de boodschap "Bootmgr not found. Press CTRL+ALT+Delete to restart". Herstarten brengt mij natuurlijk bij hetzelfde punt.

Nu is mijn vraag voornamelijk: wat doet bootmgr precies en hoe is dat probleem op te lossen? Ik heb al een (met een illegaal gedownloade WinXP - zelfgemaakte) Windows XP bootable cd geprobeerd maar die wil ook niet booten. De kans bestaat dat die zelfgemaakte cd niet werkt - ik heb 'm nog niet op een andere computer kunnen testen.

Is 't mogelijk dat er gewoon niks meer kan booten totdat bootmgr hersteld is?
Zo ja, hoe herstel ik bootmgr?

Bedankt,

Exit

Legacy Member
tja, omdat ge dus de C hebt geformateerd hebt ge nu ook de bootfiles gewist

dus die melding is doodnormaal.

bootmgr is de bootmanager van vista/7
die wordt door de mbr opgeroepen, is een losse file op de bootschijf (de c: hier dus.)

dus de vorige windows was dan een vista of 7 die erop stond.

als ge XP installed NA vista/7 wordt de bootmgr vervangen door ntloader (de 2k/xp bootmanager). maar als de mbr niet wordt overschreven blijft die dus de bootmgr zoeken.

dus maw oplossingen:
- boot een vista/7 cd en kies opstart herstellen
- boot een (bootable) xp cd en via recovery console de mbr herstellen, bootfiles terug kopieren EN boot.ini herstellen zodat de windows op de E boot
- ge installeerd XP opnieuw zodat die in de setup zich zelf terug hersteld.

mbr is het begin op een hdd waarin de info zit naar de bootfiles voor het OS (of bootmanagers zoals ntloader voor 2k/xp, bootmgr voor vista/7, grub/lilo/... voor linux ...)
bios start de mbr die dan verder gaat.


bootfiles:
ntldr
ntdetect.com
boot.ini
config.sys
autoexec.bat
io.sys
msdos.sys
(vooral de 1ste 2 files zijn nodig ALS de windows zich op c:\windows bevindt, is dit niet het geval moet ook de boot.ini aangemaakt worden)


recovery commando's
fixmbr
fixboot
bootcfg /rebuild (voor de boot.ini)

Floyd

Legacy Member
Bedankt voor de reactie, Exit.
Wel vreemd, je zegt dat de vorige windows Vista of 7 was, maar 't was wel degelijk XP. Er heeft nog nooit Vista of 7 op gestaan (wel Windows 2000 denk ik).

Exit

Legacy Member
kopieer de bovenvermelde bootfiles eens naar de c: (vanaf de xp cdrom halen)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan